בלעדי לכלכליסט
חברת Via רוכשת את פליטונומי הישראלית
Via תשלב את הטכנולוגיה של פליטונומי בניהול ציי רכב ונהגים ותזכה לדריסת רגל אצל חברות הרכב, במסגרת העסקה המוערכת בעשרות מיליוני דולרים
- "הכבישים התפנו, והאוטובוסים יכולים לבצע פי 3 יותר משימות"
- דווקא עכשיו: ויה מגייסת 400 מיליון דולר לפי שווי של 2.25 מיליארד
באמצעות האפליקציה שלה, Via מחברת בין מספר אנשים הנוסעים לאותו כיוון ומאפשרת להם לחלוק את המסלול. הטכנולוגיה של Via שהושקה בניו יורק ב־2013, פרושה כעת ב־70 ערים ב־20 מדינות, כולל באירופה שם היא מוכרת כ־ViaVan. כיום Via ו־ViaVan משתפות פעולה עם למעלה מ־100 סוכנויות תחבורה ציבורית, מפעילי תחבורה פרטיים, ציי מוניות, חברות פרטיות, הסעות בתי ספר ואוניברסיטאות בהם הטכנולוגיה של החברה משתלבת. בישראל השירות זמין בשירות bubble Dan, ובשבוע שעבר הושק בירושלים שירות תיקתק תואם באבל המבוסס על הטכנולוגיה של Via באפליקציית אגד.
על פי ההערכות, Via תשלב את הטכנולוגיה של פליטונומי בניהול ציי רכב ונהגים, ובעזרתה תיכנס לתחומי הלוגיסטיקה והמשלוחים. מדובר ברכישה ראשונה של Via, והיא מהווה עבורה דריסת רגל אצל כמה מחברות הרכב המובילות בעולם, מאחר שפליטונומי כבר עובדת עם יגואר, לנד רובר ואאודי.
פליטונומי, שמפתחת פלטפורמה לניהול ציי רכב חכם ואוטונומי, הוקמה ב־2016 על ידי ישראל דואניס וליאור גרנשטיין, ומעסיקה עשרות עובדים בת"א. עד כה היא גייסה כ־4.5 מיליון דולר. פליטונומי סיפקה ליגואר במסגרת ההסכם שחתמה עמה ב־2019, פלטפורמה טכנולוגית להשקת והפעלת שירות Havn של יגואר–לנד רובר במסגרתו ניתן לנהל צי רכב, לשמר יעילות שירותית בזמן אמת, לחזות ביקושים, להפעיל אפליקציות לנהגים ולנוסעים ולהפיק תובנות בזמן אמת. לאאודי סיפקה החברה את הפלטפורמה לניהול שירות ההסעות האוטונומי Bits של אאודי בגרמניה.
במרץ האחרון Via גייסה 400 מיליון דולר, מחציתו מ־Exor, לפי שווי של 2.25 מיליארד דולר. Exor מחזיקה בין היתר בפרארי, פיאט–קרייזלר ומועדון הכדורגל יובנטוס.