$
אינטרנט

מחכים ליום שאחרי גוגל: התביעות נגד ענקית החיפוש מעירות את המתחרות

סטארט-אפים בתחום מנועי החיפוש מקווים שהלחץ הרגולטורי הכולל שורה של תביעות כנגד גוגל יצליחו לסדוק את הדומיננטיות של ענקית הטכנולוגיה ומקווים לפתיחה מחדש של השוק לתחרות שתייצר עבורן הזדמנויות חדשות

שירות כלכליסט 12:2328.12.20
האם יש סיכוי להקים אלטרנטיבה של ממש למנוע החיפוש של גוגל? מספר סטארט-אפים המפתחים מנועי חיפוש מקווים שהלחץ הרגולטורי המתגבר עליה יצליח להביא לסיומה את הדומיננטיות בת שני העשורים של החברה. בין החברות הצעירות גם Neeva, שנוסדה על ידי שני עובדי גוגל לשעבר, You.com, שנוסדה על ידי המדען הראשי של סיילספורס לשעבר, ו-Mojeek, סטארט-אפ בריטי שהוא היחיד שמפתח אינדקס חיפוש משלו עם מיליארדי אתרי אינטרנט ולא מתבסס על מנועי חיפוש קיימים כמו בינג של מיקרוסופט.

 

סיכויי ההצלחה שלהם אינם גבוהים. לכל אחד שיטה אחרת להפעלת מנוע החיפוש והצגת התוצאות ששונה מזו שהתרגלנו אליה בשירות החיפוש של גוגל אך כולם מקווים ששורת התביעות שהוגשו לאחרונה בארה"ב נגד גוגל יביאו לפתיחה מחודשת של התחום לתחרות. "במובנים רבים זה מפתיע, בהינתן גודלה של התעשייה, שאף אחד לא חישב אותה מחדש," כך אמר ריצ'רד סוצ'ר, מנכ"ל You.com, שעזב את יחידת מחקר ה-AI של סיילספורס ביולי.

מנוע החיפוש של גוגל מנוע החיפוש של גוגל צילום: שאטרסטוק

 

נתח השוק הגלובלי של גוגל בתחום החיפוש ברשת עמד על מעל ל-90% ברוב העשור האחרון. כיום, הוא קרוב לשיא כל הזמנים עם 92%, כשאחריו Bing של מיקרוסופט עם 2.9% ויאהו עם 1.5%. עם זאת, יריבים ותיקים של גוגל כמו DuckDuckGo כובשים באיטיות אך בעקביות, עוד נתחי שוק. על פי אתר Statcounter נתח השוק של DuckDuckGo גדל מ-0.3% ל-1.9% בצפון אמריקה, בחמש השנים האחרונות.

 

בדצמבר האחרון, אפל הוסיפה את מנוע החיפוש אקוסיה (Ecosia) לדפדפן שלה. המנוע, שפותח על ידי ארגון ברלינאי ללא מטרות רווח המוקדש לשתילת עצים, היה התוספת הראשונה לאפשרויות החיפוש המובנות בדפדפן ספארי מאז 2014. "לקח לנו המון זמן לפתח את מערכת הבסיס, וכעת היא צומחת", אמר כריסטיאן קרול, שייסד את אקוסיה ב-2009. .

 

You.com ממומנת על ידי מארק בניוף, מייסד ומנכ"ל סיילספורס, וג'ים בראייר, יזם הון ואחד מתומכיה המוקדמים של פייסבוק. החברה מציגה עצמה כ"מנוע חיפוש אמין שמסכם עבורכם את הרשת". יריבתה Neevaמתכננת לגבות תשלום חודשי בעבור שימוש במערכת החיפוש, ומציעה בתמורה פחות פרסומות ויותר אמצעים לשמירה על הפרטיות. החברה גייסה 37.5 מיליון דולר, והיא משלבת גם תוצאות מהמיילים של המשתמש ושל עמיתיו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x