בלעדי לכלכליסט
הפניקס ברחה מהביטוח של דלק; איילון לקחה את הסיכון
הדירקטורים של דלק בוטחו שנים בהפניקס, שעד לפני כשנה היתה אף היא בשליטת יצחק תשובה. גם מנורה מבטחים, הראל, מגדל וכלל סירבו לבטח את החברה, מחשש לחשיפה לחדלות הפירעון שלה. איילון נכנסה מתחת לאלונקה בפוליסה קטנה ומסוכנת בהרבה
שני דירקטורים — דירקטור רגיל ודח"צית — התפטרו בימים האחרונים מדירקטוריון קבוצת דלק על רקע הרעה בתנאי פוליסת הביטוח, כך נמסר בהודעת דלק בשבוע שעבר לבורסה.
- דלק יצאה סופית מהפניקס: הקבוצה מכרה 5% מהחברה ב-200 מיליון שקל
- הפניקס נסוגה מרכישת ההלוואה שהעמיד לאומי לדלק
- תשובה למחזיקים: "אתם רוצים לקחת לי את השליטה בדלק, זה לא יקרה"
מדובר באירוע חריג בשוק ההון הישראלי, ומפרטים שהגיעו לידי כלכליסט עולה כי במוקד עומדת חברת הביטוח הפניקס, שסירבה לחדש את פוליסת הביטוח של דלק שהסתיימה ב־1 ביולי לאחר שנים רבות שהקבוצה היתה מבוטחת שלה. אף לא אחת מחמש חברות הביטוח הסכימה לבטח את החברה, בשל החשיפה לחדלות הפירעון שלה.
עד לפני שנה החזיק בעל השליטה בדלק יצחק תשובה גם בשליטה בהפניקס, עד שמכר אותה לקרנות סנטרברידג' וגלטין. המכירה נעשתה בעקבות דרישות חוק הריכוזיות להפרדה בין נכסים ריאליים ופיננסיים.
ביטוח הדירקטורים מגן עליהם מפני תביעות ייצוגיות ונגזרות וכן מפני תביעות ישירות. פוליסת הביטוח של הפניקס, כפי שנודע ל"כלכליסט", היתה על 150 מיליון דולר לשנה.
ביטוח על 25 מיליון דולר בשנה לעומת 150 מיליון
בסופו של דבר הסכימה חברת איילוןהקטנה לבטח את דלק. הביטוח החדש עומד על כ־25 מיליון דולר (השכבה הראשונה). גורמים בדלק טוענים כי הפוליסה תגדל בשלב מאוחר יותר עד לכיסוי של 50 מיליון דולר, אך גם כך מדובר בכיסוי ביטוחי נמוך בהרבה מכפי שהיה לדלק בהפניקס. גם אם מקבלים את טיעוניה של החברה כי הביטוח הקודם כיסה את הדירקטוריונים של הקבוצה כולה – כולל איתקה, דלק קידוחים ודלק ישראל — הרי שרוב הסיכון נמצא בחברה־האם.
מה שגרם, ככל הנראה, לדירקטורים להתפטר היה הסיכון בתביעות נגזרות וייצוגיות שהוגשו ועוד יוגשו נגד דלק ועלולות להביא את החשיפה לסכום גבוה הרבה יותר, שהתשלום שלו — אם יעבור את הכיסוי הביטוחי — עלול לעבור לדירקטורים.
את המו"מ עבור דלק ניהלה סוכנות AON בראשותו של אילן בק, שיזמה את המהלך מול איילון והגיעה להסכמות עם החברה, בניהולו של אריק יוגב. לפי הסכמות אלה, במסגרת תביעה יחול על דלק תשלום של מיליון דולר מתוך 10 מיליון הדולר הראשונים ועל איילון יוטל לשלם את יתרת 9 מיליון הדולר — מרבית הסכום כנראה באמצעות מבטחי משנה. לגבי יתר הסכום הדברים ברורים פחות, אולם ניכר שהחשיפה של איילון היא גבוהה, לבטח מול שווייה של החברה כולה, שעומד על 213 מיליון שקל בלבד.
גם הסיכון שעובר למבטחי המשנה עלול לפגוע בעתיד בחברה או באיילון עצמה, במקרה שהפוליסה תעמוד למבחן. "מבטח משנה שיחוש שנגרם לו נזק, לא יסכים לבטח יותר ויברח מהחברה ומהמבטח הראשי", אמר גורם בכיר בענף בהביטוח. אותו גורם העריך כי דלק זקוקה להגנה בהיקף של 100 מיליון דולר לפחות, בשל העובדה שחובותיה האדירים מגיעים ל־8 מיליארד שקל בעוד ההון העצמי עומד על כרבע מסכום זה. "איילון לקחו סיכון ענק בביטוח הזה", הוסיף אותו גורם ביטוח. בעל השליטה באיילון לוי רחמני נפטר לפני כשבועיים.
דלק הגיעה אמנם להסדר חיזוק ביטחונות מול מחזיקי האג"ח, שלהם היא חייבת 6 מיליון דולר, אולם היא תלויה בהצלחת הנפקות הון, אחת מהן של 160 מיליון שקל בתוך עשרה ימים, אחרת עלול החוב לעמוד שוב לפירעון מיידי.
הביטוח הקודם כלל גם חברות אחרות בקבוצה
לצד מצבה הקשה של קבוצת דלק ראוי לציין את ההתייקרות העקבית במחיר הביטוח ואת העלייה הניכרת בהשתתפויות העצמיות בעקבות שינויים שחלו בענף. אלה נבעו מעלייה משמעותית בתביעות נגד דירקטורים ובסכומי התשלומים, שמחייבים את החברות בהליך ארוך של אישור בדיעבד באסיפות הכלליות. רשות ני"ע מעבירה בימים אלה פטור לעניין אישור הפרמיה הביטוחית באסיפה הכללית של בעלי המניות.
מברוקר הביטוח AON ישראל נמסר כי "בניגוד לנטען, היקף הכיסוי הביטוחי של נושאי המשרה בקבוצת דלק נשאר רחב ביותר, הרבה מעבר למקובל כיום. גובה הכיסוי, שעדיין עומד על עשרות מיליוני דולרים, הותאם לכסות רק את נושאי המשרה בקבוצת דלק".
מאיילון נמסר בתגובה: "קבוצת איילון מתמחה בביטוחי דירקטורים ומקבלת עסקים חדשים כאשר הם מגלמים בתנאיהם מצב של win-win ללקוח ולחברה".