מחפשים סרטונים בגוגל? ככל הנראה תגיעו ליוטיוב
תחקיר שערך הוול סטריט ג'ורנל חושף שכאשר מחפשים את הסרטונים הטובים ביותר לקדם מרחבי העולם, גוגל מעניקה יתרון סודי למקור אחד במיוחד: יוטיוב שבבעלותה. גוגל כבר נחקרת בחשד להפרת הגבלים עסקיים בטענה שהיא מנצלת את השליטה שלה במנועי החיפוש כדי לדכא תחרות. ההערכות הן שמשרד המשפטים יגיש נגדה תביעה בנושא כבר בחודשים הקרובים
כשמחפשים את הסרטונים הטובים ביותר לקדם מרחבי העולם, גוגל מעניקה יתרון סודי למקור אחד במיוחד: יוטיוב שבבעלותה, כך חשף תחקיר שערכו בוול סטריט ג'ורנל.
- מנצלות את המתקפה על טיקטוק: חברות הטכנולוגיה מנסות למשוך את המשתמשים אליהן
- היוטיוברים חושפים: כך הצלחנו לעשות מזה קריירה
- יוטיוב הפכה להצלחה מסחררת בטלוויזיה - אבל לא מצליחה להרוויח מזה כסף
כך לדוגמה, סרטון של כוכב הכדורסל זאיון וויליאמסון שה-NBA העלו לאינטרנט בינואר של משחק הבכורה שלו. הסרטון זכה לפופולריות בפייסבוק, ומשך קרוב למיליון צפיות ו-900 תגובות בתוך חודשיים. לעומת זאת, גרסה זהה כמעט לגמרי שפורסמה ביוטיוב תחת אותה כותרת זכתה ל-182 אלף צפיות ופחות מ-400 תגובות. אולם כשבעיתון חיפשו בגוגל את הסרטון, הגרסה של יוטיוב הופיעה בצורה בולטת יותר מזו של פייסבוק. בעיתון השתמשו בבוטים כדי לערוך חיפוש למבחר של סרטונים וערוצים שזמינים ביוטיוב וגם בפלטפורמות המתחרות, וגילו שהגרסאות של יוטיוב זכו במרבית המקרים להרבה יותר בולטות. ולא, לא מדובר בצירוף מקרים.
ההסבר הוא שמהנדסים בגוגל ביצעו שינויים שמעניקים עדיפות ליוטיוב על פני הפלטפורמות האחרות, כך לפי אנשים המעורים בנושא. לדבריהם, בשנים האחרונות קיבלו המנהלים הבכירים בגוגל החלטות לתעדף את יוטיוב בעמוד הראשון של התוצאות, בין השאר כדי למשוך טראפיק לאתר ולא למתחרים, וכן כדי להעניק ליוטיוב יותר מינוף בעסקאות עם ספקי תכנים שמעוניינים להעלות את הכניסות לסרטונים שלהם.
הבדיקה של הוול סטריט ג'ורנל מצאה גם כי גוגל העניקה ליוטיוב אחוז גדול יותר מכלל תוצאות החיפוש לעומת המתחרים. דוברת גוגל לארה לווין מסרה בתגובה כי לא ניתנת כל העדפה ליוטיוב או לספק וידיאו אחר. "המערכת שלנו משתמשת במספר סימנים מהרשת כדי להבין אילו תוצאות נחשבות לרלוונטיות והמועילות ביותר עבור האנשים", הסבירה. היא סירבה להגיב על דוגמאות ספציפיות. מפייסבוק ומה-NBA סירבו להגיב.
גוגל כבר נחקרת בחשד להפרת הגבלים עסקיים בטענה שהיא מנצלת את השליטה שלה במנועי החיפוש כדי לדכא תחרות. ההערכות הן שמשרד המשפטים יגיש נגדה תביעה בנושא כבר בחודשים הקרובים.