בלעדי לכלכליסט
הסוללה של אביב צידון בדרך לבורסה לפי שווי של 800 מיליון שקל
צידון רוצה לקחת לבורסת תל אביב את פינרג'י, החברה שמפיקה מאלומיניום חשמל נקי. עדיין נטולת הכנסות, החברה תשווק את החלום למשקיעים על בסיס שיתוף הפעולה הטרי עם IndianOil ההודית
גל החברות המתדפקות על דלתות הבורסה בתל אביב בשילוב עם העליות בגזרת האנרגיה המתחדשת מעניקים מומנטום שבפינרג'י רוצים לנצל. ל"כלכליסט" נודע כי חברת האנרגיה הירוקה פינרג'י של אביב צידון מקדמת הנפקה בבורסה לפי שווי גבוה של 800 מיליון שקל. פינרג'י, שפועלת מלוד ומהיישוב קדימה, מקדמת בימים אלה תשקיף להנפקה ובוחרת חתמים
- דניה סיבוס בדרך לבורסה: מכוונת לשווי של 2 מיליארד שקל
- נופר אנרגיה נערכת להנפקה לפי שווי של מיליארד שקל
- פימי רוצה להנפיק את פולירם בשווי של מיליארד שקל
פינרג'י, שמנוהלת על ידי דיוויד מאייר, פיתחה סוללת אלומיניום אוויר המתמחה בשימוש באלומיניום כמקור להפקת חשמל נקי. לסוללה יתרונות רבים בהם צפיפות אנרגיה גבוהה, היעדר פליטה מזהמת, שימוש בחומרי גלם נפוצים הניתנים למחזור ומחיר נמוך. פינרג'י מייצרת סוללות המהוות מאריך טווח בטוח ולא מזהם לרכבים חשמליים.
לפני כעשור הקים צידון את החברה וכיום משמש בה כיו"ר. בעלי מניות אחרים הם מיכאל ויובל גולן, שהיו מבעלי המניות המרכזיים באי־אונליין שנסחרה בתל אביב בעשור הקודם. נוסף להם ולצידון גייסה פינרג'י עד כה כ־80 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים, בהם אילן אחזקות וחברת אלטן הצרפתית.
עסקה שזכתה לברכת ראש ממשלת הודו
בחודש פברואר האחרון פורסם כי החברה ההודית IndianOil הזרימה הון לפינרג'י ורכשה מניות מיעוט בחברה. היקף ההשקעה לא פורסם אבל לפי הערכות בשוק עמד על 30 מיליון דולר. פינרג'י ניהלה עוד קודם מגעים להקמת מיזם משותף עם חברת הענק ההודית, שהיא החברה ה־150 בגודלה בעולם ומייצרת הכנסות של יותר מ־70 מיליארד דולר בשנה.
פינרג'י והחברה ההודית מקיימות מיזם משותף שכולל יצור של הסוללות בהודו ומכירה של המערכות. פינרג'י קידמה מגעים מתקדמים עם שלושה יצרני רכב מובילים כדי לפתח רכבים המבוססים על טכנולוגיית הסוללות שלה.
במהלך המגעים לפתיחת המיזם נפגשו בתחילת השנה מנהלי פינרג'י גם עם נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו, שנתן את ברכת הדרך למיזם והדגיש את חשיבותו להודו. במדינה אין מרבצים של ליתיום שמשמש לייצור סוללות רגילות, ומנגד יש בה מרבצים גדולים של אלומיניום שמשמש מקור חשוב לסוללות פינרג'י. המיזם יזכה לגישה לכ־30 אלף נקודות מכירה של IndianOil ברחבי הודו, כולל תחנות דלק. החברה ההודית מינתה כדירקטור בפינרג'י את גופטה סנג'יב (GUPTA SANJEEV).
פינרג'י טרם החלה להציג מכירות ואת החלום שתנסה למכור למשקיעים באחוזת בית היא תבסס על הפוטנציאל ההודי ועל שוק הרכב, שעובר בהדרגה למכוניות חשמליות ומהווה את השוק העיקרי של החברה על בסיס השותפות ההודית מפברואר.
לפני חודש חשף "כלכליסט" כי חברת קוואריוס מנועים פועלת להנפקה בתל אביב לפי שווי של מיליארד שקל. החברה, שבה השקיעו בין היתר מריוס נכט וליאון רקנאטי, מפתחת מנועים חסכוניים ויעילים, שמגדילים את ניצול האנרגיה משמעותית ביחס למנועים קיימים. המשותף לאקווריוס ולפינרג'י הוא התבססותן על מודל מכירות עתידי.
אלקואה האמריקאית השקיעה 10 מיליון דולר
משקיעה מרכזית בפינרג'י היא יצרנית האלומיניום אלקואה האמריקאית, שהשקיעה 10 מיליון דולר ב־2016. במצגת שהציגה אלקואה למשקיעים באותה עת היא ציינה שפוטנציאל השוק שהחברה רואה למוצרים ששתי החברות מפתחות יחד עומד על כ־20 מיליארד דולר בשנת 2020.
אלקואה ופינרג'י ניסו להוביל מהלכים לשילוב הסוללות של פינרג'י בשבע חברות שונות בתחום תשתיות החשמל והרכב, אולם לא ידוע אם המהלכים הבשילו.