דיימלר וב.מ.וו מקפיאות את מיזם הרכב האוטונומי, כנראה לתמיד
שתי הענקיות הגרמניות לוקחות צעד אחורה משיתוף הפעולה ביניהן בפיתוח רכב אוטונומי בשל משבר הקורונה. בחודשים האחרונים דווח כי גם פולקסווגן החלה בהקפאת פרויקטים בתחום
דיימלר, החברה האם של מרצדס בנץ וב.מ.וו הודיעו כי יקפיאו את עבודות הפיתוח המשותפות על רכב אוטונומי.
- אמזון רוצה נתח מהרכב האוטונומי: מנהלת מו''מ לרכישת חברה בתחום
- כך ישראל תשוב לחוד החנית של הרכב האוטונומי אחרי הקורונה
- מחקר חדש: עתידו של הרכב האוטונומי בישראל אינו ודאי
בשנה שעברה, טרום משבר הקורונה והמשבר הספציפי אשר פוגע בתעשיית הרכב העולמית הודיעו צמד היצרניות בחגיגיות על שיתוף פעולה היסטורי ראשון בין שתי הענקיות הגרמניות אשר יועד לאפשר פיתוחים משותפים של רכב אוטונומי ויצירה של תקנים משותפים בכל הקשור ברגולציה של הטמעת הרכב האוטונומי, מהלך שהיה אמור להעניק לצמד היצרניות עוצמה אדירה הן מול יצרני רכב אירופים כדוגמת אאודי והן מול יצרני רכב מחוץ לארה"ב כדוגמת לקסוס. זאת, לנוכח העובדה שכיום יצרני הרכב נלחמים על הרגולציה בנושא הרכב האוטונומי, כלומר, איזה יצרן יקבע את מיליוני הכללים שלפיהם אמור הרכב האוטונומי "להתנהג".
אלא שמאז התרחש משבר הקורונה ובדומה ליצרני רכב אחרים, גם בב.מ.וו ומרצדס מתרגלים למציאות חדשה של ייצור "רזה" והפחתת עלויות. לפי הודעת החברות: "ב.מ.וו ומרצדס בנץ מקפיאות זמנית את שיתוף הפעולה בפיתוח הדור הבא של טכנולוגיות לנהיגה אוטונומית. לאחר ביקורת מקיפה, צמד החברות הגיעו להבנה משותפת שעליהן להתמקד בנתיבי הפיתוח האינדיבידואליים שלהן.
"החברות מדגישות כי שיתוף הפעולה עשוי להתחדש במועד מאוחר יותר בהתחשב בגישה לנושאים כגון בטיחות ויתרונות ללקוחות בתחום הנהיגה האוטונומית", ממשיכות החברות בהודעה.
ההודעה אמנם אינה מצביעה באופן ישיר על הסיבה לפירוק, אך מדגישה בין השורות כי במצבם הנוכחי של יצרני הרכב, דיימלר וב.מ.וו אינן מסוגלות להרשות לעצמן פיתוח של מודלים חדשים שעלולים לגרום לבעיות בעתיד.
מעבר לכך, מודל הרווח שקשור בנהיגה אוטונומית ככל הנראה מוטל בספק אל מול עלויות המחקר והפיתוח, מה שהופך את המשך הפרויקט לעת עתה ללא כדאי.
לפי פרסומי אנליסטים באירופה, הצהרתן המשותפת של צמד החברות מתייחסת ל"הקפאה" של הפרויקט עד למועד שיוכרז בהמשך, אך בפועל היצרניות אינן מתכוונות לשתף שוב פעולה בנושא.
עוד מדגישות צמד החברות כי "קבוצת ב.מ.וו ומרצדס בנץ לא הצליחו לקיים דיונים עם ספקים בנושא ציוני דרך טכנולוגיים עד לחתימת החוזה בשנה שעברה. בשיחות אלה הגיעו הצדדים להבנה כי העלויות הכרוכות בייצור טכנולוגיות משותפות אינן מתאימות באקלים הכלכלי הנוכחי. העיתוי אינו נכון כיום לשיתוף פעולה כזה".
ב.מ.וו ודיימלר אינן היצרניות היחידות שמכריזות על לקיחת "צעד אחורה" בנושא פיתוח רכב אוטונומי. במהלך החודשים האחרונים פרסמו אמצעי תקשורת באירופה כי גם קבוצת פולקסווגן החלה בהקפאת פרויקטים בתחום הרכב האוטונומי.