$
בארץ

רגב שמה ברקס להפעלת התשלום החכם בתחבורה הציבורית

אפליקציות התשלום שיחליפו את הרב־קו תוכננו לפעול בסוף יוני. אך שרת התחבורה החליטה לבחון שוב את שמירת הפרטיות של המשתמשים

אודי עציון וליאור גוטמן 06:5018.06.20

שרת התחבורה מירי רגב עומדת מאחורי קמפיין אינטנסיבי נגד אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית. ניכר כי רגב מתואמת עם יו״ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי מש״ס שיצא נגד האפליקציות בדיון בוועדת הכלכלה שלשום, תוך שהוא משתמש במסרים זהים לאלה שמפיצה לשכת השרה, שעיקרם הסדרת שמירת פרטיות המשתמשים.

 

 

 

יתכן כי אחת הסיבות להסתייגויות של רגב מסתתרת באמירותיה בישיבות סגורות במשרד התחבורה ונחשפים כאן לראשונה. גורמים במשרד סיפרו ל"כלכליסט" כי "רגב העבירה הוראה ברורה להעניק עדיפות לפרויקטים שיהיו מוכנים בתוך שנה וחצי המתוכננת לכהונתה. התחושה במשרד שהיא מחפשת פרויקטים שיהיו מזוהים עימה, ולא עם קודמיה".

 

מירי רגב שרת התחבורה מירי רגב שרת התחבורה צילום: אלכס קולומויסקי

 

לפי שעה משרד התחבורה מדבר בשני קולות: בעוד רגב ממתינה לבחינת היבטים בשמירה על פרטיות המשתמשים העתידיים באפלקיציות, הודיעה הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה שפעילותן של האפליקציות מתוכננת להתחיל בסוף החודש, לאחר עיכוב של 4 חודשים.

 

פרויקט אפליקציות התשלום יצא לדרך עוד בימיו של ישראל כץ במשרד התחבורה, והושלם במהלך כהונתו הזמנית של בצלאל סמוטריץ'. מטרת הפרויקט היא לייצר אמצעי תשלום נוסף לרב־קו, שיחסוך מהנוסעים את הצורך בטעינה מוקדמת של כרטיס התשלום. בכל נסיעה יוכלו הנוסעים לסרוק קוד באוטובוס, והאפליקציה תחשב בכמה לחייב את המשתמש. באוקטובר 2019 זכו שלוש קבוצות במכרז: מוביט ופנגו, ישראכרט, וסלופארק הופ און ובנק דיסקונט. הרב קו יישאר בשימוש לנוסעים שירצו בכך, בעיקר חרדים וקשישים.

 

משרד התחבורה הצהיר בעבר כי הפסקה מוחלטת של השימוש ברב־קו תחסוך לקופת המדינה 100 מיליון שקל בשנה. שכן החברות שיפעילו את האפליקציות ירוויחו מפרסומות שבהן יצפו המשתמשים ומקידום שירותים אחרים שלהן.

 

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים החלה לבחון כעת את משמעות השימוש באפליקציות התשלומים בתחבורה הציבורית. נציגה הודיע בדיון בוועדת הכלכלה שברשות לא הכירו את הנושא, ולמעשה למדו עליו רק מההזמנה לדיון. חוות דעת שכתבה המחלקה המשפטית במשרד התחבורה במהלך הכנת המכרז, והגיעה לידי "כלכליסט", אוסרת כי השימוש באפליקציות יכלול העברת מידע על הנוסעים לצד שלישי, ומגבילה את החברות בשימוש במידע.

 

גם בנק ישראל מופתע ומודה שהוא "לא לקח חלק בתהליך הטמעת שיטת התשלום החדשה בתחבורה הציבורית".

 

מלשכת מירי רגב נמסר כי "גורמי המשרד המקצועיים בוחנים את משמעויות האפליקציות החדשות. נעשה את המרב על מנת שהשירות לאזרחי ישראל יהיה בטוח ושוויוני".

 

x