בלעדי לכלכליסט
400 מטר ברמת אביב: הכביש החשמלי בת"א יופעל בנובמבר
אלקטריאון התקינה בערב ראש השנה רצועה של 400 מטר ברמת אביב, שתשמש לטעינת אוטובוס חשמלי של דן תוך כדי נסיעה; אורן עזר, היו"ר והמנכ"ל: "התשתית באף מדינה לא תוכל לעמוד בטעינה לילית של צי חשמלי גדול, טעינה מהכביש תספק את היקף הטעינה החסר"
חברת אלקטריאון ועיריית תל אביב התקינו בערב החג רצועה באורך של 400 מטר של לולאות נחושת ברחובות קלאוזר ו-וייז ברמת אביב, שישמשו לטעינה אלחוטית של אוטובוס חשמלי שיעבור בקטע, שיהפוך לכביש החשמלי הראשון בישראל.
- מענקי ממשלות שבדיה וישראל צמצמו את ההפסד של מפתחת "הכביש החכם" אלקטריאון
- אלקטריאון מרחיבה את גיוס ההון: מגדל תשקיע 51 מיליון שקל
- אלקטריאון חישמלה בהצלחה מקטע כביש באורך 20 מטר
מדובר ביישום ראשון בארץ של הטכנולוגיה של אלקטריאון, עבור קו חדש שיפעל ברמת אביב ויקשר את אזור האוניברסיטה עם תחנת הרכבת הסמוכה. האוטובוס, מתוצרת הייגר הסינית, ייטען בזמן הנסיעה בקטע הכביש ובטעינה אלחוטית במסוף רמת אביב. בשבועות הקרובים יעבור הכביש את אישור חברת החשמל ומשרד התחבורה, לקראת הפעלת הקו שצפויה בנובמבר, איחור של כחצי שנה מהתוכניות המקוריות בעיקר בשל עיכובים שיצרה הקורונה.
"אין אף מדינה שמערכת החשמל שלה תעמוד בטעינה לילית של צי רכב חשמלי גדול, יש מגבלה ביכולת האספקה לחניונים ולבתים, אי אפשר יהיה לטעון את כולם. ולכן טעינה מהכביש היא הפתרון שיספק את היקף הטעינה החסר, שגם מאפשר שימוש בסוללת קטנות וזולות יותר", אומר אורן עזר, יו"ר ומנכ"ל אלקטריאון, שייסד אותה ביחד עם חנן רומבק, סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה, לפני שבע שנים. "מספיק לצייד רק כבישים ראשיים ביכולת טעינה כדי לסגור את הפער".
האוטובוס של הייגר מצויד במקום בסוללות ליתיום בקבלי על, שמאפשרים טעינה מהירה. דן מפעילה כבר כמה אוטובוסים כאלה שמצוידים בפנטוגרף הממוקם על הגג שלהם, כמו ברכבת, ונטענים מעמדה יקרה שהותקנה במסוף רידינג. קבלי על מאפשרים טעינה מהירה בהרבה מסוללות קלאסיות, על חשבון יכולת אגירת החשמל שלהם, מה שמקצר את זמן הנסיעה בין טעינות והופך אותם מתאימים לקווים עירוניים קצרים בלבד.
באוטובוס שישמש את הקו ברמת אביב הותקנו קבלי על בקיבולת גדולה יותר, 40 במקום 30 קילוואט שעה, אך עדיין טווח הנסיעה שלו יעמוד על כ-25 ק"מ. הלולאות אמורות לספק חשמל רק כאשר עובר מעליהן רכב המצויד במקלט לטעינה אלחוטית, ורק מהלולאה שמעליה הוא חולף באותו רגע. "אנחנו מנהלים שיחות עם גופים שמגלים עניין להתמודד במכרז החדש להפעלת המטרונית בחיפה, ומחייב גם הפעלת מטרוניות חשמליות, ומקווים שיבחרו בטכנולוגיה שלנו", מגלה עזר.
חברת מתרחבת
אלקטריאון זכתה כבר במכרזים להקמת פרויקטי כבישים חשמליים בשבדיה ובגרמניה, למשאיות ואוטובוסים, מתמודדת כעת על פרויקט נוסף באירופה והכריזה גם על כניסה לשוק האמריקאי.
החברה, שהחלה להיסחר בתל אביב לאחר שמוזגה בסוף 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס, נסחרת כעת לפי שווי שוק של 2.2 מיליארד שקל, ירידה של 12% משיא השווי שלה בסוף אוגוסט, אך תוך זינוק של 282% משוויה לפני שנה ופי 511% משוויה לפני שלוש שנים.
מדובר בשווי שוק גבוה מאוד עבור חברה שמעסיקה רק 32 עובדים וזכתה עד היום להכנסות של כמה עשרות מליוני שקלים בלבד, אבל נהנית מהבאז שמזניק מניות של חברות אחרות בתחום התחבורה החשמלית, כמו טסלה וריוויאן האמריקאית.
בשנה האחרונה גייסה אלקטריאון 180 מיליון שקל, ואליהם הצטרפו כ-35 מיליון שקל שקיבלה כחלק מהחוזה השבדי. עזר: "גייסנו למרות שיש לנו כסף, כדי לממן את הכניסה לשוק האמריקאי, ויאפשר לנו להיות יותר אסרטיביים שם. בקליפורניה מביעים עניין בחישמול כבישים שמשמשים ציי משאיות לתנועה מהנמל למרכז אחסון סחורות במרחק שיכול להגיע ל-100 ק"מ. יהיה הרבה יותר זול לספק להן בדרך טעינה מהכביש במקום לצייד אותן בסוללות עבור הטווח הזה".
השלב הבא יהיה כניסה לטעינה של רכב חשמלי פרטי. "אנחנו בוחנים פיתוח מקלט לטעינה אלחוטית גם עבור מכוניות פרטיות", מגלה עזר. "מקלט שיהיה קטן מזה שפיתחנו לרכב כבד, וינצל את העובדה שלרכב פרטי יש מרווח גחון נמוך יותר, כך שהוא קרוב יותר לפני הכביש, מה שמייעל את הטעינה".