"ידעתי שאשלם מחיר כבד על הניצוח הזה"
בעיצומה של מגפת הקורונה החליטה הנהלת האופרה הישראלית לפטר את כל זמרי המקהלה שלה. במסגרת צעדי המחאה ביצעו הזמרים קטע מוזיקלי, כשרק מנצח אחד ניאות להדריך אותם: ישי שטקלר ששימש בעבר כמנצח הבית. "אין סיכוי שאחזור לאופרה אחרי דבר כזה, אבל יש שיקולים חשובים יותר בחיים. החלטתי לעמוד לצד הזמרים"
בשבוע שעבר ביקשו 55 זמרי מקהלת האופרה הישראלית למחות על השימועים שאליהם זומנו לקראת פיטורים. הם עשו זאת בדרך היחידה שהם יודעים — הם ביצעו את "שירת העבדים העבריים" מתוך "נבוקו" של ג'וזפה ורדי ברחבת האופרה בתל אביב. מי שניצח עליהם היה ישי שטקלר, הוא היחיד שניאות לעשות זאת. "הזמרים פנו אליי ערב לפני ואמרו שאני המוצא האחרון שלהם, כי אף אחד מהמנצחים שעובדים איתם לא מוכן לבוא, הם מפחדים", מספר שטקלר. "הבעיה הגדולה של האופרה היא שכלפי מי שעובדים בה היא מונופול, וכולם צריכים ללכת על ביצים".
שטקלר (47) הוא בוגר תלמה ילין (שחשף בעבר עם אסף הראל את פרשת ההטרדות המיניות של המורה מנחם נבנהויז), בוגר האקדמיה למוזיקה באוניברסיטת תל־אביב והקולג' המלכותי למוזיקה בלונדון. במסגרת תפקידו כמנצח הבית ומנצח המקהלה באופרה הישראלית, עד לפני שבע שנים, ניצח על עשרות הפקות ענק, בהן "כרמן", "לה טרוויאטה" ו"נבוקו". בנוסף, הוא מנצח בבתי האופרה הגדולים בעולם ובתזמורות סימפוניות בינלאומיות.
"התחלתי את הקריירה בגיל 17 כזמר במקהלת אופרה. עם חצי מהאנשים האלו גדלתי וחלקם גידלו אותי. החצי השני אלה אנשים שאני קיבלתי לעבודה, הם כמו משפחה שלי". בשלב הזה שטקלר לא מצליח לעצור את הדמעות ומספר שברגע שפנו אליו עם סיפור השימועים, הוא לא יכול היה לסרב. "האנשים האלה שנתנו את כל החיים שלהם לבמה מרוויחים גרושים, 4,000 שקל בחודש. אלה זמרים שמסיימים הופעה, מורידים את התלבושות והולכים לנקות משרדים או לשמור בלילות כדי להשלים הכנסה. אלה התנאים שהמקהלה הזאת מוחזקת בהם, והיא המקהלה המקצועית היחידה בארץ. ידעתי שאני הולך לשלם מחיר אישי כבד מאוד על הניצוח הזה, כי תחת ההנהלה הנוכחית אין שום סיכוי שאחזור לנצח באופרה אחרי דבר כזה — וזה דבר שאני משלם אותו באהבה. עם הקילומטראז' שצברתי אני יודע שיש שיקולים חשובים יותר בחיים. החלטתי לעמוד לצד הזמרים. יש שלב שצריך להגיד את האמת. שתיקת הכבשים הזאת היא הרעה החולה שהביאה אותנו לאיפה שאנחנו נמצאים".
מצבם של זמרי מקהלת האופרה חושף את הפער הגדול שיש משני עברי הבמה. "מצד אחד, בקהל יושבים אנשים שכבר לא יודעים מה לעשות עם הכסף שלהם, ומצד שני, על הבמה אנשים ששרים ומנגנים להם מדם לבם בידיעה שאין להם מה לאכול".
לטענת שטקלר, הפיטורים האלה לא נובעים מקשיים כלכליים, "הרי רק השבוע קיבלה האופרה עוד 10 מיליון שקל (במסגרת “הקצבת קורונה” למניעת פיטורי אמנים — מנ"ש). היא לא מוציאה כסף על משכורות כי העובדים בחל"ת, והמקהלה לא תעלה להם שקל עד יוני. הטענה שבקרב זמרים ההדבקה בקורונה גבוהה זה שטויות כי בשום מקום בעולם לא פוטרה מקהלה. יש פה סכסוך עבודה ארוך בעקבות הסכם קיבוצי שנפתח ודנו בו מחדש — והנהלת האופרה החליטה לנצל את המומנטום כדי להיפטר מכאב הראש הזה. הנהלות שיתחילו להשתמש בקורונה כתירוץ ותקדים זו סכנה, התפקיד של המוסדות האלה הוא להגן על האמנים.
הרי כשהמגפה תחלוף, הם ייקחו את אותם זמרים, כי אין אחרים, בחצי מחיר, בלי קביעות, ותק ויכולת להתאגד. מונופולים חושבים שהם יכולים לעשות הכל. לא האמנתי שנגיע למצב שיפטרו את המקהלה המפוארת המקצועית היחידה בישראל, שקיימת כבר 32 שנה".
שטקלר עצמו נפגע מהמשבר. הוא ואשתו, נגנית הקלרינט קרן דביר־שטקלר, מתגוררים עם שלושת ילדיהם ברחובות. היא שכירה שמקבלת דמי אבטלה והוא עצמאי שמקבל מינימום מהמדינה. למרות זאת שניהם הצטרפו למיזם ״זמרים למען זמרים״ של חלוקת ארגזי מזון לזמרים קלאסיים שהגיעו לפת לחם.
"אני המצאתי את עצמי מחדש והפכתי להיות דבוראי. עשיתי שנתיים קורס בעניין, זו היתה פנטזיית ילדות, תחביב שהייתי אמור לממש בפנסיה, אבל בדיעבד זה הציל אותנו בתקופה הזאת. בעבר חילקתי את הדבש לחברים ומשפחה, אבל השנה אני מוכר אותו. אשתי מנהלת את העסק ובזכותו אנחנו שורדים".
שטקלר עדיין עובד במסגרות מסוימות, בעיקר בקונצרטים בדיגיטל, מלמד בתלמה ילין ומנהל מקהלה בתל אביב. בחודשים האחרונים הפיק מוזיקלית את סרטו של אבי נשר "תמונת ניצחון" שצילומיו הסתיימו השבוע.
למרות הדבוראות שטקלר מתגעגע לבמה. "בקיץ הספקתי לנצח עם הקאמרית הקיבוצית סדרת קונצרטים ובשבוע שעבר הקלטתי קונצרט גדול בלי קהל, אבל זה לא הדבר הגדול האמיתי. אנחנו מתגעגעים לקהל ואני חושב שהוא מתגעגע אלינו".
בתגובה לטענות העולות מהכתבה כי הפיטורים אינם מסיבות כלכליות, שכן רק השבוע קיבלה האופרה עוד 10 מיליון שקל לתקציב, ממילא הזמרים בחל"ת עד יוני כך שהמקהלה לא תעלה כסף לאופרה, וכי יש סכסוך עבודה ארוך בין הזמרים למוסד, בעקבות הסכם קיבוצי שנפתח מחדש, השיבו באופרה הישראלית: "זמרי המקהלה אינם מועסקים באופן קבוע על ידי האופרה, אלא רק כאשר יש הפקות שכוללות מקהלה. מסיבות בריאותיות, בשל מגפת הקורונה, לא מתוכננות בשנה הקרובה הפקות בהשתתפות מקהלה. לכן קיבלו חברי המקהלה הודעה שהם זכאים למלוא הפיצויים בגין אי־בודה לתקופה שעולה על שנה. ההסכם הקיבוצי שלפיו מועסקים זמרי המקהלה אינו מבוטל, וכאשר נוכל לשוב ולהעסיק זמרי מקהלה בהפקות, הם יועסקו על פי ההסכם הקיבוצי. ולכן הטענה כאילו הפסקת העבודה כעת מבטלת את ההסכם הקיבוצי, חסרת שחר״.
ממשרד התרבות נמסר: "ביום חמישי האחרון התקיימה פגישת גישור בלשכת השר שאליה הוזמנו מנכ"ל האופרה ומנכ"ל שח"ם. בפגישה, ולבקשת השר, הגיעו הצדדים להבנות והוחלט על הקפאת צעדים למשך 30 ימים, זאת כדי לאפשר מו"מ במטרה למצוא פתרון מהיר ולהביא את המשבר לסיומו".