בלעדי לכלכליסט
ועד עובדי פרטנר מתריע: חיסול ספקי האינטרנט יוביל לפיטורים
מכתב חריף ששלחה יו”ר ועד עובדי פרטנר למשרד התקשורת מעלה חשש לגורלם של מאות עובדים, לאור המהלך לביטול הפיצול בין תשתית לספק
המאבק בהחלטת משרד התקשורת לבחון את ביטול הפיצול בין תשתית לספק אינטרנט צובר תאוצה. ל”כלכליסט” נודע כי ועד עובדי פרטנר הגיש התנגדות רשמית למשרד התקשורת למהלך, והצטרף לוועד עובדי בזק בינלאומי, שאף הכריז השבוע סכסוך עבודה.
- המנכ"ל החדש של גולן טלקום: אילן סיגל, סמנכ"ל השיווק של החברות הבנות בבזק
- הוועדה לאסדרת השידורים בוחנת: הוזלת שידורי הספורט ותוכן ישראלי בנטפליקס
- תאגיד השידור יקצץ 10 מיליון שקל משכר עובדיו בשל משבר הקורונה
במכתב ששלחה יו"ר ועד עובדי פרטנר, קרן אופק, למנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן־חורין, היא מביעה את התנגדותם החד־משמעית "לכרסם באופן משמעותי במדיניות ההפרדה המבנית, שצמצמה את יכולתו של מונופול בזק לרמוס את מתחריו". אופק כותבת כי "מהלך שכזה עלול להביא לפיטורים נרחבים ויחסל לאלתר את עשרות ספקיות האינטרנט הקטנות".
פרטנר פועלת במקטע ספק האינטרנט באמצעות החברה־הבת סמייל 012. על פי נתוני משרד התקשורת, נתח השוק שלה מבין החברות הגדולות עמד ב־2019 על כ־23%. הנתח של בזק בינ"ל עמד על כ־39%, של סלקום (דרך נטוויז'ן 013) על כ־20% ושל HOT נט על כ־18%. בתחילת החודש הוציא המשרד שימוע בו הוא מציע כי בזק ו־HOT יוכלו לספק שירות אינטרנט מאוחד, ללא ספקיות, במקביל להמשך ההפרדה המבנית בקבוצות, מה שיפגע בספקיות הקטנות הפועלות בשוק.
במסמך שפרסם משרד התקשורת בינואר, עלה כי אף שמדובר בחבילות אינטרנט יקרות יותר, 42% מתוך 2.5 מיליון מנויי האינטרנט בארץ, עדיין רוכשים אינטרנט בתצורה מפוצלת. כמו כן, 27% רוכשים אינטרנט בתצורה אחודה למחצה (דרך ספקית או חברת תשתית) ו־31% בתצורה אחודה (דרך רפורמת השוק הסיטונאי או מנויי סיבים אופטיים).
"בעוד שנכון היה לחייב את בזק למכור את החברות־הבנות שלה ולאסור עליה לספק שירותים קמעונאיים כלשהם, מצאה הממשלה לנכון לבצע הפרדה מבנית בלבד, מחמת כ’שאין סוס גם חמור טוב’”, כותבת אופק במכתבה. "בעשור האחרון הגנה הממשלה על בזק וכרסמה בעצמה במדיניות ההפרדה כמו גם הפלתה רגולטורית את בזק לטובה על פני מתחרותיה.
"כך, ביצע המשרד את הרפורמה בסלולר לפני הרפורמה בשוק הסיטונאי תוך שהיא מעניקה לבזק יתרון של שנים בעיתוי הרפורמות. כך, משרד התקשורת אינו מיטיב להגן על החברות המתחרות נוכח שלל הגבלים שבזק מעטה עליהן”, כותבת אופק, “כך, אפשר המשרד לבזק למנות דירקטוריון אחוד כמעט לחלוטין בין בזק לבין החברות הבנות שלה, בהתעלם מניגודי העניינים המובהקים ביניהן".