תופס תאוצה: שוק הרכב החשמלי שובר שיאי צמיחה, וזאת רק ההתחלה
באירופה נשבר שיא המכירות של הרכבים החשמליים, ובוול סטריט נרשמות עליות חדות במניות החברות בתחום. בשילוב עלויות פוחתות ותמריצים ממשלתיים, נראה כי הרכב החשמלי בדרכו להשתלט על הכבישים
לאחרונה, בטווח זמן קצר, חווינו אירועים בולטים רבים בשוק הרכבים החשמליים: שיא במכירות כלי הרכב החשמליים באירופה, עם נתח שוק של כ־12% בחודש אוקטובר (כאשר בנורבגיה עמד נתח השוק על 79%); עליות חדות במכירות בחודשים האחרונים בסין; מספר הנפקות ראשוניות של חברות רכב חשמלי בוול סטריט.
זאת ועוד: עליות חדות במניותיהן של טסלה והיצרניות הסיניות NIO, Xpeng ו־Li Auto מתחילת השנה; השקעת עתק של GE במיזם סיני בתחום; אמזון, שהזמינה 1,800 רכבי מרצדס חשמליים למשלוחים באירופה; התחזית של BMW לנתח של 25% רכבים חשמליים מהמכירות בשנה הבאה ושליש עד 2025; עלייה מרשימה ביכולת הייצור של טסלה במפעל בסין וכן של יצרניות רבות נוספות ועוד. שוק הרכב החשמלי רוחש ומבעבע והופך לאלמנט בולט בשוקי ההון ובעולם הרכב, שלא ניתן להתעלם ממנו או להותירו עלום.
המפתח לצמיחה: הפחתת עלויות
בספטמבר הציג אילון מאסק את היעדים השאפתניים של הפחתה דרסטית בעלויות הסוללות החל משנת 2022, שיובילו לרכב חשמלי בעלות של 25 אלף דולר בלבד וייצור של 20 מיליון כלי רכב בשנה (לעומת 367,500 בשנת 2019). זאת, בין היתר, על ידי ייצור עצמי של תאי סוללות חדשניים הצפויים להגדיל משמעותית את הצפיפות, ההספק וטווח הנסיעה, בניית מפעל לייצור קתודות עם קיטון משמעותי בעלויות והפסקת השימוש בקובלט.
- צעד גדול למאסק: טסלה תיכנס למדד S&P 500
- טסלה מכרה ברבעון ה-3 מספר שיא של רכבים; המניה מזנקת בטרום
- התשובה לטסלה? ב.מ.וו חושפת את ה-IX
טסלה, שצמחה במכירותיה בכ־50% בשנה שעברה, וצפויה לצמוח השנה בכ־40%-30%, רואה בהפחתת עלויות הסוללה והרכב החשמלי בכללותו רכיב קריטי להגעה לשימוש המוני. מדובר בהכרזות שחלקן ניתנו בעבר ללא עמידה מלאה בתאריכי היעד, ולוחות זמנים ארוכים מן המצופה, אולם הן בהחלט מסמנות את הכיוון.
באופן כללי, צי הרכב החשמלי העולמי גדל משמעותית בעשור האחרון, על רקע רגולציות תומכות והתקדמויות טכנולוגיות. צי הרכב החשמלי העולמי, הכולל את הרכבים מבוססי הסוללות ואת הרכבים ההיברידיים הניתנים לטעינה ממקור חשמל חיצוני, עמד ב־2019 על כ־7.2 מיליון רכבים (וצפוי השנה לעמוד על כ־9.5 מיליון), לעומת כ־17 אלף בלבד ב־2010.
מכירות הרכב החשמלי עלו על 2.1 מיליון רכבים ב־2019 והיוו כ־2.6% מסך המכירות (ובסין מעל 5%). ישנן 24 מדינות עם מעל ל־10,000 רכבים חשמליים, עשר מדינות עם מעל ל־100 אלף, ומעל למיליון בארה"ב ובסין. ב־20 מדינות לפחות שיעור כלי הרכב החשמליים מתוך סך הרכבים הנו מעל 1%.
העלייה בשיעורי החדירה מתאפיינת בשוני גיאוגרפי בולט, כאשר אירופה וסין נמצאות בראש. בסין, שהיתה המובילה, הופחתו סובסידיות הרכישה, אולם הוחזרו חלקית השנה, על רקע היעד להגיע לשיעור מכירות של 25% רכבים חשמליים עד 2025. לאור הגדלת הסובסידיות וגורמים נוספים, נרשמה ברבעון השלישי של 2020 בסין עלייה של 41% במכירות רכבים חשמליים ביחס לרבעון המקביל ב־2019.
אירופה נטלה את ההובלה מסין
באירופה חלה עלייה של כ־44% במכירות בשנת 2019, עם עלייה דו־ספרתית בכמעט כל המדינות, כשמחצית מהעלייה הגיעה מגרמניה והולנד. זו נבעה מהתגברות הביקוש הצרכני לדגמים חדשים, זמינותם של דגמים קיימים עם סוללות גדולות יותר והטבות של מערך התמריצים הממשלתי. נכון להיום, 17 מדינות, רובן באירופה, הודיעו על 100% יעדי רכבים חשמליים או על הפסקת מכירה של מנועי בעירה פנימית עד שנת 2050. בראשן נורבגיה, שמכוונת למכירות של 100% כלי רכב קלים חשמליים עד 2025. מנגד, בארה"ב, שבה גדלו המכירות בכ־80% בשנת 2018, חלה האטה בשנת 2019 שנמשכה לרבעון הראשון של שנת 2020, ועתיד התחום נראה מעט מעורפל.
בנוסף, קיים "מבול" של דגמים חדשים, כמו גם עלייה במכירות הדגמים הקיימים, על רקע ציפיות הצרכנים לשיפורים טכנולוגיים, כמו גם רגולציות המתמרצות את היצרנים למכור רכבים חשמליים בסין ובאירופה. בשנת 2019 הושקו כ־143 דגמים של רכבים חשמליים, ועד שנת 2022 צפויה השקתם של 450 דגמים נוספים.
גם הסנטימנט הצרכני משתנה לטובה, וצפוי להשתפר משמעותית בשנים הקרובות. בשנים 2020-2018 חל שיפור ניכר בגישת הצרכנים כלפי הרכב החשמלי. פערי המחירים הוקלו בזכות התמריצים, וטווחי הנהיגה והחוסר בתשתיות טעינה צפויים להשתפר משמעותית בשנים הקרובות, הודות לשיפורים טכנולוגיים, השקעות עתק של יצרניות הרכב ותמיכה במדינות רבות בבניית מסיבית של תשתיות טעינה. במקביל, התשתית לטעינת כלי רכב חשמליים ממשיכה להתרחב. נכון לסוף שנת 2019, היו בעולם כ־7.3 מיליון עמדות טעינה, מתוכן כ־6.5 מיליון הנן פרטיות. נוחות, יעילות כלכלית ומדיניות תומכת הנן הגורמים העיקריים לשכיחות עמדות הטעינה הפרטיות.
גם חשמול הרכבים הדו והתלת־גלגליים העירוניים התרחב במהירות מאז הופעתו ב־2017, עם קטנועים, אופניים וקורקינטים חשמליים, שזמינים בלמעלה מ־600 ערים ביותר מ־50 מדינות, ומהווים כ־25% מכלל כלי הרכב הדו ותלת־גלגליים שנמצאים במחזור ברחבי העולם. ישנם כחצי מיליון אוטובוסים שפועלים במחזור, רובם בסין.
תחזית סוכנות האנרגיה העולמית לכמות כלי הרכב החשמליים בשנת 2030 נעה בין פי 18 לפי 30 מכמותם כיום, ומספרם צפוי לעמוד על בין 140 מיליון לכ־245 מיליון. על פי תחזית של דלויט, שיעור מכירות כלי הרכב החשמליים מסך מכירות כלי הרכב יעמוד על כ־32% בשנת 2030.
ההתפתחויות הצפויות עד סוף העשור בתחום ייצור החשמל הירוק (ובראשן פי.וי וכן רוח), בשילוב ההתפתחות הטכנולוגית המואצת בתחום הרכב החשמלי והוזלת מחירי הסוללות, בהובלת טסלה ובהצטרפות יצרניות הרכב הקלאסיות, צפויות לשנות דרמטית את תעשיית ייצור החשמל והאנרגיה מחד ואת תעשיית הרכב כולה מאידך. בסוף העשור רובנו ננהג ברכבים חשמליים, תוך שילוב גובר של אלמנטים של נהיגה אוטונומית. להערכתנו, טסלה תמשיך להיות השחקן המוביל בתחומים אלה, כאשר במקביל, התפתחויות בולטות לטובה אצל חלק מהחברות הסיניות המובילות ראויות לתשומת לב.
רו"ח (ועו"ד) אמיר אלשיך הוא אסטרטג ראשי בילין לפידות