המשרד להגנת הסביבה: צניחה של עד 30% בזיהום האוויר מתחבורה ביולי-אוגוסט
זאת לעומת הממוצע בקיץ בשנים 2015-2019, ועל רקע הירידה בשימוש במכוניות פרטיות, באוטובוסים וברכבת;בתקופת הסגר הראשון, היקף הפליטות של תחמוצות חנקן במרכזי הערים הגדולות צנח ב-49%-60%.
הירידה בשימוש במכוניות פרטיות, באוטובוסים וברכבת הובילה לצניחה של עשרות אחוזים בזיהום האוויר שמקורו בתחבורה. במשרד להגנת הסביבה אומרים כי מבדיקה שביצעו איתן מאז"ה, חזאי איכות אוויר במשרד, ואמיר זלצברג, מנהל אגף התחבורה, עולה כי במרבית תחנות ניטור האוויר נרשמה בחודשי הקיץ (יולי-אוגוסט) צניחה של 15%-30% בכמות המזהמים לעומת הממוצע באותם חודשים בשנים 2015-2019. יצוין כי המדידה מתייחסת לימים ראשון עד חמישי בלבד, ללא סופ"ש.
- מדוע הזיהום ממכוניות בישראל גבוה - למרות הכוונות הטובות
- "המאיון העליון גורם לזיהום אוויר כפול מזה שגורמים 9 העשירונים התחתונים"
- תרגיל במיסוי: כך הופך דווקא רכב השטח הקטן של סוזוקי ל"מקלט מס ירוק"
במשרד להגנת הסביבה מזכירים שמתחילת משבר הקורונה חלו שינויים ניכרים בפליטות המזהמים בישראל. בתקופת הסגר הראשון (במרץ ואפריל 2020) שיעור הירידה בפליטות של תחמוצות חנקן במרכזי הערים הגדולות עמד על 49%-60%.
ההקלות בסגר שהחלו במאי עלו את נפחי התחבורה, ואולם עדיין, במדידה רב חודשית הם עדיין לא הגיעו לרמתם הממוצעת לתקופה זו של השנה.
במשרד להגנת הסביבה מזכירים שלאורך השנים "חל שיפור עקבי אך מתון באיכות האוויר בערים, כתוצאה מהחמרת דרישות תקינת זיהום האוויר שהובילו לשיפורים טכנולוגיים בכלי הרכב ובאיכות הדלק". באוגוסט האחרון פורסם כי תל אביב תצטרף לחיפה וירושלים בהגבלת כניסה של מכוניות מזהמות, ואולם במשרד האוצר מזכירים שהשיפור יגיע בעיקר מירידה בשימוש ברכב פרטי ומעבר לתחבורה ציבורית והסעת המונים מודרנית.
בעוד כשנתיים וחצי אמור להיפתח הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב (הקו האדום - פ"ת-ת"א-בת ים, עם תכנון הארכה לראשל"צ), ובאמצע העשור יצטרפו אליו עוד שני קווים שהמכרזים לגביהם נסגרו לאחרונה.
משרד האנרגיה כבר אסר על מכירת מכוניות בנזין ודיזל משנת 2030. השליטה שלו בתחום לא תגיע מתחום הייבוא, אלא תתבצע על ידי הגבלה אפשרית של תפוקת בתי הזיקוק.