בלעדי לכלכליסט
בזק: כבר שנה אקספון לא משלמת על תשתית
בזק תובעת מאקספון 34 מיליון שקל, בטענה שלא שילמה על שירותי אינטרנט, ומבקשת צו עיקול על נכסיה. אקספון: “תמוה שלא קיבלו הצעתנו לבוררות”
העימות בין בזק בניהולו של דודו מזרחי לאקספון של חזי בצלאל החל בינואר 2017. בעת חיבור ראשון של לקוח אקספון לאינטרנט, מגיע טכנאי בזק להתקנה. אקספון טוענת כי בזק לא זכאית לגבות תשלום נוסף על ביקור זה, העומד על 157 שקל לביקור. בזק פנתה בעניין למשרד התקשורת, שהביע עמדה עקרונית כי על אקספון לשלם לבזק. משלא שילמה, פנתה בזק לבית המשפט. אקספון טענה בתגובה כי מהסכום שייפסק לטובת בזק יש לקצץ כ־13 מיליון שקל, לאור נזקים שנגרמו ללקוחותיה עקב התנהלות מפלה של בזק. בית המשפט החליט כי ההליך ינוהל בסדר דין מקוצר, וכי אם אקספון תרצה להתגונן בנוסף לנאמר עד כה, עליה להפקיד ערבות של מיליון שקל עד ל־26 בדצמבר, מה שטרם בוצע.
- אקספון וסלקום רבות, פלאפון עשויה להרוויח
- מכה לסלקום: אקספון במו"מ מתקדם להסכם שיתוף רשתות עם פלאפון
- חזי בצלאל מינה את אסף עופר לתפקיד מנכ"ל אקספון
רפורמה עם חורים
במסגרת שירותי השוק הסיטונאי, בזק ו־HOT משכירות את התשתית שלהן למתחרותיהן בתמורה לתשלומים הקבועים בחוק. אקספון משמשת כספקית אינטרנט לכ־220 אלף לקוחות, כאשר את התשתית היא חוכרת מבזק.
במקביל להליך המשפטי על עבודת הטכנאים, בזק טוענת כעת שאקספון הפסיקה לשלם גם את התשלומים השוטפים עבור שירות תשתית האינטרנט, שלקוחות אקספון מקבלים במסגרת השוק הסיטונאי. בסך הכל טוענת בזק כי אקספון חייבת לה כ־34 מיליון שקל.
במסגרת השוק הסיטונאי חלים תשלומים הדדיים בין החברות, כך שגם בזק נדרשת לשלם לאקספון, אם לקוח לדוגמה מתחבר דרך בזק ובוחר באקספון כספקית אינטרנט. משעצרה אקספון התשלומים, בזק גם עצרה את חלקה, שעומד לטענתה על כ־14 מיליון שקל. כך, שהחוב נטו של אקספון לבזק עומד על כ־20 מיליון שקל. אקספון טוענת שהסכום נמוך יותר.
גם סלקום טוענת כי אקספון מעכבת לה תשלומים חודשיים. לטענתה, אקספון חייבת לה 17 מיליון שקל במסגרת שיתוף הרשת הסלולרית המתקיים בינהן.
העימותים הפיננסיים בין החברות מבטאים למעשה את החורים הקיימים ברפורמת השוק הסיטונאי של משרד התקשורת. הרפורמה לא כוללת סעיפים של הליכי בוררות מסודרים או סנקציות, במקרה של אי־תשלום של צד אחד לרעהו. לאור האירועים האחרונים, המשרד עומל בימים אלה על מדיניות חדשה בנושא. מבין הצעדים, נשקל חילוט ערבויות; אי־חיבור לקוחות חדשים למפעיל שלא משלם; והרעת שירות ללקוחות אותו מפעיל, כמו הורדת קצב גלישה.
אתגרים לפני החובות
לא ברור אם עיכובי התשלומים מצד אקספון נובעים מבעיות תזרימיות או מרצונה לשפר את הסכמיה מול שותפיה. מבדיקת “כלכליסט” עולה כי אקספון לא חייבת כספים לחברות נוספות, ועל פי גורמים בחברה, הכיסים של בצלאל עוד עמוקים דיים. אם כך המצב, נראה שהאירועים האחרונים נובעים ממחלוקות עסקיות שמובילות לכיפופי ידיים ומלחמות אגו, שאף הובילו את אקספון לבחון אפשרות לנטוש את הסכם השיתוף עם סלקום ולעבור למתחרה פלאפון.
רק לאחרונה מינה בצלאל מנכ"ל חדש לחברה, אסף עופר, מנכ"ל HOT mobile לשעבר. במקביל לפתירת הסכסוכים מול בזק וסלקום, בפני עופר עומדים אתגרים רבים בניהול החברה. ראשית, תחום הסלולר, שבו פועלת החברה תחת המותג we4G, שצבר עד כה כ־370 אלף מנויים. ברמת המחירים הנוכחית החברה תתקשה לשרוד לאורך זמן ועליה יהיה למצוא מנועי צמיחה אחרים. אחד מהם הוא דור 5, אך אקספון היא החברה היחידה שטרם קיבלה ממשרד התקשורת רישיון לדור החדש, בין היתר לאור הסכסוך מול סלקום. מנוע צמיחה נוסף היה אמור להיות התפתחות לשוק הטלוויזיה באמצעות שירות סטרימינג עם קשת, אך העסקה בין הצדדים התפוצצה.
תחום נוסף הוא האינטרנט הנייח. משרד התקשורת בוחן את ביטול הפיצול הנהוג בישראל בין תשתית לספק, כך שבזק ו־HOT יוכלו למכור שירות אינטרנט מלא ללא תלות בספקיות, מה שעלול לפגוע בפעילותן של האחרונות.
מבזק נמסר: "בזק נאלצת לפנות לערכאות משפטיות בעניין החוב, הנובע ברובו מצירוף לקוחות לשוק סיטונאי ללא ששולמה תמורה ולאחר תקופה ארוכה שבה כל ניסיון הידברות כשל".
מאקספון נמסר: “לא קיבלנו כתב תביעה, ולא מוכרת לנו כוונה כזו. אנו בהידברות עם בזק על חוב בסכום דומה שלהם כלפינו. תמוה שבזק יבחרו להגיש תביעה שתתגלגל שנים בבתי המשפט במקום הליך בוררות קצר שהצענו”.