$
בארץ

נסגר המכרז לפרויקטים ברכבת הקלה בגוש דן; חמש קבוצות הגישו הצעות

מדובר במכרזים לעבודות ולאספקת מערכות לשני קווים - הקו הירוק (חולון עד הרצליה) והקו הסגול (מעגלי בתל אביב מתחנת הרכבת סבידור, מערבה לים וחזרה מזרחה על רחוב אלוף שדה עד אזור אור יהודה) ובעלות כוללת שנאמדת בכ-15 מיליארד שקל. כפי שנחשף אתמול (א) בכלכליסט חברת סימנס פרשה בישורת האחרונה של המכרז, והוחלפה בצ'יינה הארבור הסינית

ליאור גוטמן 22:3114.09.20
חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), שאחראית על הקמת מערכות הסעת ההמונים במטרופולין דן, קיבלה הערב (ב') חמש הצעות רשמיות להקמת המערכות בשני קווי רכבת קלה חדשים באזור תל אביב. מדובר במכרזים לעבודות ולאספקת מערכות לשני קווים - הקו הירוק (חולון עד הרצליה) והקו הסגול (מעגלי בתל אביב מתחנת הרכבת סבידור, מערבה לים וחזרה מזרחה על רחוב אלוף שדה עד אזור אור יהודה) - ובעלות כוללת שנאמדת בכ-15 מיליארד שקל.

 

המכרזים כוללים בין השאר הקמה ותחזוקה של מערכות החשמל, איתות ואספקת הקרונות בשני הקווים החדשים. מנכ"ל נת"ע חיים גליק אמר כי מדובר בהצלחה גדולה של המכרז, והבעת אמון בין לאומית בנת"ע ובמשק הישראלי. "אנו צופים כי הקווים הירוק והסגול יקבלו תנופה משמעותית בתכנון ובביצוע, ותוך מספר שנים תהיה בגוש דן מערכת הסעת המונים מהמתקדמות בעולם". 

 

 

כפי שנחשף אתמול (א) בכלכליסט חברת סימנס פרשה בישורת האחרונה של המכרז, והוחלפה בחברה סינית. סימנס השתתפה במקור בקבוצה שכוללת את מנרב, אלייד וכלל אבל החליטה לפרוש מאחזקות בזכיין שמתמודד על מכרזי הענק של הרכבות בתל אביב, ובמקום זה להתמקד באפשרות של אספקת ציוד ומתן שירותי תפעול ואחזקה (EPC). מי שהחליפה אותה במכרז היא צ'יינה הארבור הסינית (China Harbour Engineering Company, או CHEC), שבונה בימים אלו את הנמל החדש באשדוד ורכשה בסוף 2019 את תחנת הכוח אלון תבור מידי חברת החשמל.

 

בניית הרכבת הקלה בתל אביב בניית הרכבת הקלה בתל אביב צילום: דור מנואל

 

הכניסה של הסינים בדקה ה-90 עוררה התמרמרות רבה בקרב חלק מהמשתתפים, שלא הבינו כיצד נת"ע מאפשרת שינוי והגשת הצעה מטעם גורם חדש, כזה שעלול לשנות את היכולת של קבוצות אחרות להתמודד עמו. לאורך היום נולדה מחשבה לדחות את הגשות המכרז, אולם הפתרון שנמצא בנת"ע הוא הזזת מועד ההצעות בכמה שעות בודדות בלבד. על פי ההערכות, חלק מהמתמודדים יגישו עתירות כנגד השינויים שעשתה נת"ע, וכל דיון עתידי בנושא, לרבות התארכות הליכים משפטיים, עלולים לגרור את הפעלת הקווים בפועל לסוף העשור, זאת במקום 2027/2028 כיום.

 

רשימת הקבוצות שניגשו למכרזים כוללת את CAF הספרדית בשיתוף שפיר; CRRC הסינית עם שיכון ובינוי ואגד; אלסטום בשיתוף אלקטרה, ודן; CREC הסינית בשיתוף בומברדייה הקנדית, אקסלנס, קרן נוי והפניקס, והקבוצה החמישית שהיא כאמור צ'יינה הארבור, בשיתוף מנרב, אלייד וכלל.

 

x