$
שווקי חו"ל

עשרים חודשים אחרי שקורקעו: בואינג חוזרת לטוס עם 737 MAX

רשות התעופה הפדרלית בארה"ב (FAA) העניקה לבואינג אישור לחדש את הפעילות בדגם שקורקע לאחר שתי התרסקויות שגבו את חייהם של מאות אנשים בשל תקלה בתוכנה; בשל הצורך בעדכון והכשרה, חלק מחברות התעופה כבר הודיעו שכנראה לא יטיסו את המטוסים עד השנה הבאה

שירות כלכליסט 15:4118.11.20
רשות התעופה הפדרלית בארה"ב (FAA) העניקה לבואינג אישור להחזיר את מטוסי מקס 737 לפעילות, 20 חודשים מאז שקורקעו לאחר שתי התרסקויות שגבו את חייהם של מאות אנשים בשל תקלה בתוכנה.  

 

ההחלטה הזו מביאה לסיומה סאגה קשה ומתמשכת עבור יצרנית המטוסים האמריקאית, שספגה הפסדים של מיליארדי דולרים מהפרשה, וזאת עוד לפני התפרצות הקורונה שהיוותה מכה אנושה כמעט לתעשיית התעופה. "הדרך שהובילה אותנו לנקודה הזו הייתה ארוכה ומייגעת, אך מההתחלה אמרנו שניקח את כל הזמן הנחוץ כדי לעשות זאת כמו שצריך", אמר סטיבן דיקסון שעומד בראש ה-FAA וחתם היום (ד') על האישור הרשמי. "אני ארגיש בנוח ב-100% אם המשפחה שלי תטוס במטוסים הללו".

 

מטוסי בואינג 737 מקס מטוסי בואינג 737 מקס צילום: American Airlines

 

 

המטוסים קורקעו בכל רחבי העולם במרץ השנה שעברה, זאת לאחר שב-FAA הצטרפו לרגולטורים בעשרות מדינות ברחבי העולם שאסרו על השימוש במטוסים לאחר שתי התרסקויות בתוך חמישה חודשים – אחת באינדונזיה ואחת באתיופיה – שהרגו את כל הנוסעים והצוות במטוסים.

 

החקירה בנושא ייחסה את ההתרסקויות לשורה של בעיות, ביניהן כשלים הנדסיים וניהול כושל. עם זאת, עיקר הבעיה הייתה קשורה לתוכנה שתוכננה כך שהחלק הקדמי של המטוס יירד אוטומטית בסיטואציות מסוימות, מה שלפי ההערכות גרם להתרסקויות.

האישור מגיע לאחר שכבר באוגוסט אישרו במנהל התעופה שורה של הצעת תיקו שהגישה בואינג, ביניהן שינויים בתוכנה, הכשרות נרחבות יותר לצוות ושינוי בעיצוב המטוס.

 

דיקסון אף הטיס בעצמו טיסת מבחן בספטמבר ואישר את השינויים. עם זאת, משפחות ההרוגים בטיסה של אתיופיאן איירליינס הטילו ספק באיכות השינויים. "תעופה לא צריכה להיות תהליך של ניסוי וטעייה, אלא היא צריכה לעסוק בבטיחות", הגיבה נאויז ריאן שבעלה מייק היה על הטיסה שהתרסקה. "אם לא מציבים את הבטיחות בראש סדר העדיפויות, החברות האלה לא צריכות לפעול".

 

לאחר קבלת האישור מה-FAA הרגולטורים בשאר העולם צפויים לעשות אותו הדבר. עם זאת, ייקח עוד זמן עד שמטוסי המקס 737 יחזרו לשמיים. ה-FAA צריך לאשר את תכנית הכשרת הטייסים בכל חברת תעופה אמריקאית שמשתמשת במטוסים. כמו כן, יש לעדכן את המטוסים ובשל משבר הקורונה ייתכן וחברות התעופה לא ימהרו לעשות זאת. כך למשל, חברות התעופה סאות'ווסט ויונייטד איירליינס כבר הודיעו כי קרוב לוודאי שלא יטיסו את המטוסים עד השנה הבאה.

 

החדשות מגיעות לאחר שנה קשה במיוחד לבואינג, שמסיימת אותה עם כוח עבודה של 130 אלף עובדים - קרוב ל-19% פחות מאשר בתחילת השנה. בכל זאת, מניית החברה עלתה מאז תחילת החודש ב-40%, בין השאר על רקע התוצאות החיוביות בניסויים לחיסונים לקורונה של פייזר ומודרנה.

x