יו"ר נת"ע - איחור של שנה לפחות בהשקת הרכבת הראשונה בתל אביב
ועדת הכלכלה דנה במצבם של פרוייקטי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, זאת בעקבות דו"ח פנימי של חברת נת"ע שנחשף בכלכליסט בחודש שעבר, על פיו התגלו כשלים לכאורה בקידום הפרויקטים. רם בלינקוב, יו"ר נת"ע: הצפי להשקה כרגע - לפחות לקראת סוף 2022
ועדת הכלכלה דנה הבוקר (ג') במצבם של פרוייקטי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. הדיון נולד לבקשת ח"כ מיקי לוי, וזאת בעקבות חשיפת כלכליסט בחודש שעבר, שפרסם את עיקרי הדו"ח הפנימי של חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) שמצביע על הכשלים שהתגלו לכאורה בקידום הפרויקטים, ועל לוחות הזמנים החדשים הנראים לעין. עיקרי הדו"ח הצביעו על חשש להשקה רק בשנת 2023, זאת לעומת צפי מקורי להשקה בחודש אוקטובר בשנה הבאה, כמו גם על אפשרות של תוספת תקציב של כ-800 מיליון שקל שתדרש לפרויקט.
- עיריות דורשות מהאוצר כיסוי לתביעות נגדן בפרויקט המטרו
- אושרה כניסת 300 מהנדסים סינים להמשך עבודות הרכבת הקלה בתל אביב
- עשור אחרי הצגת הפרויקט, פורסמו הליכי המכרז להקמת הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת
החשש התממש לאחרונה עם בקשת משרד התחבורה לקבל תוספת תקציב של כ-1.1 מיליארד שקל לפרויקט, ועם תקצוב כולל של קרוב ל-18 מיליארד שקל.
לדברי ח"כ מיקי לוי קיים חשש שהקו יפתח ב-2023 וכל דחייה משמעה השקעה של עוד כסף. "הדיון לא בא לנגח את נת"ע ואני משוכנע שהפרויקט רץ קדימה והכסף יושקע במטרות טובות", אמר.
יו"ר חברת נת"ע רם בלינקוב אישר שאכן הוזמן על ידי דירקטוריון החברה, במטרה להפיק לקחים. "הלקח המרכזי הוא שצריך שתהיה יותר שקיפות מבחינת בקרה ולוחות הזמנים. נת"ע היא חברה ברמה גבוהה ומקצועית והעיכוב שצפוי כרגע הוא לפחות על סוף 2022. הקו יוביל ויפעיל 70 מיליון איש לעומת אוק' 2021". לטענתו העיכוב בהשקה נובע משתי סיבות. הראשון הוא ביטול מכרז המערכות הענק, זאת לאחר שההצעות שהוגשו תומחרו בכפול ויותר על התקציב של נת"ע. הסיבה השניה היא משבר הקורונה. "החברה מסתמכת על קבלנים זרים ועל פועלים סינים. משבר הקורונה הגיע בתזמון בעייתי וחלק מהפועלים לא חזרו", אמר. בהתייחסו לדו"ח הבטיח בלינקוב שהוא יושלם תוך כמה שבועות. "נחשוף הכל בפני משרד התחבורה בצורה הכי שקופה את הדברים כדי שנשנה ונשפר", אמר.
מנכ"ל החברה חיים גליק הסביר על הפרויקטים השונים ואמר שהמדינה עשתה קפיצת מדרגה ביכולות שלה לנהל פרוייקטי תחבורה. "נושא התקצוב נמצא בעבודה ממשלתית. הרכבת הראשונה שבונים עכשיו כולה מתקציב המדינה באופן מלא עם אמדן של כ-17.1 מיליארד שקל", אמר. המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, קובי בליטשטיין, הודה במקביל ש"המועדים נמצאים בדיון המטרה שלנו לקצר את זמן ההפעלה ורוצים להפעיל במועד הקרוב ביותר. כשנסכם את המועד הסופי נעדכן".