$
התחדשות עירונית

במקום חוק הסדרים: חבילת חקיקה הכוללת תמריצים לעיריות שיקדמו התחדשות עירונית

האוצר מגבש חבילת חוקים במקום חוק ההסדרים, ובהם תמריצים לעיריות שיקדמו פינוי-בינוי. החקיקה החדשה מנסה להתגבר על אחד החסמים המרכזיים - התנגדות של רשויות מקומיות לתוכניות שמייצרות עומס על תשתיות, אך לא מייצרות להן הכנסה שתאפשר לחדש את התשתיות ולהתאים אותן לגידול במספר התושבים

אמיתי גזית ועומרי מילמן 13:4708.10.20

רפורמה שנועדה לעודד התחדשות עירונית בפרויקטים של פינוי-בינוי באמצעות תקציבים שיועברו לרשויות המקומיות והגדלה של היטלי ההשבחה שהרשויות יגבו, תיכנס לחבילת חוקים שמשרד האוצר מגבש כעת כתחליף לחוק ההסדרים.

 

 

 

אם חבילת החוקים הזו תקודם, זה יהיה ללא תקציב מדינה באופן שיאפשר לקדם כמה רפורמות בלי לוותר על האיום בפירוק הממשלה סביב אישור תקציב המדינה בכנסת.

 

הרעיון של שר האוצר ישראל כץ לקדם חבילת חוקים עלה לפני מספר שבועות, אולם לפי גורמים באוצר מאז לא נעשה הרבה. כעת שוב עולה ההצעה.

 

הכוונה היא לקחת כמה חוקים מתוך טיוטת חוק ההסדרים שפרסם האוצר בחודש יוני, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר כץ ניסו להעביר תקציב לחודשים הספורים שנותרו עד סיום שנת 2020 במקום תקציב דו-שנתי כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני. החוקים בחבילה המצומצמת הם אלה שמעריכים כי קל לקדם אותם.

 

 

שר האוצר ישראל כץ שר האוצר ישראל כץ צילום מסך: לע"מ

 

מי שעלול לסכל את הניסיון של כץ להשאיר חותם כלשהו על המשק הישראלי הוא ראש הממשלה החליפי בני גנץ. משום שניסיון של שר האוצר לגבש חוק הסדרים מצומצם ללא תקציב מדינה הוא הודעה בכך שאין בכוונתו לאשר את התקציב. אמנם לפני מספר שבועות כץ אמר כי בקרוב יתחילו לעבוד במשרדו על תקציב 2021 אולם בפועל זה עוד לא קרה, ובלאו הכי ללא אישור של נתניהו תקציב לא יהיה. כך שלא בטוח בכלל שכחול לבן יאפשרו לכץ לגבש את אותו מיני חוק הסדרים רגע לפני שנתניהו מכריז על בחירות נוספות ללא רוטציה.

 

היטל השבחה בפרויקטים של פינוי-בינוי

 

הרפורמה בתחום ההתחדשות העירונית שתיכנס לחבילת החוקים כוללת כמה מהלכים שנועדו ליצור ודאות שתאפשר לקדם פרויקטים של פינוי-בינוי. אחד החסמים המרכזיים הוא התנגדות של רשויות מקומיות לתוכניות שמייצרות עומס על תשתיות, אך לא מייצרות להן הכנסה שתאפשר לחדש את התשתיות ולהתאים אותן לגידול במספר התושבים. המקור התקציב לפיתוח תשתיות הוא היטלי ההשבחה, אולם בדרך כלל בפינוי-בינוי ובפרויקטים של תמ"א 38 יש פטור מהיטל השבחה.

 

 

פינוי-בינוי (ארכיון) פינוי-בינוי (ארכיון) צילום: דן שושני יח"צ

 

החקיקה החדשה קובעת ברירת מחדל שעל פיה היטל השבחה בפרויקטים של פינוי-בינוי יהיה בשיעור של 25% משווי תוספת הבנייה. אבל רשויות מקומיות יוכלו לסמן אזורים שבהם יהיו היטלי השבחה בשיעור שונה על פי 3 מדרגות ובהתאם למידת הרווחיות הצפויה בכל אזור: פטור מהיטל, 25% או 50%. בנוסף במקרים שבהם העירייה תאשר צפיפות גבוה של יחידות דיור היא תוכל לגבות על נתח מסויים מזכויות הבנייה החדשות גם 66% היטל השבחה. המנגנון הזה נועד לייצר תמריץ לצופף את מספר הדירות ולייצר מקורת תקציביים לשיפור התשתיות.

 

תמריץ נוסף לעיריות יהיה בדמות הסכמי מסגרת, שהן יוכלו לתחום עם הרשות להתחדשות עירונית. מצד אחד יהיה עליהן להתחייב לאשר תוכניות לבניית 4,000 דירות בהתחדשות עירונית בתוך 5 שנים, בקצב של 800 דירות בשנה לפחות.

 

מצד שני הן יקבלו מהרשות תמריץ כספי של כ-30-20 אלף שקל לכל יחידת דיור חדשה לצורך הקמת תשתיות תומכות במגורים כגון כבישים, ביוב, מוסדות ציבור וחינוך.

 

המקור התקציבי להסכמים אלה הוא הקרן להתחדשות עירונית שאליה רשות מקרקעי ישראל מזרימה כסף על פי הסכם עם משרד הבינוי ומשרד האוצר. הסכום שהקרן צברה והתקציב השנתי שלה עוד לא סוכמו סופית.

 

רפורמה בהליכיה התחדשות עירונית חיונית משום שהמדינה מתקשה לקדם בנייה בלב אזורי הביקוש בתל אביב וגוש דן. התוכנית האסטרטגית לדיור שאושרה ב-2017 ומגדירה יעדי תכנון בהתאם לתחזית גידול האוכלוסייה קבעה שעד שנת 2025 ובכל אחת מהשנים 50% מהדירות בתוכניות שיאושרו באזור תל אביב יהיו במסגרת הליכי התחדשות עירונית, ו-30% מהדירות בתוכניות שיאושרו באזור המרכז. כיום אנו רחוקים מאוד מהיעד, בשנת 2019 פחות מ-20% מהדירות בתוכנות שאושרו ברחבי המדינה היו בהליכים של התחדשות עירונית, ורק 6% מהיתרי הבנייה היו לתוכניות של התחדשות עירונית.

x