האוצר אישר למירי רגב להעסיק יועץ ב־308 אלף שקל בלי מכרז
החשב הכללי אישר לשרת התחבורה מירי רגב להעסיק את מאיר סוויסה כיועץ פוליטי בשנתיים הקרובות. סוויסה היה בעבר יועץ התקשורת של רגב במשרד התרבות. בתוך כך, משרד התחבורה פרסם מכרז לאיתור מנכ"ל לרשות התחבורה הציבורית
אגף החשב הכללי במשרד האוצר אישר לשרת התחבורה מירי רגב להעסיק את היועץ הפוליטי מאיר סוויסה בעלות של 308 אלף שקל ללא מכרז.
באוצר נימקו את האישור להעסיק את סוויסה ללא מכרז בכך ש"לאחר בחינת חלופות שונות מדובר בהתקשרות אשר דורשת יחסי אמון מיוחדים". סוויסה ישמש כיועץ פוליטי של רגב עד קיץ 2022.
- רגב שקלה למנות את דני בנלולו ליו"ר רש"ת - למרות שנפסל על ידי רשות החברות
- הרגולטורים שמו ברקס להטבות של רגב לעובדי נמל אשדוד
- מירי רגב בוחרת לנסוע לבד
סוויסה שימש בעבר כיועץ התקשורת של רגב במשרד התרבות והוא אחד האנשים הקרובים לה זה שנים. ב־2018, במקביל לייעוץ לרגב, שימש סוויסה כיועץ תוכן בתשלום לחברת "בנדה הפקות", שנבחרה להפיק את טקס הדלקת המשואות בהליך פטור ללא מכרז.
רגב, שפעלה בשבועות האחרונים כדי לסייע לענף התעופה, אף הודתה בפרסומים שונים שסוויסה משמש גם יועץ לוועד עובדי התעשייה האווירית, אותו גוף שביקש לאחרונה לפטר 900 עובדים. מהלך הפיטורים הוקפא והוחלף במו"מ לתיאום פרישה מרצון של עובדי החברה הוותיקים.
בתוך כך, משרד התחבורה פרסם בשבוע שעבר את המכרז הרשמי למציאת מחליף למנכ"ל רשות התחבורה הציבורית. המנכ"ל הקודם מאיר אסרף פרש לאחר כשנתיים בתפקיד, והוא יעבור לנהל את פרויקט מנהרות הכרמל.
דרוש מנכ"ל ללא ניסיון
עיון בתנאי המכרז מגלה שמשרד התחבורה לא מבקש מנכ"ל בעל ידע מוקדם בניהול מערכי תחבורה ציבורית. גם לאסרף וגם למנכ"ל שקדם לו מאיר חן, שהקים את הרשות ב־2013, לא היה ידע מוקדם בניהול מערכי תחבורה ציבורית מורכבים.
אסרף שימש בעבר כסמנכ"ל הכספים של נתיבי ישראל (מעצ לשעבר) שפועלת מול משרד התחבורה בקבלנות משנה בפרויקטי רכבת שונים, אבל בכל הקשור לתפעול השוטף והיכולת להסיע מאות אלפי אנשים ביום בתזמון מדויק הדרישה המקדמית אינה קיימת. דרור גנון, שהיה המשנה למנהל הרשות ונחשב כאחד המועמדים לתפקיד, נחשד לאחרונה בקבלת שוחד והומלץ על הגשת כתב אישום נגדו.
התקווה הגדולה של ענף התחבורה הציבורית היא שהמנכ"ל החדש לא יעסוק בתפעול השוטף, ולמעשה יפעל להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות. אלו היו אמורות לקום כבר באמצע העשור הקודם, אבל שר התחבורה דאז ישראל כץ מנע את הקמתן מחשש לאובדן שליטה על התחבורה הציבורית, במיוחד באזור תל אביב שם הוא ניהל מאבקי אגו מול ראש העירייה רון חולדאי.
מבקר המדינה הקודם יוסף שפירא אף פרסם דו"ח בנושא במרץ 2019. בין השאר כתב שפירא כי "אף שלפי החלטת הממשלה משנת 2011 בעניין הקמת רשות ארצית לתחבורה ציבורית ורשויות תחבורה מטרופוליניות היה על משרדי התחבורה והאוצר להפיץ תזכיר חוק בשנת 2012, עד להחלטת הממשלה משנת 2018 על הקמת רשויות מטרופוליניות בירושלים ובבאר שבע בלבד".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: ״מאיר סוויסה מועסק כיועץ אסטרטגי לשרה רגב זה שנים רבות. העסקתו הינה במשרת אמון על פי כל הכללים״.