מחקר: כמה תוסיף לשכר שלכם בגרות של 5 יחידות במתמטיקה?
לפי מחקר של מכון שורש, לימודי המתמטיקה בתיכון הם הגורם המשפיע ביותר על שכר עתידי - הרבה יותר מאנגלית. ציוני הבגרות במתמטיקה במרכז גבוהים לעומת הפריפריה, והפער בשכר הוא 11% בממוצע
מבין כל מקצועות הבגרות, ללימודי המתמטיקה בתיכון יש ההשפעה הגדולה ביותר על השכר העתידי. בוגרי מתמטיקה 4 יחידות משתכרים 62% יותר ממי שנבחנו ב־2 יחידות או פחות ובוגרי 5 יחידות יקבלו 115% יותר. עם זאת, הגורם שמסביר טוב ביותר את פערי השכר בין בוגרי תיכון במרכז ובפריפריה אינו היקף הלימודים אלא הציונים, המבטאים את הפער באיכות הלימודים.
- התחזית ל־1 בספטמבר: תלמידים ללא כיתה, מחנכים בלי הכשרה וארגון מורים לעומתי
- הנהגת ההורים הארצית: "פתיחת שנת הלימודים לעשירים בלבד. מפקירים את כיתות ה'-ו'"
- הכרסום בתקציב החינוך כבר כאן מאז 2019
כך עולה ממחקר שמפרסמים היום (ד') שני כלכלנים בכירים, נשיא מוסד שורש למחקר כלכלי חברתי פרופ' דן בן דוד וסגן הנשיא פרופ' איל קמחי. השניים בדקו את פער השכר החודשי בין שכירים בני 42-35 בשנים 2016-2012 וגילו כי בוגרי תיכון במרכז משתכרים בממוצע 11% יותר מבוגרי תיכון בפריפריה.
החוקרים גילו כי השכר של מי שנבחנו במתמטיקה 3 יחידות גבוה ב־27% מזה של נבחנים בהיקף נמוך יותר או שלא נבחנו כלל. נבחני 4 יחידות השתכרו 62% יותר מבוגרי 2 יחידות, ונבחנים ב־5 יחידות קיבלו 115% יותר.
מעבר לפערי השכר בין בוגרי רמות לימוד שונות במתמטיקה, יש פערי שכר בין תלמידי המרכז לתלמידי הפריפריה. הפער גדל ככל שהתלמידים נבחנו בהיקף גבוה יותר. תלמידי המרכז שעשו 5 יחידות השתכרו 14% יותר מאלה שעשו 5 יחידות בפריפריה.
החוקרים ערכו ניתוח שאמד את ההשפעה המדויקת של לימודי מקצועות שונים והיקפם על השכר. מתברר שלימודי מתמטיקה 5 יחידות מוסיפים 16% בשכר לתלמידים במרכז ו־12% בפריפריה. לעומת זאת, אנגלית 5 יחידות מוסיפה 1% לשכר בפריפריה ו־5% במרכז. בשאר המקצועות, כולל הריאליים, התרומה לשכר של לימודים בהיקף מורחב נמוכה מ־1%.
שיעורי הנבחנים במתמטיקה ברמות הגבוהות דומים מאוד בפריפריה ובמרכז. 9% נבחנו ב־5 יחידות במרכז ו־8% בפריפריה. 13% נבחנו ב־4 יחידות במרכז וכך גם בפריפריה. 62% מבוגרי 5 יחידות בפריפריה ו־65% במרכז עשו תואר אוניברסיטאי. כלומר את הסיבה לפער בין מרכז לפריפריה יש לחפש בגורם אחר ולא בהיקף הלימודים במתמטיקה.
בניגוד להיקף הלימודים הדומה, יש הבדלים גדולים בציונים. 43% מהנבחנים במתמטיקה 5 יחידות במרכז קיבלו יותר מ־90 אבל רק 33% קיבלו ציון כזה בפריפריה. 33% מהנבחנים ב־4 יחידות במרכז קיבלו בין 90 ל־100 אבל רק 23% בפריפריה. לדברי החוקרים, ייתכן שהסיבה לכך היא סינון פחות דקדקני של תלמידים בפריפריה או מורים פחות טובים.
לא רק שהשכר גבוה יותר ככל שמספר היחידות במתמטיקה גבוה יותר, הוא גם עולה עם הציון. עם זאת, פער השכר בין הפריפריה למרכז קיים גם בתוך התפלגות הציונים. למשל, תלמיד שקיבל מעל 91 במתמטיקה 5 יחידות מהמרכז יקבל שכר של יותר מ־16 אלף שקל לחודש בממוצע ואילו תלמיד מהפריפריה יקבל כ־14 אלף שקל. הדבר מעיד שמלבד איכות הלימודים יש גורמים נוספים לפער.
בן דוד וקמחי מגיעים למסקנה שיש להעניק העדפה מתקנת בתקציבים לבתי הספר בפריפריה, ולוודא שהתקציבים ינוצלו לחיזוק לימודי המתמטיקה.