המגפה העולמית יצרה מועדון לקוחות חדש למטוסים פרטיים
אחרי צניחה בביקושים בתחילת המשבר, הטיסות הפרטיות מתקרבות לרמת הפעילות הרגילה וגם הרוויחו לקוחות שלא השתמשו בשירותיהן בעבר. אחת הנהנות מהטרנד היא נטג'טס, חברה־בת של ברקשייר הת'אוויי ומהגדולות בתחום
- חברת חיפוש הטיסות Skyscanner מפטרת עובדים וסוגרת חלק ממשרדיה
- קוואנטס: לא ניתן להזמין מקומות לטיסות - עד מרץ 2021
- לא ממריאה: תעשיית התעופה של סין הפסידה ברבעון השני כמעט 5 מיליארד דולר
אולם מאז, התאוששות בביקושים הפיחה תקווה במת'יוס ובמתחריו. אף שהמגזר שלהם מסווג כ"תעופה עסקית", חלק קטן מהביקושים החדשים הגיע מנסיעות עסקיות, שכמעט ולא מתקיימות בעקבות ביטול כנסים ומעבר לפגישות אונליין. במקום זאת, מי שמאוששים את הביקושים ומונעים פגיעה קשה בשוק הטיסות הפרטיות, כמו זו שנגרמה לחברות התעופה הגדולות, הם לקוחות הפנאי שאינם יכולים לטוס כעת בטיסות מסחריות או לא רוצים לקחת את הסיכון.
נתוני חודש יוני לתעופה המסחרית טרם פורסמו, אך ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA) חוזה כי יהיו קודרים. במאי צנח ב־91.3% הביקוש לטיסות מסחריות לעומת החודש המקביל אשתקד. בניגוד לכך, לפי קבוצת WingX המנטרת נתוני תעופה עסקית, אחרי שהטיסות הפרטיות צנחו באפריל ב־70% לעומת אפריל 2019, ביוני נרשמה ירידה של 28% בלבד.
ההתאוששות המשיכה במהלך יולי, לאחר שמדינות אירופיות המשיכו להסיר הגבלות, עם ירידה של 19% בטיסות הפרטיות לעומת התקופה שלפני הקורונה. נטג'טס, מחברות המטוסים הפרטיים הגדולות בעולם וחברה־בת של ברקשייר הת'אוויי, אמרה כי אחרי נפילה של 20% בסוף אפריל, הביקוש בסוף יוני עלה ל־85% מהרמות הרגילות. "נסיעות עסקיות לא התאוששו מהותית, אבל הנסיעות הפרטיות שהחזירו אותנו ל־85% באמת מראות שינוי מגמה", אמר פטריק גאלגר, מנהל המכירות והשיווק בחברה.
המגמה החדשה הביאה לשינוי בנתיבי הטיסות הפרטיות. לפי WingX, בעוד היקף הנחיתות בניו יורק בשלושת השבועות הראשונים של יולי עדיין היה נמוך ב־32% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, נרשמה עלייה של 20% בביקושים לאי הספרדי מיורקה, שמשמעותה תוספת יומית של שש טיסות.
AirX יזמה שיתוף פעולה עם מלונות באיים המלדיביים כדי לשנע אליהם תיירים עשירים. הטיסות האלה מתבצעות במטוס הגדול ביותר של החברה מדגם איירבוס A340, עם 100 מושבים הנפתחים למיטות.
טיסה במטוס פרטי מונעת מאות נקודות מגע שעלולות להזדהם בנגיף, כמו טרמינלים עמוסים ובידוק מזוודות. "זה שינה את מפת הטיסות המסחריות", אמר מנכ"ל סנטיינט ג'ט, אנדרו קולינס, בהתייחסו לקורונה. "אנשים ירצו להימנע מהתקהלויות". סנטיינט האמריקאית משווקת שוברים במחיר התחלתי של 137 אלף דולר, המקנים ללקוחותיה גישה לטיסות פרטיות. בחודש אפריל היא חוותה נפילה של 90% בנפח הטיסות לעומת שנה קודם לכן, אולם ביוני הנפח היה נמוך רק ב־30%.
קולינס הוסיף, שהחברה מקבלת פניות מאנשים שלא טסו קודם לכן בטיסות פרטיות. כדוגמה, הוא ציין זוג שנהג לטוס באופן קבוע בין דטרויט לסקוטסדייל. כעת, הבעל מעוניין להימנע מטיסות מסחריות בשל בריאותה הרופפת של אשתו.
גאלגר מנטג'טס אומר כי לוחות הזמנים המצומצמים של החברות המסחריות ייתנו דחיפה למטוסים הפרטיים. "היצע הטיסות נמוך ב־65% לעומת התקופה שקדמה למגפה, והמשמעות היא שהרבה יותר קשה להשיג טיסות ישירות בין ערים ובשעות שאתם מעוניינים לטוס בהן". התקווה הבאה היא שטיסות עסקים יחזרו לפעול, אך שמנהלים יחששו להשתמש בהן.
למרות האופטימיות בחלקים מסוימים בתעשייה, התחושה הרווחת היא חשש מפני גל נוסף של קורונה. עבור כמה חברות זה כבר מאוחר מדי. ג'טסוויט מטקסס, שהכנסותיה ב־2019 עמדו על 50 מיליון דולר וקיבלה מימון מג'טבלו איירווייז וקטאר איירווייז, הגישה בקשה להגנה מפני נושים ב־28 באפריל לאחר שצברה חובות של 68 מיליון דולר. "בואו נהיה מאוד ברורים, הדרך עוד ארוכה וקיימת מידה רבה של אי־ודאות", אמר מארק בריפה, מנכ"ל אייר פרטנר הבריטית, המתווכת שירותי חכירת מטוסים. "תעשיית התעופה הולכת להצטמק. אין ספק שהצרכן ישנה את הרגליו".