בקשות ליצוגיות נגד יבואניות פיג'ו-סיטרואן ופורד: תקלות סדרתיות ו"מחדלי ריקול"
התביעה נגד פיג'ו, בהמשך לריקול שנחשף בכלכליסט. ביבואנית לובינסקי מודים כי הוא יורחב ויכלול דגמים נוספים. התביעה נגד פורד טוענת להתקנת חלפים ישנים בריקול שבוצע לפני שנתיים באקספלורר
- ריקול בפיג'ו וסיטרואן: 3,200 רכבים יוזמנו למוסך מחשש לבעיות בלימה
- קנס עתק: יונדאי-קיה תידרש לשלם 137 מיליון דולר בגין עיכוב ריקולים
- ריקול ענק לג'נרל מוטורס: 7 מיליון כלי רכב יזומנו למוסך בגלל כרית אוויר פגומה
בתביעה שהגישו שני בעלי פיג'ו נגד היבואנית לובינסקי והיצרן הצרפתי, טוענים עורכי הדין עידן אידן ודוד תירוש ממשרד אידן-תירוש ושות', לתקלה סדרתית של התפוררות רצועת התזמון במנועי 1.2 ליטר טורבו מסדרת 'פיור טק', שגורמת נזקים למנוע ולמערכותיו הנלוות, עלולה לפגוע בפעולת מגבר הבלם, ובערך הרכבים המשומשים.
למרות שהמנוע הותקן במספר דגמים של הקונצרן, פירסם היבואן עד כה ריקול רק לאלה שהותקנו בפיג'ו 308 אשר נמסרו ללקוחות בין אוקטובר 2014 לדצמבר 2018 וסיטרואן C4 אשר נמסרו ללקוחות בין מרץ 2015 לספטמבר 2016, בעוד שבחו"ל זומנו למוסך דגמים נוספים. כך למשל בגרמניה הודיע משרד התחבורה המקומי על קריאת תיקון לדגמים שצוידו באותו מנוע, ודיווח כי בכל העולם מושפעים מהקריאה 317,144 דגמי פיג'ו ו-29,166 דגמי סיטרואן. אודות הריקול בישראל פורסם בלעדית ב"כלכליסט".
התובעים אומרים כי יגדירו את סכום התביעה ומספר הנתבעים הכלולים כאשר יקבלו מידע נוסף מהיבואן לגבי כמות המכוניות הרלוונטיות שנמכרו בארץ. מחוות הדעת של המהנדסים פרופ' ערן שר וד"ר גדעון גולדוויין שצורפה לתביעה עולה כי חלקיקים אשר התפוררו מהרצועה מצטברים בפתח היניקה של משאבת השמן ויוצרים חסימה של מעבר השמן דרכו, מה שעלול להפחית את לחץ השמן ולגרום לבלאי גבוה יותר במסבי ההחלקה של המנוע ובמערכות נוספות ואף לקצר באופן משמעותי את חייו של המנוע.
קריאת התיקון נובעת מכשל בטיחותי אשר עשוי לפגוע בתפקוד מגבר הבלם, התלוי בפעולתה שך משאבת הוואקום המחוברת אליו, ומושפעת ממערכת השמן של המנוע. בקריאת התיקון שפרסמה יבואנית פיג'ו נאמר כי במוסך יבוצע ברכבים עידכון תוכנה, שנועד להבטיח כי מגבר הבלם יפעל כיאות בכל מקרה, ויבדק מצב רצועת התזמון.
בתגובה לפניית כלכליסט, הודו בלובינסקי כי הריקול בארץ יורחב לפיג'ו 208 ו-2008 אשר נמסרו ללקוחות בין יולי 2015 לאפריל 2018, לסיטרואן C3 ו-C4 קקטוס אשר נמסרו ללקוחות בין פברואר 2016 ליוני 2018 ול-DS3 שנמסרו ללקוחות בין מרץ 2016 לינואר 2019. עוד נמסר כי הודעה לכל הלקוחות הרלוונטים תישלח בימים הקרובים, ובינתיים אפשר לבדוק האם הרכב שלכם נכלל בקריאה באתר לובינסקי, או במוקד החברה, בטלפון *3038. "לקוחות החברה קיבלו מענה בהתאם להחניות היצרן ולובינסקי תגיב לבקשה בבית המשפט לאחר שתלמד אותה", נמסר מהחברה.
חלקים ישנים בפורד
ואילו נגד חברת פורד והיבואנית שלה, דלק מוטורס, הוגשה בקשה לייצוגית ב-50 מיליון שקל. עורכי הדין יוסי אפל ואביבה שוידל ממשרד עורכי הדין אבי מורה, טוענים ל״מחדלי ריקול״ ברכבי פורד אקספלורר: במסגרת קריאה לתיקון הוחלפו ברכבים בשנת 2018 מוטות מתלה אחורי לאחר שהתגלה כי הם עלולים להישבר לפתע תוך אובדן שליטה ברכב.
אולם לדברי התובעים, בחלק מהרכבים הותקנו שוב מוטות מהדגם הישן ולפחות במקרה אחד גרם הדבר לתאונה. התובעים טוענים כ רק במזל לא הובילה הבעיה לפגיעה בחיי אדם.
מדלק מוטורס נמסר כי כתב התביעה טרם הומצאה ליבואן, והעובדות שמוצגות בו אינן נכונות, ודלק מוטורס תגיב בבית המשפט.