בלעדי לכלכליסט
החיסון של פייזר החזיר את פורטיסימו למרדף אחרי ישראייר
אחרי שכבר ניהלה מגעים עם אדוארדו אלשטיין לרכישת חברת התעופה, הקרן חוזרת ומעלה הצעה נוספת, הפעם לנאמן האג"ח, שכבר הגיש 3 הצעות אחרות. המחזיקים הגיבו באיפוק ודרשו רכיב מזומן גדול יותר
יובל כהן מנצל את התאוששות ענף התעופה: הצעה מפתיעה מגיעה לרכישת ישראייר, אחרי שעו"ד אופיר נאור, הנאמן מטעם בית המשפט לחברת אי.די.בי פתוח, כבר העלה את שלוש ההצעות המובילות לרכישת חברת התעופה לשלב השני. ל"כלכליסט" נודע כי קרן פורטיסימו בניהולו של יובל כהן הגישה השבוע הצעה לרכישת ישראייר לפי שווי של 190 מיליון שקל.
- פורטיסימו מוכרת 50% מפריוריטי לפי שווי 250 מיליון דולר
- פורטיסימו ובארינבוים חושקים בברוקר הדיגיטלי של פלייטק
- הקורונה חיסלה את האקזיט של קיבוץ אפיקים ופורטיסימו
ההצעה המורכבת מעניקה שווי כפול לחברת התעופה לעומת ההצעות המובילות, אבל הבעיה שלה שהיא מעניקה למחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח סכום מיידי נמוך יחסית של 40 מיליון שקל.
קרן פורטיסימו כבר ניהלה מגעים לרכישת ישראייר בתחילת 2020, אז עוד מידיו של בעל השליטה היוצא באי.די.בי אדוארדו אלשטיין, שאיבד אותה לטובתם של צחי נחמיאס וקבוצת מגה אור. המו"מ התנהל אז לפי שווי דומה של 55 מיליון דולר לחברה, אולם חלק קטן בלבד מהסכום, אם בכלל, נועד להיות מוזרם פנימה, ורובו יועד לקופת אי.די.בי, הבעלים (100%) של ישראייר.
הסוכרייה למחזיקים
נראה כי החיסון של פייזר, שתוצאותיו החיוביות נתנו רוח גבית למניות חברות התעופה בעולם, הביאו את פורטיסימו להגיש את ההצעה החדשה. הצעה זו נוקבת בהזרמת 110 מיליון שקל לתוך קופת ישראייר ושל 50 מיליון שקל למחזיקי האג"ח של אי.די.בי, אם כי סכום זה כולל מחילה על חוב של אי.די.בי לישראייר של 5 מיליון דולר, שמתומחר בהצעה ב־10 מיליון שקל.
סוכריה שמעניקה פורטיסימו למחזיקי האג"ח של אי.די.בי מסדרה ט', אבל שאת פירותיה ניתן יהיה לראות בטווח הארוך אם בכלל, היא 20% ממניות ישראייר שיישארו בידיהם ויאפשרו להם ליהנות מאפסייד עתידי בחברה. עם זאת, תגובה ראשונית של מחזיקי האג"ח הבכירים של הסדרה היתה מאופקת והם הבהירו כי הם מעדיפים יותר מזומן. הסדרה מיוצגת בידי עופר גזית שמשמש כנציגות ועו"ד עמית פינס כיועץ משפטי.
ההצעות שעברו שלב
בשבוע שעבר החליט נאור להעלות שלוש הצעות לשלב הבא מתוך חמש שהוגשו: הצעתו של מוטי בן־משה, באמצעות דור אלון שבשליטתו, הצעתם של אמנון סלע ומשפחת פרידנזון, והצעתה של חברת בי.ג'י.איי שבשליטת רמי לוי ושלום חיים. הצעותיהן של חברת גלובל כנפיים שבשליטת משפחת בורוביץ ושל חברת ארקיע בשליטת האחים נקש, שהציעה מיזוג בין שתי החברות לפי שווי של 130 מיליון שקל לישראייר ושל 90 מיליון שקל לארקיע, נשארו בחוץ, אבל כנפיים שיפרה בינתיים את הצעתה.
בן־משה הציע באמצעות חברת הדלק דור אלון שבשליטתו לרכוש את ישראייר תמורת 100 מיליון שקל, וכן לוותר על חוב של 5 מיליון דולר שאי.די.בי פתוח חייבת לישראייר בגין הלוואה שקיבלה ממנה בסוף 2019.
הקבוצה של אמנון סלע, בעליה של חברת התחבורה הציבורית אפיקים ושל חברת שלדות שבבעלות משפחת פרידנזון, הציעה לרכוש את ישראייר תמורת 80 מיליון שקל. קבוצה זו אורגנה על ידי קובי ברוט, לשעבר יו"ר ועד טייסי ישראייר, שבשבוע שעבר טען כי התרחק מהקבוצה. לקבוצה מייעץ, כך נודע ל"כלכליסט", רפי דניאלי, מנכ"ל צים לשעבר, שייעץ גם לחלק מרוכשיה הפוטנציאליים של אל על.
המציעה השלישית, בי.ג'י איי, שבשליטת רמי לוי ושלום חיים, הציעה לרכוש את ישראייר תמורת 70 מיליון שקל במזומן, הקצאה לבעלי מניותיה של אי.די.בי פתוח בסך 9 מיליון מניות בי.ג'י איי, שהם 12% מהחברה, ואופציות ל־6% מהחברה, הניתנות למימוש בתוך חמש שנים למניות בי.ג'י איי במחיר של 2.5 שקלים למניה, הגבוה ב־100% ממחיר המניה ההצעה משקפת שווי 92 מיליון שקל לישראייר.