מדריך כלכליסט
קל להתחבר, קשה להתנתק: הטריקים שנועדו למנוע מכם לעזוב את השירותים המקוונים
שירותי האונליין כיום מבוססים על פתיחת חשבון משתמש, זו במטרה לחזק את החיבור בין המשתמש לחברה. אבל מה קורה כשרוצים להתנתק? אלו הטריקים הנפוצים שנועדו למנוע את עזיבתכם וכדאי לשים אליהם לב
כולנו משתמשים באפליקציות ושירותי אינטרנט שנבנו כדי להעניק לכם את החווייה הטובה ביותר שניתן, לפחות כל עוד אנחנו מחוברים אליהם. כיום לכל חנות אינטרנט, רשת חברתית או אפילו משחק, אנו נדרשים להירשם ולפתוח חשבון משתמש. החיבור הזה מיועד ליצור קשר חזק בין המשתמש לספק השירות, אבל לפעמים מדובר בחיבוק שקשה מאוד להשתחרר ממנו - גם אם אנו מאוד רוצים בכך. המדריך הזה יצביע על חלק מהטריקים שבהם משתמשים כדי למנוע מכם לעזוב ומה צריך לעשות כדי להצליח בכל זאת.
- כך תאבטחו את הטלפון שלכם מפני פריצה של האקרים
- מתחברים: כל מה שאתם לא יודעים על השקעים במחשב ובטלפון
- עד אלף שקל: הסמארטפונים שתוכלו לרכוש מבלי לקרוע את הכיס
ראשית, נדגיש שיש לכם את הזכות החוקית למחוק כל חשבון משתמש בשירות מקוון. מהרגע שיש לכם בעלות על המידע שלכם, אף אחד לא יכול להכריח אתכם להעמיד אותו לרשותם. חשבון משתמש מכיל הרבה מאוד מידע, החל מאופי השימוש שאתם עושים בשירות וכלה בפרטים מזהים. שירותים חינמיים רבים עושים במידע הזה שימוש כדי להכניס כסף על ידי מכירת פרסומות או פריטי מידע ונתונים לצד שלישי. כך שלא מדובר בעניין טריוויאלי. כדי להמחיש לכם עד כמה העניין יכול להיות מסובך, ניקח את אמזון כדוגמה.
אתר המכירות החביב כל כך על הישראלים דורש חשבון משתמש להתחבר אליו. פתיחתו היא עניין של דקות ספורות ודורש העברה של פרטים מזהים, אמצעי תשלום וכן כתובת משלוח. במידה ותנסו למחוק את החשבון כי החלטתם שאמזון אינה כוס התה שלכם, תהיה לכם בעיה. גם באתר או באפליקציה אין שום דרך למחוק את החשבון ישירות. תצטרכו לשם כך לשלוח מייל לשירות של אמזון ולקוות לטוב. לפעמים זה גם יכול לקחת כמה ימים, שבהם אתם עשויים לשכוח מהעניין ואולי להתחרט על המהלך.
דוגמה נוספת היא פייסבוק - גם האפליקציות שלה בנויות בצורה כזו שעזיבה או מחיקה של החשבון דורשת נבירה בנבכי ההגדרות, משהו שלא תמיד אנחנו פנויים לו. השיטות האלה הן מה שמכונה על ידי מומחי UX (חוויית משתמש) כ"דפוסים אפלים". דפוסים אלה כוללים למשל שימוש בעיצוב מבלבל כדי להצניע קישור לביטול מנוי לניוזלטר במייל או מיקום הגדרות שפחות נוחות לספק במקום שקשה למצוא אותו. מעין יישום דיגיטלי של "האותיות הקטנות" מהחוזים הכתובים. גם הסכמי שימוש שבהם אתם רק נדרשים לסמן X ולהמשיך הלאה כדי שלא תשימו לב להגבלות בעייתיות, הם חלק מהסיפור.
"כל החברות ינסו להקשות עליכם לעזוב את השירות שלהם", הסביר לוויירד מומחה ה-UX, הארי בריגנל. מומחים כגון בריגנל משתמשים בטריקים כאלה כדי לגרום לכם לא לעזוב. אפליקציות רבות מאפשרות רישום קל דרך שירותי גוגל או פייסבוק למשל, אבל ביטול של המנוי לא תמיד קל, כי צריך גם למחוק את ההרשאה לשירות דרך החברות האלה, וספק השירות לא תמיד יעביר הודעה לגוגל או פייסבוק שהפסקתם להיות מנוי או חברים בשירות שלו.
טריק נוסף שמשתמשות בו חברות הוא סדרה של מסכים שנוטעים בכם את התחושה שאם תעזבו או תמחקו את האפליקציה אתם הולכים לסבול. מדובר בטריק פסיכולוגי נפוץ, כמו למשל המשפט "האם אתה בטוח שאתה רוצה לוותר על הדברים הנהדרים שאנחנו יכולים להעניק לך?". כמובן שהדוגמה כאן היא קיצונית, אך תמצאו את השיטה הזו בכל מיני אתרים ואפליקציות. אם אתם רוצים למחוק, התעלמו מהרטוריקה הזו בשלווה והמשיכו במחיקה. בחלק מהמקרים ישלחו לכם מייל נוסף ובו קישור לאישור המחיקה, כדי "למנוע מצב בו מישהו אחר עושה זאת כדי להזיק לכם", גם כאן הפסיכולוגיה ברורה וחשוב לא להתפתות לה. הרעיון הוא להקל על הכניסה או הרישום ולהקשות על העזיבה. זיכרו, גם אם אתם לא עושים שימוש בשירות או באתר, המידע שלכם ממשיך לזלוג הלאה והוא מספק יופי של הכנסות לחברה.
אתר בריגנל פרסם רשימה של טריקים שכאלה ואלו העיקריים שביניהם:
שאלה מכשילה - כשאתם ממלאים טופס מקוון, שימו לב לשאלה, לפעמים אלו מנוסחות באופן כזה שהן לפעמים נראות כאילו אתם מתבקשים לענות על משהו אחד אך בפועל עונים על דבר אחר לגמרי.
תוספת בלתי צפויה בעגלת הקניות - מנהג נבזי במסגרתו אתם בוחרים לרכוש מוצר מסוים. ואולם כשאתם מוסיפים אותו לעגלת הקניות או לוחצים על רכישה מיידית האתר מוסיף לכם מוצר או שירות נוסף כגון ביטוח משלוח או משהו דומה אותו אתם צריכים לבחור לבטל כדי לא לשלם. זהו מנהג פופולרי מאוד בעיקר באתרי קניות סיניים.
קל להיכנס, קשה לצאת- טריק ותיק, הרשמה קלה לשירות או רכישת מוצר, אבל ביטול המנוי או הרכישה מתברר כמסכת עינויים מתמשכת שנועדה להתיש אתכם.
שיתוף מידע - ישנם אתרים שגורמים לכם לשתף הרבה יותר מידע או נתונים מאשר התכוונתם מלכתחילה. שימו לב למה שאתם משתפים ברשת, כל מה שנרשם באינטרנט - נשאר באינטרנט.
מניעת השוואת מחירים - סוחרים רבים מסווים את שם המוצר המדויק שתרכשו כדי למנוע מכם לבצע השוואת מחירים באתרים מתחרים. למשל במקום שם הדגם הגנרי של היצרן, ירשמו אותו בשגיאת כתיב או בציון מספר קטלוגי שאינו תואם לרשומות המוכרות.
"הסתכל לשם בזמן שאני עושה משהו כאן" - עוד טריק עיצובי שנועד למשוך את העין שלכם לאיזור מסוים של המסך כדי שלא תשימו לב למשל שהמוצר זמין במחיר זול יותר בדגם של שנה שעברה.
עלויות סמויות - כשאתר או אפליקציה יפנו אתכם ישירות לעמוד התשלום בלי לציין שישנן עלויות נוספות כגון משלוח או מיסים.
מודעות סמויות - לעיתים תוכן המוצג כמאמר או כתבה מיועדים למעשה לגרום לכם לרכוש מוצר שמתואר בו ומלא בתוכן שיווקי.
ישנם עוד טריקים כאלה, ואם אתם נתקלים בהם עשו שירות לקוראים וציינו אותם בתגובות. מה שחשוב זה לשים לב לכל דבר באינטרנט, האינטרס שלכם ושל ספק השירות או האפליקציה אינם תמיד חופפים. וכמו שבסופר הסידור של המוצרים מיועד לגרום לכם להתפתות לרכוש יותר ממה שהתכוונתם, כך זה גם באונליין. רק שכאן זה הרבה יותר קשה לזהות.