יוטיוב Kids מגיעה לישראל עם תכנים מותאמים לילדים, מה מומלץ וממה צריך להיזהר?
השירות המיועד לילדים מרכז בתוכו את תוכניות הטלוויזיה הפופלריות בקרב ילדי ישראל יחד עם תכנים שמגיעים דרך ערוצי רשת או יוצרים מרחבי העולם, בעברית ובאנגלית, אולם לפני שמושיבים את הילדים מול המסך מומלץ לנקוט במשנה זהירות בבחירת התכנים
- יוטיוב בוחנת: קניות אונליין ישירות מהסרטון
- יוטיוב תשתמש בבינה מלאכותית כדי להגביל סרטונים לפי גילאים
- מחפשים סרטונים בגוגל? ככל הנראה תגיעו ליוטיוב
יוטיוב קידס כנראה יהפוך לאלטרנטיבה פופולרית מאוד לילדי ישראל, בדיוק כפי שהיה במקומות אחרים בעולם. אבל צריך להפרידה בין יוטיוב, שהוא בבסיסו שירות וידאו שתכניו נוצרים על ידי המשתמשיםלערוצי הילדים של הטלוויזיה או שירותי הסטרימינג. האחרונים כוללים תוכן שסונן והותאם מראש לקהל היעד. ביוטיוב קידס, לעומת זאת, התכנים כוללים את תכניות החינוכית, אך גם סרטוני ברבי או פתיחת קופסאות של צעצועים או משחקים או שירי פעוטות מונוטוניים שכל מהותם לשמור על הילד דבוק למסך, זאת כדי לזכות בזמן פרסום גבוה יותר ולהגדיל את ההכנסות. בסופו של דבר לא כדאי להשאיר את הילד מול המסך של יוטיוב קידס ללא השגחה כפי שעושים מול הטלוויזיה, וחשוב לברור את התכנים ידנית.
השירות מציע תכנים בינלאומיים לצד תכנים מקומיים, הלקוחים לרוב מעולמות תוכן מוכרים לישראלים, כגון ערוץ החינוכית של כאן, כוכבי ילדים כגון יובל המבולבל וכן תכנים שמסופקים על ידי ערוצי טלוויזיה לילדים כגון ״ניק ג'וניור״ או ״וויז״. לצדם תמצאו תכנים שמגיעים דרך ערוצי רשת או ולוגרים ברחבי העולם, גם בעברית וגם באנגלית. בגוגל מסבירים שהתכנים עוברים סינון, אך נבירה בהוראות השימוש והסייגים השונים של השירות מבהירה שלא כולם מסוננים ידנית ושהחברה מסתמכת גם על שירות הסינון האוטומטי הוותיק של יוטיוב, שלא תמיד עבד כמצופה בעבר.
לפני כשנתיים, למשל, דווח בתקשורת האמריקאית שהופצו בפלטפורמה סרטונים המכילים הוראות התאבדות עבור ילדים. גוגל מיהרה להסיר את הסרטונים, אך זו דוגמה לכך שלא ניתן לסמוך בעיניים עצומות על יכולות הסינון האוטומטיות שלה. מבדיקה שערך כלכליסט, נראה שהתכנים הזמינים בשירות כיום לא מעוררים סיבה לחשש, אך מומלץ לבחור באפשרות הברירה הידנית ולא להשאיר את הסינון לאלגוריתם.
הגדרת השירות פשוטה מאוד:ניתן לבחור בארבע רמות תוכן - גילאי 4 ומטה, 5 עד 7, 8 עד 12 ותוכן שסונן ידנית על ידי ההורה בלבד. ניתן להירשם ללא רישום פרטני של הילד, אך כמובן שהפרופיל שלכם ישמש כאמצעי זיהוי ופרסום. אם יש לכם מנוי ליוטיוב פרימיום, התכנים יוצגו ללא פרסומות.
כמו ביוטיוב של הגדולים, גם כאן פרסום הוא מנוע ההכנסות העיקרי. גוגל מסבירים שהפרסומות מותאמות ייעודית לתכנים שמוצגים וישנו מסך המודיע מראש שפרסומת עומדת להופיע. זאת אומרת שכנראה שלא תראו פרסומות בעלי תכנים לא מתאימים לילדים. אבל כאמור תמיד יש סכנה שפרסומת תצליח להתשחל דרך מנגנון הסינון, בדיוק כפי שסרטונים בעלי תכנים בעייתיים הצליחו לצוץ. מנוי הפרימיום של יוטיוב פותר את הבעיה ומסלק את הפרסומות. עלותו כ-24 שקל בחודש והוא כולל גם את תכני הפרימיום של יוטיוב הרגיל, את יוטיוב מיוזיק וכן את האפשרות לנגן תכנים באפליקציית יוטיוב ברקע. כאן המקום גם להדגיש את ההבדלים בין השירות באתר לבין האפליקציה: כניסה ליוטיוב קידס דרך הדפדפן לא מאפשרת צפייה ללא חיבור אינטרנט, חיפוש קולי והגבלת זמן מסך. אלה זמינים רק באפליקציה.
בעיה נוספת שכלכליסט נתקל בה היא שלא ניתן לשלוט על אתרים חיצוניים המנסים לדמות את יוטיוב. למשל, אתר youtubekids.co.il המספק סינון צד שלישי ליוטיוב הרגיל וכתובתו יכולה לבלבל לא מעט הורים לחשוב שמדובר בשירות של גוגל. לגוגל אין את כל הכלים להתמודד עם תכנים בעייתיים או הונאות מראש. הגישה של החברה תמיד היתה סינון לאחר מעשה. בגוגל סומכים על כך שההורה או הצופה ירים דגל אדום על תוכן שנראה לו בעייתי או פשוט יסנן ידנית ויחליט מראש.
הפרקטיקה הזו של סינון תוכן בידי הגולשים, הביאה בעבר לתוצאות חיפוש שכללו סרטונים בעייתיים ש״עקפו״ את האלגוריתם, ביניהם סרטונים דמויות ילדים כמו פפה פיג זועקת מכאבים על כסא רופא השיניים או מיקי מאוס עובר עינויים. אמנם גוגל תמיד מסירה את הסרטונים לאחר שמתקבלות תלונות, אך היוצרים המעוותים שלהם ממשיכים לחפש דרכים להפיץ אותם.. מדובר אמנם בתופעה נדירה, אך חשוב לשים לב אליה שכן סרטונים כאלה עשויים לצוץ בהפתעה, בעיקר בחיפוש תכנים ידנית.