מחקר: מכוניות אוטונומיות ימנעו רק שליש מתאונות הדרכים
IIHS, אחד ממכוני הבטיחות בדרכים הבולטים בעולם, קובע: "סביר להניח שרכבים אוטונומים יזהו סכנות טוב יותר מנהגים אנושיים, אבל תאונות רבות נגרמות מצירוף נסיבות שגם תגובה מהירה ומדויקת לא יכולה למנוע אותן"
בניגוד לציפיות שמעבר למכוניות אוטונומיות יחסל כליל את תאונות הדרכים, הוא יפחית רק כשליש מהן. כך עולה ממחקר של IIHS, מכון המחקר האוטומטיבי של חברות הביטוח בארה"ב.
חוקרי ה-IIHS, אחד מגופי המחקר הבולטים בעולם בתחום הבטיחות בדרכים, שגם מבצע בעצמו מבחני ריסוק למכוניות חדשות, בחנו 5,000 תאונות דרכים שהתרחשו בארה"ב. לדבריהם, רכב אוטונומי לא יסבול מבעיות של הסחת דעת ועייפות או שכרות שמהן סובל נהג אנושי, ויוכל להגיב תמיד במהירות למצבי חירום, אולם תאונות רבות מתרחשות בנסיבות שגם מכ"ם, מצלמה וחיישנים אחרים לא יכולים לצפות.
לפי נתוני משרד התחבורה האמריקאי, 9 מתוך 10 תאונות דרכים מתרחשות בשל טעויות נהג. המחקר מחלק את גורמי התאונות לחמישה סוגים: 24% מהתאונות נגרמות בשל טעויות של "חישה והבנה" מצד נהגים; 17% מטעויות "תפיסה" של נהגים, לגבי התנהגות נהגים אחרים; 39% מטעויות של תכנון וקבלת החלטות, 23% מטעויות ביצוע של הנהגים ו-10% מסיבות של חוסר כשירות. עקב שכרות, שימוש בסמים, עייפות או בעיות רפואיות.
אבל לפי המחקר, כשליש מהתאונות נובע מצירוף נסיבות שגם תגובה מהירה ומדויקת לא היתה יכולה למנוע את התרחשותן. הולך רגל שקופץ פתאום לכביש, למשל, קרוב מדי מכדי שרכב יספיק לבלום. או מצבים אחרים שבהם אי אפשר היה לצפות את ההתנהגות של נהג אחר, שסוטה לפתע ממסלולו, או מבצע פעולה מפתיעה אחרת.
החוקרים מביאים כדוגמה את התאונה ב-2018, שבה דרס רכב אוטונומי של אוברבטקסס את איילין הרצברג, בעוד חצה כביש חשוך. לרכב לקח זמן לזהות את נוכחותה על הכביש, וכאשר כשזה זאת זה אחרי כבר אחרי שהרכב עבר כבד את הנקודה שבה הפעלת הבלמים הייתה מאפשרת לו לעצור בזמן.
"סביר להניח שרכבים אוטונומים יזהו סכנות טוב יותר מנהגים אנושיים, אבל גילינו שזה לא מה שיוכל למנוע את רוב התאונות", הסבירה ג'סיקה קיצ'ינו, סגנית נשיא ה-IIHS, ואחת ממחברות המחקר.
מובילאיי הישראלית, שנרכשה בידי אינטל האמריקאית, היא אחת החברות הבולטות בתחום פיתוח הטכנטלוגיה לרכב אוטונומי. ג'ק וויסט, סגן נשיא לרכב אוטונומי במובילאיי, אמר בתגובה לאתר "אוטומטיב ניוז", כי "התאונות לא ירדו לאפס עד שלא יהיו יותר נהגים אנושיים על הכבישים. אבל רכב אוטונומי יוכל לשלב בקבלת ההחלטות שלו נתונים על התנהגות אנושית, כדי להגיב הרבה יותר טוב מנהג אנושי".
לפי ההערכות מעבר מאסיבי לנהיגה אוטונומית צפוי רק בעשור הבא, וגם אז, לא בכל אזור גיאוגרפי. הולכי רגל ורוכבי אופניים וכלים חשמליים זעירים יישארו כמשתמשי דרך גם בעתיד.