$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

בכיר ברכבת יסייע למספנות ישראל במכרז על נמל חיפה

מרדכי ווטרו, סמנכ"ל הכספים של הרכבת ומי שהיה בכיר בנמל חיפה, עוזב את תפקידו וישמש יועץ לשלומי פוגל במכרז למכירת הנמל

ליאור גוטמן 08:0502.11.20

סמנכ"ל הכספים של חברת הרכבת מרדכי (מוטי) ווטרו צפוי לעבוד עם חברת מספנות ישראל במסגרת ההתמודדות שלה במכרז הבינלאומי לרכישת נמל חיפה, כך נודע ל"כלכליסט".

 

מספנות ישראל בשליטת שלומי פוגל, סמי קצב ומשפחת שמלצר, נרשמה בחמישי האחרון כמתמודדת להליך מכירת נמל חיפה, בשותפות עם ענקית הספנות DB מהאמירויות.

 

 

 

ווטרו (58), התפטר מהרכבת סמוך לראש השנה והוא צפוי לסיים את עבודתו ברכבת בחודש הבא, לאחר פחות משנה וחצי בתפקיד. בדיווחי הרכבת לבורסה, לא צוין נימוק מיוחד לעזיבה.

 

בשיחה עם "כלכליסט" אישר ווטרו את הדברים ואמר שהוא אמור לשמש לאחר סיום עבודתו ברכבת ישראל כיועץ לקבוצת רוכשים פוטנציאליים במכרז למכירת נמל חיפה. ווטרו ציין עוד כי כרגע הוא לא עובד מול המספנות ואינו מקבל מהם תמורה כספית.  

שלומי פוגל, מבעלי השליטה במספנות ישראל שלומי פוגל, מבעלי השליטה במספנות ישראל צילום: רויטרס

 

עבור מספנות ישראל, ההעסקה של ווטרו עשויה להתברר כקלף מנצח: ווטרו הגיע לרכבת בקיץ 2019 לאחר ששימש לפני כן כסמנכ"ל הכספים של נמל חיפה במשך כארבע שנים. ווטרו היה מעורב בין השאר בגיבוש הרפורמה ההיסטורית בנמל בשנת 2018 שהובילה כאמור להליך ההפרטה שמתנהל עכשיו. לפיכך, מספנות ישראל יזכו ביועץ שבקיא היטב בפעילות הנמל, בנכסיו, בעלויות השונות של המתקן ובהוצאות הקבועות והמשתנות שהוא מגלגל מדי חודש.

 

מספנות ישראל צפויים להיות לקוח של הרכבת, ולפי דיווחיה לבורסה, "בספטמבר 2019 החברה השלימה תכנון מוקדם של שלוחה לנמל מספנות ישראל בהתאם להסכם שנחתם בין מספנות ישראל לחברה", והוא עתיד להיפתח עוד כשנתיים. בסביבת רשות החברות טוענים שפעילות שני הגופים (רכבת ונמל) שונה, וכי שנת הצינון שמחויבת ממי שעזב תפקיד חלפה בכל מקרה, ולכן ככל שהייעוץ יהיה בתחום הנמל, המעבר אינו חריג לכאורה.

 

גורמים בענף מציינים שמערכת היחסים בין ווטרו להנהלת הרכבת, לא תמיד הייתה חלקה. מנגד, בסביבת הרכבת קיבלו את המהלך בתדהמה, אולם מאחר שווטרו כבר נמצא בשלבי עזיבה אחרונים, הם לא ינקטו בפעולות חריגות מולו.

 

שכרו של ווטרו ברכבת טרם פורסם וייתכן שהוא יקבל ביטוי בדו"ח השנתי של החברה ל־2020, שיתפרסם עד מרץ 2021. יצוין שקודמתו בתפקיד ברכבת, קרן אצאלן, דורגה בין חמשת שיאני השכר של החברה עם עלות שנתית של כמיליון שקל לשנה. ווטרו אמור לקבל שכר על הייעוץ שייתן, ובמידה ומספנות שיראל יזכו במכרז, יתכן שיתקדם לתפקיד בכיר בנמל שירכש, ובכך ישלים מעגל לאחר שסיים לעבוד שם ב־2019.

x