שיחת ועידה
נשיא ומנכ"ל נטפים: "הקורונה היא יותר הזדמנות מאשר משבר"
גבי מיודובניק אמר באירוע האונליין של כלכליסט ומכון היצוא שהסכם השלום עם איחוד האמירויות הוא הזדמנות: "אלה מדינות מדבריות שרוצות להגדיל את המזון המקומי על חשבון היבוא"
"אנחנו רואים בקורונה יותר הזדמנות מאשר משבר", כך אמר גבי מיודובניק, נשיא ומנכ"ל נטפים, בשיחה עם סופי שולמן מ"כלכליסט" במסגרת אירוע האונליין "יצוא ישראלי בתקופת הקורונה" של כלכליסט ומכון היצוא ששודר היום (א').
- תמיכה בייצוא תוביל לצמיחה הנכספת
- הלמ"ס: הייצוא לאסיה רשם ירידה של 20% בפברואר עד אפריל
- ניתוח: הקורונה תכה בתעשיות הביטחוניות מישראל, בעיקר בייצוא לאירופה
"אין לנו פעילות ישירה באיחוד האמירויות, אלא באמצעות מפיצים, אבל לא משמעותית", אמר מיודובניק בהתייחסו לפרסומים שלפיהם יש לנטפים מוצרים באבו-דאבי ובדובאי. "אבל יש הזדמנות הרחבה משמעותית מאוד עבורנו בהסכם השלום, עם הטכנולוגיה שלנו לייצור מזון ועם חקלאות מדייקת. אלה מדינות מדבריות, שמייבאות את רוב המזון שלהן, ורוצות להגדיל את המזון המקומי על חשבון היבוא".
מיודובניק הוסיף כי "מאז ההכרזה התחלנו לקבל פניות משמעותיות מכל מיני גורמים. מתחילים בשיחות. מבחינת כסף, זה יכול להיות בהיקפים משמעותיים מאוד. זו מדינה עם משאבים כלכליים טובים ואנשי עסקים טובים. יש פה פוטנציאל גם מול הממשלה וגם מול גופים פרטיים, וגם כבסיס לשאר מדינות האזור".
מיודובניק, שנכנס לתפקידו בתחילת משבר הקורונה, דיבר על השינויים בעבודה בחברה מאז המשבר: "אנחנו חברה גלובלית עם יותר מ-5,000 עובדים, פעילות ב-33 חברות-בנות בעולם ו-17 מפעלי ייצור. זה מה שאיפשר לנו, למרות הקורונה, להמשיך לעבוד בצורה כמעט רגילה בכל המדינות שיש לנו בהן נוכחות פיזית. נערכנו כהנהלה מיד עם תחילת המשבר, כדי להבין איפה יש סגר וצריך לפעול בהתאם. השלב הראשון היה לוודא שאנו מצליחים לספק ללקוחות שלנו בעולם את המוצרים ולדאוג לבריאות העובדים.
"זיהינו בנטפים גם הזדמנויות לטווח הארוך כתוצאה מהמשבר", אמר מיודובניק. "האצנו את השימוש בכלי תמיכה מרחוק והכשרות מרחוק. אנו רואים יותר חקלאים ששואלים שאלות על הכלים הדיגיטליים, ומוכנים לשמוע עליהם. הקורונה גרמה להם להבין שהם צריכים להשתנות ולאמץ דרכים חדשות לעבוד עם הטכנולוגיה הקיימת כיום בשוק".
מיודובניק, שהוביל לזכייתה של נטפים במכרז לשלושה פרויקטים בהודו, בהיקף של 85 מיליון דולר, התייחס להתאוששות בעולם: "זה התחיל במזרח, בסין ובהודו, ועבר גם לשוק המקומי בישראל. העסקה בהודו נחתמה לפני כמה שבועות. היא מיוחדת במודל הקהילתי שלה, ומאפשרת לאלפי חקלאים לקבל את הטכנולוגיה הכי מתקדמת שלנו באמצעות הממשלה שעוזרת. אין שום דרך אחרת שחקלאי שם יכול היה להרשות לעצמו לקבל מערכת כזו. זה חלק מהמדיניות של ממשלת הודו להגדיל את ייצור המזון המקומי ולשפר את רמת החיים של חקלאיה. יש במודל פוטנציאל למדינות נוספות, שיש בהן חקלאים קטנים".
"אנחנו רואים גם במדינות שאנו נמצאים בהן וגם במדינות שפונות אלינו מרחוק, שיש יותר ויותר התעננינות. לאור הקורונה, מגבירים את הייצור המקומי של מזון בטכנולוגיות מתקדמות ומקטינים את התלות", אמר מיודובניק. "זו הזדמנות, מבחינתנו, לבוא עם החדשנות שלנו ולייצא מישראל מוצרים ומודלים עסקיים חדשים, שמאפשרים לממשלות וגם לגופים פרטיים משמעותיים להשקיע בייצור מזון בצורה טובה יותר, עם חקלאות דיגיטלית והשקיה מדויקת, שמאפשרות לייצר יותר מזון בפחות משאבים. זה ללא ספק תהליך שמתחיל עכשיו, והקורונה מעוררת זאת".