שבוע קלינטק
"יצרנו מצב שבו המדינה היא מונופול על השמש"
כך אמר חן הרצוג כלכלן ראשי ושותף בפירמת הייעוץ BDO, בוועידת "חדשנות לכלכלה נטולת פחמן" של כלכליסט. לדבריו: "ממשלת ישראל נכשלה בכל היעדים שהציבה לעצמה עד כה בתחום הסביבתי, בגלל קביעת יעדים שרירותיים ופרטיים - במקום גיבוש תוכנית לאומית כוללת"
"ממשלת ישראל נכשלה בכל היעדים שהציבה לעצמה עד כה בתחום הסביבתי, בגלל קביעת יעדים שרירותיים ופרטיים במקום גיבוש תכנית לאומית כוללת שמסתכלת על הפחתת פליטות גזי חממה באופן רחב", כך אמר חן הרצוג כלכלן ראשי ושותף בפירמת הייעוץ BDO, במסגרת ועידת "חדשנות לכלכלה נטולת פחמן, שהתקיימה בשבוע קלינטק ואנרגיה מתחדשת של אילת-אילות.
- "ייצור היברידי של אנרגיה יאפשר ניהול טוב יותר למנהל רשת החשמל"
- "השמש נותנת תחרות צמודה לייצור חשמל מגז טבעי"
- "אנחנו מייצרים אנרגיה תרמית ירוקה ברבע מהמחיר שעולה לייצר אותה בסולר"
הרצוג ציין כי למרות הצבת היעדים מדינת ישראל לא הצליחה לעמוד ביעד של ייצור 5% אנרגיות מתחדשות (מסך ייצור האנרגיה) עד שנת 2014 או ביעד של 10% עד שנת 2020. סיבה נוספת שהציג הרצוג כגורם מרכזי לתקיעות בשוק האנרגיה הירוקה היא התנהלות כלכלית לא נכונה ומונופוליסטית מצד המדינה.
"יצרנו מצב שבו המדינה היא המונופול על השמש. אם יש יזם שרוצה להקים חווה סולארית ויש חברה עסקית שרוצה לעבור 100% או 50% לאנרגיה סולארית, מעבר ליעד הממשלתי – המדינה אומרת להם: אסור לכם. אם אתה מקים חווה סולארית מותר לך למכור את אנרגית השמש רק למדינה. בשביל להקים חווה כזאת צריך לקבל רישיון ולהשתתף במכרז".
הרצוג הדגיש כי יש לגבש תכנית להפחתת פליטות על בסיס כלכלי. "היום התכנון הוא של מתכנן ריכוזי שעסוק במספר מכסות במקום לאפשר לכוחות השוק לפעול. אם נמשיך כך, אם לא נפתח את השוק, לא נאפשר כניסה חופשית ליזמים לענף ולא נאפשר תחרות – לא נצליח להגיע ליעדים שהצבנו".
סיבה נוספת לכך לדבריו היא התמקדות רק בסקטור החשמל וייצורו באופן סואלרי והתעלמות מיתר הסקטורים המזהמים כמו תחבורה, תעשייה ופסולת. "שני שליש מהפליטות הצפויות בישראל בעשור הקרוב הן לא מחשמל, אם לא נגבש מדיניות לסקטורים האלה לא נגיע להפחתת פליטות אמיתית", אמר. "אי אפשר לשים את כל הביצים בסל אחד, אמנם החשמל נמצא בחזית המדיניות הלאומית שלנו ובאמת יש לנו יתרון יחסי בייצור אנרגיה סולארית בשל התנאים הגאוגרפים של מדינת ישראל, אבל אי אפשר להתמקד רק בתחום הזה. אם נתמקד רק איפה שקל ופשוט – באנרגיה הסולארית, לא נעמוד ביעדים להפחתת הפליטות".
"מהפכת הרכב החשמלי בעיצומה בעולם, למדינת ישראל אמור היה יתרון יחסי בתחום הזה אבל היא מפגרת מאחור. שוב אנחנו במצב שאין מדיניות כוללת ויש סכנה שהרגולטור עם ההתמכרות שלו למסי הזיהום יהרוג את המהפכה עוד לפני שהיא התחילה", אמר וציין כי משרד האוצר הודיע לאחרונה על הטלת "מס יוקרה" על רכבים חשמליים עממיים עם סוללה גדולה. "המדינה ממסה מהר מידי וגבוה מידי את תחום הרכבים החשמליים מה שמונע את היכולת שלנו להגיע ליעדי הפליטות שהוצבו".