שיחת ועידה
מייסד ומנכ"ל HoneyBook: "במשבר ראינו איזו יכולת יש לעסקים קטנים להתאים עצמם למציאות חדשה"
עוז אלון אמר את הדברים במסגרת ועידת Biz Online המקוונת של כלכליסט, שעסקה במהפכה בעולם הצרכנות ופריחת המסחר המקוון בעקבות משבר הקורונה. אלון: "ראינו איך בבת אחת הסליקה יורדת - אבל אז גם ראינו התמודדות עם המצב"
"ראינו במשבר הזה איזו יכולת שרידות יש לעסקים קטנים. כל הזמן מדברים על עסקים קטנים, הפגיעה שהם חוו מהמשבר הזה והכאב שלהם שהוא באמת עצום. אבל אנחנו גם גילנו עד כמה יש להם יכולת להתאים את עצמם למציאות החדשה שנוצרה"; כך אמר עוז אלון, מייסד ומנכ"ל HoneyBook בשיחה עם הגר רבט מכלכליסט, שהתקיימה במסגרת ועידת Biz Online המקוונת של כלכליסט, שעסקה במהמפכה בעולם הצרכנות ופריחת המסחר המקוון בעקבות משבר הקורונה.
- הסגר העביר את הצרכנים לאונליין - סכום העסקאות בפייפאל זינק ב-30%
- "קניות המזון באונליין בארץ זו תופעה חריגה"
- בצל החשש מהסגר: זינוק של 100% בהזמנות אונליין ברשתות השיווק
"ראינו שמאמצע מרץ עד סוף מרץ העסקים היו בשוק טואטלי, אבל מתחילת אפריל התחלנו לראות איך עסק אחרי עסק מתרומם וממציא את עצמו מחדש בתוך המצב החדש שנכנסו אליו. מתחילת אפריל ראינו התאוששת ומאמצע אפריל ועד היום אנחנו רואים נסיקה אדירה של עסקים שממציאים את עצמם מחדש", אמר אלון.
HoneyBook יצרה תוכנה לעסקים קטנים בעזרתה הם יכולים לנהל לקוחות ולסרוק כסף. החברה מספקת ללקוחותיה גם מערכת סליקה וגם שירותים פיננסיים שונים.
אחת הדוגמאות שסיפק אלון ליכולתם של העסקים הקטנים להתיאם את עצמם למציאות החדשה תחת האיסור להתקהל, למשל, היא זו של קוסמת בימים הולדת לילדים. "אותה לקוחה הבינה שלא הולכים להיות שום אירועים בקרוב, אבל יחד עם זאת היא הבינה שאנשים תקועים בבית עדיין ירצו לחגוג ימי הולדת לילדים שלהם. אז היא החליטה לנסות לתת את אותו השירות רק מרחוק, דרך הזום. היא התחילה להשתמש בכל מיני אפקטים וברקע הוירטואלי של זום ויצרה שירות מדהים בו היא מפעילה ימי הולדת מרחוק. היום לא רק שהעסק שלה פורח, אלא היא גם הגדילה את השוק שלה באופן משמעותי: היא יכולה לעשות יום הולדת ב-9 בבוקר בניו יורק, ב-12 בסן פרנסיסקו ובערב בסיאטל. אם תשאלי אותה היא תגיד שהיא תמשיך לעשות את זה ולא תוותר על השירות הדיגיטלי גם כשהחיים יחזרו לשגרה".
חוויתם עזיבה של לקוחות? איך המשבר נראה מבחינתכם?
"אחת ההפתעות הגדולות שלנו היא שלקוחות לא עזבו אותנו. ראינו שהעסק שלהם נפגע משמעותית, ראינו בבת אחת איך הסליקה יורדת אבל אז גם ראינו התמודדות עם המצב. בדיעבד אנחנו מבינים שבגלל שכל המידע של הלקוחות שלנו נמצא אצלנו הם לא באמת יכולים לעזוב בסיטואציות כאלה כי הם צריכים לנהל את הלקוחות והעסק דרכנו.
"בסוף פברואר התחילו שיחות פנימיות בתוך החברה סביב ההבנה שאם הדבר הזה קורה בישראל זה כנראה יגיע גם לארה"ב. התחלנו לחשוב איך זה הולך להשפיע על הלקוחות ומה אנחנו הולכים לעשות כדי להיערך לזה. בשיחות האלה הכנו תוכנית פעולה שהשלב הראשון שלה היה לדבר כמה שיותר מהר עם הלקוחות ולספר להם שהדבר הזה מגיע. זה היה מעניין מאוד לראות איך יותר מ-50% ממי שדיברנו איתו לא שמעו על הקורונה, ומי שהתחיל לשמוע לא האמין שהדבר מגיע וקורה.
"האתגר הראשוני שלנו היה קודם כל לחנך ולספר ולהסביר. הבנו מהר מאוד שלא נוכל לשכנע אנשים שזה מגיע כי גם לשכנע את עצמנו היה קשה. באמצע מרץ כשהכריזו על ההמלצות לא להתכנס בכל רחבי ארה"ב הלקוחות שלנו היו בשוק אבל ישר ראו בנו גורם מאוד אמין, בסוף אנחנו אלה שסיפרנו להם משהו ששאר העולם ידע והבין רק אחרי שבועיים. מאותו רגע הפכנו להיות צינור המידע שלהם וזכינו בהרבה אמון מצד הלקוחות בגלל שהיינו שם ראשונים לפתור להם בעיה שהם לא ידעו שמגיעה - ואז הגיעה בגדול".