$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

רמלה וגזר מתקדמות להקמת אזור תעסוקה ענק

הוועדה המחוזית מרכז צפויה לאשר היום אזור תעסוקה בן 1,128 דונם, שדמי הארנונה ממנו מוערכים ב־300 מיליון שקל בשנה. רמלה, גזר וחבל מודיעין יחלקו בהכנסות

אמיתי גזית 07:0701.06.20

צעד ראשון בדרך להקמת אחד מאזורי התעסוקה הגדולים בארץ. אחרי 20 שנות תכנון רוויות מחלוקות, תוכנית חדשה להקמת אזור תעסוקה מצפון למפעל המלט נשר צפויה לעלות היום לדיון בוועדה המחוזית מרכז. הוועדה צפויה לאשר את הפקדת התוכנית, ובעוד מספר חודשים, בתום הליך של דיון בהתנגדויות, תקבל התוכנית תוקף סופי.

 

 

 

המתחם בן 1,128 הדונם ממוקם סמוך לרמלה ולוד, מצפון למפעל נשר וממערב לכביש 1 בין מחלף גזר במזרח ונחל איילון במערב. מבחינה מוניציפלית השטח שייך לרמלה, גזר ומועצה אזורית חבל מודיעין, ומכאן שמו הזמני רג"מ. התוכנית תאפשר בניית בנייני משרדים בגובה של עד 9 קומות, מחסנים לוגיסטיים, בית מלון, קריה אקדמית ואף מעונות סטודנטים.

 

 

ראשת מועצה אזורית גזר, רותם ידלין ראשת מועצה אזורית גזר, רותם ידלין צילום: רונן חורש

 

בסך הכל קיים פוטנציאל לבניית 1.6 מיליון מ"ר, שעשויים להניב לשלוש הרשויות, השותפות בניהולו, הכנסות ארנונה של כ־300 מיליון שקל בשנה. רמלה תקבל 50% מההכנסות, גזר 40% וחבל מודיעין 10%.

השטח שעליו יקום אזור התעסוקה. התוכנית הוקפאה בעבר כי ראשי העיר הקודמים לא הצליחו להסכים על חלוקת ההכנסות השטח שעליו יקום אזור התעסוקה. התוכנית הוקפאה בעבר כי ראשי העיר הקודמים לא הצליחו להסכים על חלוקת ההכנסות צילום: אבי מועלם

 

שיווק במיליארדים

 

לרשויות גם הסכם עם רשות מקרקעי ישראל (רמ”י), בעלת הקרקע העיקרית ומי שמימנה את התכנון וצפויה להשקיעה עוד כ־600 מיליון שקל בפיתוח המתחם. רמ"י תחזיר לעצמה את ההשקעה עם שיווק המגרשים שצפויים להניב לאורך השנים הכנסות בהיקף של מיליארדי שקלים.

 

מימוש התוכנית עשוי לספק עבודה לכ־20 אלף איש, ועל פי התחזית היא תספק מענה לכ־10% מהביקוש לשטחי משרדים ותעסוקה במחוז מרכז עד 2035. למעשה זהו אחד מארבעה אזורי תעסוקה ענקיים שבהם יושקעו מרבית משאבי הפיתוח בשנים הקרובות במחוז מרכז. יתרונו של אזור התעסוקה רג"מ הוא נגישותו הגבוהה: קרבה לכבישים מהירים, 6, 1, ו־40, ותחנת רכבת. איתי פרס, מנהל ימנהלת הפארק מטעם הרשויות: "מחירי הקרקע באזור גבוהים, ואני מעריך שהיזמים ינסו לממש את רוב הזכויות שמוקנות להם".

 

 

הדמיית הפרויקט הדמיית הפרויקט

 

הרכבת נוגסת בשטח

 

הרעיון לקמת אזור תעסוקה רג"מ נולד כבר בשנות ה־90, אז שטח התוכנית היה כ־3,000 דונם. תוכנית ראשונה קבלה תוקף ב־1999 ותוכנית מעודכנת אושרה ב־2006. אלא שראשי הערים באותה עת — יואל לביא ברמלה ופטר וייס בגזר — לא הגיעו להסכמות על חלוקת ההכנסות ביניהם והתוכנית הוקפאה. בינתיים משרד התחבורה ורכבת ישראל החלו לקדם תוכנית להגדלת קיבולת הנוסעים.

 

וב־2019 אושרה תוכנית להקמת מתחם ענק לתחזוקה ותפעול הרכבת בשטח של 1,800 דונם בחלק הדרומי של תוכנית רג"מ המקורית. המתחם החדש של הרכבת אמור להחליף את מתחם התחזוקה בבני ברק בסמוך למתחם חנויות הרהיטים דן דיזיין סנטר, שם מקדמות כיום רמ”י ובני ברק תוכנית לבניית מגדלי משרדים.

 

 

מיכאל וידל, ראש עיריית רמלה. “לא ברור לי איך קודמי בתפקיד הסכים ל־1,200 דונם של ברזלים, שמהם לא נקבל ארנונה” מיכאל וידל, ראש עיריית רמלה. “לא ברור לי איך קודמי בתפקיד הסכים ל־1,200 דונם של ברזלים, שמהם לא נקבל ארנונה” צילום: קובי קואנקס

 

האדריכל דוד קנפו, שתכנן את רג"מ המקורית, אומר כי רמלה ולוד הפסידו מהשתלשלות העניינים הזאת: "היה להן כרטיס פיס לצעוד למאה ה־20 והן הפסידו אותו. המדינה מזמזה, הרשויות רבו, בינתיים קם איירפורט סיטי שהפך להיות המתחרה הגדול, מודיעין צמחה עם אזור תעסוקה וכך גם שוהם. גם למעלה מ־50% מהשטח הולכים להקמת דיפו לרכבת וכל הרעיון להקמת קריית הייטק קצת פחות אטרקטיבי".

 

חילופים של ראשי הרשויות אפשרו להתניע מחדש את התוכנית. מיכאל וידל, שנבחר ב־2017 לראש העיר רמלה: "לא ברור לי איך קודמי בתפקיד הסכים שיהיה שם דיפו. 1,200 דונם של ברזלים, שמהם לא נקבל ארנונה, זה הפסד של מאותי מיליונים בעשור בגלל שזה יהיה פסי רכבת ולא משרדים".

 

רותם ידלין, שנבחרה לראשת המועצה האזורית גזר ב־2018: "יש נזק של 1.5 מיליארד שקל באובדן ארנונה, לכן כשנכנסנו לתפקיד ישבנו שלושת ראשי הרשויות, הבנו שצריך שיתוף פעולה. מאז אנו נפגשים אחת לחודש ואף מונה מנהל פרויקט משותף. אנו משתפים פעולה גם בתיירות וסביבה".

x