מל"ט בליסינג: גם משמר החופים האירופי יחכור מתע"א את ההרון הימי בעשרות מיליוני דולרים
אחרי עסקה דומה עם יוון, התעשיה גברה על אלביט במכרז לאספקת מל"טים לסיור ימי לאיחוד האירופי, בעסקה שתימשך כארבע שנים. כ-30% ממכירות המל"טים של החברה יגיעו השנה מעסקאות ליסינג
- הסטארטאפים של התעשייה האווירית: תקשורת קוואנטית בחלל ובינה מלאכותית במקום קמ"ן
- חיל הים מאשר לראשונה: קנינו טיל תקיפה חדש מהתעשייה האווירית
- התעשייה האווירית מגייסת 30 מיליון דולר עבור קרן להסבת טכנולוגיות צבאיות לאזרחיות
האירופים יחכרו את המל"טים, מדגם הרון, למשך ארבע שנים בעסקה בהיקף המוערך בכמה עשרות מיליוני דולרים. המל"טים יפעלו במרחב האווירי האזרחי באירופה, ללא מעורבות של חילות האוויר ביבשת, ומיועדים לסייע לאיחוד בים. המלט"ים יצוידו בין השאר במכ"ם ימי ובמערכת אלקטרו אופטית, כאשר ספינות האיחוד יקבלו בזמן אמת את המידע שהם אוגרים ויוכלו אף לפעיל את מערכות האיסוף שלהם שמסוגלות לשהות באוויר 24 שעות ברציפות.
ההרון הימי נמכר גם לצה"ל, ומופעל בידי חיל האוויר עבור חיל הים לסיור. גם יוון חכרה מהתעשייה האווירית את המטוס, בעסקה בשווי 40 מילון דולר, שנחתמה לפני כחצי שנה.
עסקות החכרה הופכות לנתח משמעותי ממכירות המל"טים של התעשייה האווירית. בעבר חכרו מהחברה מטוסי הרון גרמניה, קנדה ואוסטרליה, בעת שכוחותיהן פעלו באפגניסטן. חיל האוויר הגרמני האריך את חוזה הליסינג של המל"טים כדי להפעילם במאלי, וגם עסקת הענק למכירת מל"טי ההרון TP לחיל האוויר הגרמני, בשווי של כ-600 מיליון דולר לתעשייה האווירית, בוצעה כעסקת החכרה.
"רוב עסקאות הליסינג של המל"טים מתבצעות כמו במכוניות, לשלוש-ארבע שנים, כשגובה התשלום תלוי בכמות שעות הטיסה שדורש הלקוח, ובמערכות שהוא מבקש להתקין את המטוסים", אמר לכלכליסט אבי בלסר, מנהל שיווק בחטיבת כלי טיס צבאיים, "אחרי שלוש-ארבע שנים חלק מהלקוחות בוחרים לממש את אופציית הרכישה, ואחרים מחזירים את הכלים, שעוברים חידוש ומוחכרים מחדש. אני מעריך שהשנה 25 עד 30 אחוז מעסקאות המל"טים שלנו תהיינה בליסינג. עבור הלקוחות זו דרך מהירה להשיג יכולת שהם זקוקים לה, במקום לחכות 3 שנים לאישור עסקת רכש, שמחייב גם אישור הפרלמנט המקומי".