"כבר ראיתי את עצמי טייסת בחברת תעופה. פתאום הכל התרסק"
כשחלום הקריירה של אדווה אמיר היה במרחק נגיעה, שבוע לפני שהייתה אמורה להתחיל להטיס מטוסי נוסעים בתוך ארה"ב, התפרצה מגיפת הקורונה והכל נסגר. היא חזרה לארץ, לבית ההורים ובינתיים, מציעה שיווק דיגיטלי לעסקים קטנים בתור פרילנסרית. "אני צריכה בעצם לבנות את עצמי מחדש. להתחיל מאפס"
- שירות התעסוקה: שיעור המובטלים עד גיל 24 שהוחזרו לעבודה - 20% בלבד
- "זה נחמד שיש תן ביס ושאתה חלק ממשהו גדול" – הפרילנסרים שהפכו לשכירים ברקע משבר הקורונה
- אמריקן איירליינס מצופפת נוסעים ומנפחת את המינוף
שבוע לפני שהייתה אמורה להתחיל לעבוד כל פעילות הטיסות הופסקה בשל התפרצות מגיפת הקורונה והיא נותרה ללא עבודה. בשל החשש שייסגר את השמים והיא לא תוכל לחזור, בחודש מרץ עלתה על מטוס ושבה ארצה, לתל אביב, לבית של ההורים.
"קריירה כטייסת זה מה שתכננתי לעתיד. כבר ראיתי את עצמי טסה בחברת תעופה ופתאום הכל התרסק", היא אומרת. "רציתי לקחת את זה למקום אחר, אם סוגרים בפני דלת, אני נכנסת דרך החלון. זו תקופה לא קלה לאף אחד מבחינה כלכלית וחשבתי מה אני יכולה לעשות בתקופה הזאת. בזמן השהות בארץ ביליתי ברשתות החברתיות וגיליתי שיש פער מאוד גדול בדיגיטל אצל עסקים שרוצים לשווק את עצמם. חקלאי למשל שרוצה למכור את הסחור שלו או מישהו שיש לו עסק למדיטציה אבל לא יודע איך לקדם אותו בדיגיטל, אז החלטתי למנף את זה ולבנות על הגימיק שאני טייסת ואני באה 'להעיף' את העסקים הקטנים האלה למעלה", היא אומרת.
לפני שבועיים פרסמה אמיר פוסט בפייסבוק בו היא מציעה שירותי שיווק דיגיטלי בתור פרילנסרית. "נעים מאוד, אני אדווה טייסת שהושבתה בעל כורחה, בעקבות מגיפת הקורונה, החלטתי להמשיך ולהשתמש בכישורי כפרילנסרית על מנת להטיס את הדיגיטל שלכן לשחקים כי אצלי גם השמים הם לא הגבול", כתבה ופירטה את השירותים אותם היא מציעה כמו דפי נחיתה, תוכן שיווקי וקמפיינים ממומנים. ממסלול הקריירה הבטוח של טייסת בחברת תעופה אמריקאית היא עברה להיות אחת מאלפי פרילנסרים שמציעים היום שירותי שיווק בדיגיטל.
יש לך ניסיון בשיווק בדיגיטל?
"אני בשיווק מגיל מאוד צעיר, עבדתי בחברה שקוראים לה Tink התנדבתי בארגון של ה-IAC (קהילה ישראלילת אמריקאית) בתוכנית של יזמות ומנהיגות לבני נוער, השתתפתי בהאקתון ועשיתי להם את כל מה שקשור בשיווק הדיגיטלי. הניסיון שלי בא למעשה מעשייה ולא מלימודים פורמליים".
זו דרך להתפרנס כרגע עבורך?
"אחרי שפרסמתי קיבלתי הרבה פניות וזה הולך טוב, גיליתי שהרבה אנשים רוצים וצריכים וזה באמת תורם להם. אני מרגישה שהשוק מוצף כרגע אבל אני באמת חושב שבסוף הגישה האישית והחיבור לבנאדם ביני לבין הלקוח או הלקוחה זה המקום בו קורה הקסם.
יש הפרש משמעותי בין השכר שקיבלתי בארה"ב לשיווק דיגיטלי כעצמאית. אני צריכה בעצם לבנות את עצמי מחדש כמעט ולהתחיל מאפס. ייקח זמן עד שאבסס את השכר שלי כעסק מתחיל ואני בהחלט שואפת לזה. אין לי חסכונות או נכסים, השקעתי את כל החסכונות שלי בלימודי טיסה שזה סכום לא מבוטל והכסף שהרווחתי בזמן המגורים בארה"ב נוצל למחייה. עבדתי גם בשגרירות ישראל בוושינגטון שם עלויות המחייה מאוד גבוהות. בינתיים בארץ חזרתי הבייתה אל ההורים בתקווה שבעתיד תהיה לי אפשרות לצאת ולחפש דירה".
ויתרת על החלום להיות טייסת בזמן הקרוב?
"באופן עקרוני אני עדיין מחפשת, אני מקווה להיכנס לסטארט-אפ בתחום התעופה כדי להביא מהכישורים שיש לי ולתרום לחברה שאליה אצטרף, לנהל את העסק שלי במקביל, ולהמשיך עם החלום שלי ולא לתת לו להתרסק".
אם תתקבלי לעבודה בחברה בתחום התעופה תמשיכי בעסק של השיווק הדיגיטלי?
"כן, חד משמעית, השאיפה שלי היא לנהל במקביל את העסק לכל משרה שאליה אתקבל. כמובן שעולם הסטארטאפ הוא תובעני אבל אמשיך ואנסה לגרום לעסק שלי לגדול ולנהל אותו במקביל.
קיבלתי הרבה פניות בעיקר מנשים עם עסקים קטנים או כאלה שרוצות לפתוח עסק מאפס ומעוניינות להיעזר בי, בכישורים שלי ולהביא את עצמן לידי ביטוי בדיגיטל".
למה בחרת לעבוד כעצמאית בתקופה הזאת, שקשה מאוד לעצמאים, ולא לחפש עבודה כשכירה?
"תמיד רציתי לפתוח משהו משלי, שאוכל לנהל בעצמי בזמן שלי ולשלב אותו בדברים אחרים. אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש מלחמה על כל משרה שנפתחת עכשיו בדיגיטל ובנוסף הרבה חברות מחפשות אנשים עם ניסיון ולימודים פורמליים ולי יש ניסיון שרכשתי תוך כדי תנועה ולא תעודה. מאוד קשה לעבור את המחסום של קורות חיים אם חסר משהו אחד בדרישות ואני מרגישה שבתור עצמאית אני יכולה לפתוח פתח לאנשים לעולם הדיגיטל שהם לא הכירו וגם לקחת תשלום הוגן בתקופה שבה אין לאנשים תקציבים מאוד גדולים להוציא על שיווק.