פינוי התחנה המרכזית בת"א: גם גילה גמליאל רוצה לפנותה, רק לא ברור לאיפה ומתי
השרה להגנת הסביבה הודיעה שביקשה מצוותי משרדה לקדם החלטת ממשלה שתוביל להעברת מתחם התחנה המרכזית מדרום תל אביב. מתי זה יקרה? את זה אף אחד לא יכול להגיד. מה שבטוח שעד שנת 2024 מסוף התחבורה שם יפעל כרגיל
השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הודיעה הבוקר (ג) שביקשה מצוותי המשרד שלה לקדם החלטת ממשלה שתוביל להעברת מתחם התחנה המרכזית מדרום תל אביב. לטענתה "דרום תל אביב לא יכולה להיות החצר האחורית של מדינת ישראל – גם בתחומי הסביבה ואיכות האוויר. אין סיבה מוצדקת לכך שתושבי דרום תל-אביב יסבלו מזיהום אוויר גבוה המסכן את בריאותם, ועלינו לקחת אחריות ולנקוט בצעדים לצמצום הזיהום באזור, למען בריאות התושבים".
- ביהמ"ש אישר הגשת תביעה ייצוגית למניעת עישון בתחנות מרכזיות
- אישור סופי לתוכנית התחנה המרכזית הישנה בת"א: 1,400 דירות ייבנו במתחם
- החיאה לפיל לבן: החיים המסתוריים המתקיימים בתחנה המרכזית החדשה בת"א
המהלך של גמליאל מגיע לטענתה בעקבות תלונות רבות שהתקבלו על זיהום אוויר ורעש הנגרמים כתוצאה מהפעלת מנועי אוטובוסים החונים בשכונות מגורים ובמסופי תחנות מרכזיות שלא לצורך. "המשרד להגנת הסביבה פנה באחרונה למנכ"לי עשרות חברות אוטובוסים, והתריע בפניהם כי המשרד נוקט, בשיתוף עם המדור להגנת הסביבה במשטרת ישראל, בפעולות פיקוח ואכיפה. עוד התריע המשרד, כי אוטובוס שמנועו יימצא פועל בניגוד לתקנות, ייקנס וכי במקרים של הפרת הוראות חוזרת, יישקלו פעולות אכיפה נוספות".
אז מתי התחנה המרכזית בתל אביב תתפנה, ולאיפה? את זה אף אחד לא יכול להגיד. למעשה, חברת איירפורט סיטי, בעלת השליטה בנצבא שמפעילה את התחנה, דיווחה לבורסה שבינואר 2019 "נחתם הסכם שכירות וניהול בין חברה מאוחדת לבין משרד התחבורה לגבי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, לתקופה של 5 שנים, עם שלוש אופציות להארכת תקופת השכירות בשנתיים בכל פעם ואופציה נוספת להארכת תקופת השכירות בשנה נוספת". במילים אחרות עד שנת 2024 מסוף התחבורה שם יפעל כרגיל, ובפני משרד התחבורה אפשרות להאריך את ההתקשרות בעוד 7 וחצי שנים, בפעימות שונות.
הפתרונות שנעשו למצוא מקום חניה לאלפי אוטובוסים נכשלו. בעבר פורסם שהמתחם כולו יועתק לחולון לאזור למשרדי הרישוי, אבל בינתיים אין החלטת ממשלה מחייבת. באתר עיריית תל אביב טוענים שבמקום פועלים יותר מ-200 קווי אוטובוסים שמשרתים קרוב ל-100 אלף נוסעים ביום, כאשר כלכליסט פרסם לפני כשנה וחצי שהכנת המתחם בחולון תדרוש הפקעות קרקע פרטיות והכנת סטטוטוריקה מתאימה, שכרגע לא ברור מי מקדם אותה.
אז מה אפשר לעשות בינתיים כדי להקל על זיהום האוויר והרעש שמגיעים מהפעלת אלפי אוטובוסים בעלי מנועי דיזל? המדינה מעודדת מעבר לאוטובוסים חשמליים, נקיים לשימוש ועם חתימת רעש נמוכה משמעותית ממנוע דיזל. בוועידת כלכליסט שנערכה החודש הודה המדען הראשי במשרד התחבורה, שי סופר, שכל מכרזי האוטובוסים החדשים כוללים הסבה לרכב חשמלי, כך שתוך כמה שנים ניתן להחליף את צי הרכב שמשרת את הציבור בכלי רכב נקיים ושקטים יותר. לפיכך הסיכויי שצי הרכב הציבורי יוחלף מדיזל לחשמל יסתיים עוד לפני שהמדינה תפנה בפועל את התחנה המרכזית בתל אביב.