בלעדי לכלכליסט
אפי אברמזון ימונה כנאמן לאיילון; השליטה בה תימכר בתוך 4 שנים
יורשי לוי רחמני, בעל השליטה בחברת הביטוח שנפטר ביוני האחרון, לא ביקשו לקבל היתר השליטה בחברה. בימים האחרונים הושגה הסכמה עם רשות שוק ההון להעברת המניות לידי הנאמן, ופשרה עם היורשים שביקשו שהשליטה תימכר בתוך 6 שנים
פחות מחודש עבר מאז פיטרתו של בעל השליטה בחברת הביטוח איילון, ול"כלכליסט", נודע כי כבר הושגה הסכמה עם רשות שוק ההון שלפיה מניות השליטה יועברו לידי נאמן וימכרו בתקופה מקסימלית של ארבע שנים. לוי רחמני, בעל השליטה באיילון הלך לעולמו ב־21 ביוני האחרון. יורשיו לא ביקשו להעביר אליהם את היתר השליטה בחברה, ובימים האחרונים הושגה, כאמור, הסכמה עם רשות שוק ההון להעברת המניות לידי נאמן, כשבתפקיד ישמש עו"ד אפי אברמזון שייצג את המשפחה במשך שנים.
- הפניקס ברחה מהביטוח של דלק; איילון לקחה את הסיכון
- לוי רחמני, מייסד חברת הביטוח איילון, הלך לעולמו בגיל 89
- ברקת מפקיע מדירקטוריון כלל החזקות את מינוי המחליף ליו"ר
ההסכמה להימשכות מהלך מכירת מניות השליטה על פני ארבע השנים היוותה סוג של פשרה לאחר שהמשפחה ביקשה תקופה ארוכה יותר, של שש שנים, כפי שנקבע בחוק הריכוזיות בזמנו לגבי חברות שבעלי השליטה בהן אולצו למכור אותן. קרוב לוודאי שמי שלא יוכלו לרכוש את השליטה באיילון הן חברות הביטוח הגדולות, מגדל, כלל, הראל, הפניקס ומנורה וזאת בשל קשיי אישור רשות הגבלים עסקיים, כך שמועמדים אפשריים לרכישה הם חברות הביטוח הבינוניות בהן שלמה והכשרה, בתי השקעות גדולים, בראשם פסגות שכבר ב־2011 ביקש לרכוש את איילון, וכן חברות כרטיסי האשראי שמעונינות להיכנס לתחום הביטוח. אפשרות לא פחות ריאלית היא פיזור המניות בבורסה, בכמה שלבים.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
לוי רחמני היה דור שני למייסדי חברת הביטוח שהוקמה בירושלים ב־1949 על ידי שלמה רחמני. עם זאת, לוי רחמני הפך את איילון לקבוצת הביטוח המסורתית השישית בגודלה בשוק הביטוח הישראלי. בעבר הוא החזיק ב־86% ממניות איילון אחזקות אולם עם מותו נותרו בידיו 67.3% מהחברה. רחמני הותיר אשה ושלושה ילדים, נגה רחמני, שהיה בעבר יו"ר איילון, אך באמצע 2012 פוטר בידי אביו שביקש לחזור לתפקיד. מאז הבן לא נשא בתפקיד כלשהו בחברה. הבת, נחמה רחמני־סברון פרשה מדירקטוריון החברה ב־2018. בן נוסף הוא רב בירושלים.
כמו יתר חברות הביטוח, השליטה (100%) באיילון נעשית על ידי חברת אחזקות ציבורית – איילון אחזקות – שרחמני היה היו"ר שלה עד אוגוסט 2018, אז אולץ להיפרד מהתפקיד על רקע חילוקי דעות עם רשות שוק ההון. רחמני הורחק עוד קודם לכך ממעורבות כלשהי בחברה־הבת איילון ביטוח. הרחקתו של רחמני מכיסא היו"ר נעשתה אחרי שביקש למנות את משה בנבנישתי למנכ"ל חברת האחזקות אבל הדירקטוריון בראשות שלמה גרונפמן החליט למנות לתפקיד את שרון רייך, מנהל הכספים של הקבוצה, והביא לעימות חריף בין רחמני לגונפמן בעטיו נאלץ גם גרונפמן לעזוב לפני שנה.
במרץ 2019 זומן רחמני לבירור ברשות שוק ההון על אופן התנהלותו מול דירקטוריון חברת הביטוח והדרישה שלו לקבל חומרים, אף שלא נשא בתפקיד רשמי. הבירור הגיע לאחר שהדירקטוריון שלח מכתב לפיקוח על הביטוח, ובו דרישה שרחמני לא יתערב בענייני החברה. רשות שוק ההון כבר הפרידה עוד קודם בין רחמני לבין ההנהלה והעובדים של איילון חברה לביטוח, שלה מנכ"ל ויו"ר נפרדים. כיו"ר משמש מוקי אברמוביץ' וכמנכ"ל אריק יוגב. כיו"ר איילון אחזקות מונה במקומו של גרונפמן איש הביטוח הותיק אהרון פוגל.
איילון אחזקות נסחרת כיום בשווי שוק של 200 מיליון שקל בלבד, בדיוק שליש מההון העצמי שעומד על 600 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון הראשון. בתחילת 2018 נסחרה החברה בשווי של פי 4 מהסכום ובאוקטובר האחרון בשווי 400 מיליון שקל, כפול מהשווי הנוכחי שאחרי משבר הקורונה.
איילון הפסידה 144 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020 לעומת רווח של 39.8 מיליון שקל ברבעון המקביל, ואת 2019 היא סיימה ברווח של 85 מיליון שקל. איילון רשמה ברבעון הראשון הפסד של 176 מיליון שקל לפני מס על תיק הנוסטרו שלה, אולם מאז סוף הרבעון נרשמו רווחי השקעות בנוסטרו של 139 מיליון שקל לפני מס — בשל העליות בשוקי ההון.