אושר: הקו הכחול של הרכבת הקלה יעבור ברחוב עמק רפאים
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים נענתה בהחלטתה למאבק תושבי עמק רפאים, שביקשו תוואי אחר, ולא תת קרקעי לרכבת הקלה. המכרז לקו שעלותו כ-10 מיליארד שקל יצא בחודש אפריל האחרון, והוא מחבר בין שכונת רמות דרך הר חוצבים ותלפיות, ועד לשכונת גילה
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים אישרה אתמול (ב') באופן רשמי את התוכנית למעבר הקו הכחול של הרכבת קלה ברחוב עמק רפאים בעיר.
- הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים יוצא לדרך: פורסם מכרז בהיקף של 10 מיליארד שקל
- מדוע רכשה המדינה בחזרה את קו הרכבת האדום בירושלים
- המדינה רוכשת את זיכיון הפעלת הרכבת הקלה בירושלים ב-1.62 מיליארד שקל
הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים הוא הקו השלישי שמתוכנן בעיר. המכרז אליו יצא באפריל האחרון כאשר התוואי אמור לחבר בין שכונת רמות בצפון דרך הר חוצבים ושכונת תלפיות, ועד לשכונת גילה בדרום העיר. אורך הקו יהיה כ-31 ק"מ, מתוכם 2.5 ק"מ תת-קרקעיים. הקו הכחול יכלול 53 תחנות, בהן 3 תחנות, ועלות ההקמה נאמדת בכ-10 מיליארד שקל.
למרות פרסום המכרז התכנון נתקע בשל מאבק של תושבי עמק רפאים על תוואי הנסיעה, שלא רצו שיעבור מתחת לפני הקרקע. באוגוסט 2020 קבע בית המשפט המחוזי ירושלים, כי התוכנית תוחזר לדיון נוסף בוועדה ולאחר בחינת החלופות להתוויית קו הרק"ל, הוועדה המקומית קבעה בהחלטתה כי החלופה שהופקדה בוועדה המחוזית, היינו חלופת רכבת על הקרקע ברחוב עמק רפאים, היא החלופה הנכונה והראויה, והיא ממליצה עליה לוועדה המחוזית.
המקטע של עמק רפאים כולל כק"מ בודד של מסילה בין צומת הרחובות עמק רפאים ודרך בית לחם (בצפון) לבין צומת אורנים (בדרום), לרבות הקמה של תחנת נוסעים במרכז הרחוב.
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, הדגישה את תרומתו הרבה של הקו הכחול לירושלים: "מדובר בתוכנית המצעידה את העיר קדימה ותתרום לחיזוקה הכלכלי והחברתי של ירושלים. התוכנית מאפשרת לוועדה המחוזית לקדם את פיתוח העיר, תוך השענות על מערכת תחבורה ציבורית יעילה לצד פיתוח מוקדי תעשיה, תעסוקה ומסחר. הקו צפוי לשפר באופן משמעותי את מערך התחבורה הציבורית בעיר ואת הקשר בין חלקיה".