בלעדי לכלכליסט
אושרה כניסת 300 מהנדסים סינים להמשך עבודות הרכבת הקלה בתל אביב
לכלכליסט נודע כי על פי הסכמות בין רשות האוכלוסין ומשרד הבריאות העובדים מסין ישהו 7 ימים בבידוד בסביבת מגוריהם בחו"ל, ולאחר הגעתם עוד 14 יום בבידוד בישראל. לאחר השלמת ההליך ובכפוף לבדיקות רפואיות הם יוכלו להתפנות לקידום מערך הרכבות הקלות עליהן אחראית חברת נת"ע
רשות האוכלוסין ומשרד הבריאות אישרו היום (ג') את הגעתם של כ-300 עובדים ומהנדסים סינים לצורך המשך העבודות של מערך הרכבות הקלות בתל אביב, כך נודע לכלכליסט. על פי ההסכמות בין הצדדים העובדים מסין ישהו 7 ימים בבידוד בסביבת מגוריהם בחו"ל, ולאחר הגעתם עוד 14 יום בבידוד בישראל. לאחר השלמת ההליך ובכפוף לבדיקות רפואיות הם יוכלו להתפנות לקידום מערך הרכבות הקלות עליהן אחראית חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים).
- חברת נת"ע: הבידוד של העובדים עלול לדחות את השקת הרכבת בתל אביב
- מדוע רכשה המדינה בחזרה את קו הרכבת האדום בירושלים
- בגבעתיים מתחילים להרגיש את השפעת הרכבת הקלה
האישור להכניס עובדים זרים מסין לישראל נולד עוד בחודש אפריל, אז פנה מ"מ מנכ"ל משרד התחבורה קובי בילטשטיין למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב עם בקשה לאשר כניסה של שורת מהנדסים מסין ואירופה עבור פרוייקטי תחבורה לרבות בניית שני נמלי הים החדשים (חיפה ואשדוד), פרויקט הרכבל בחיפה, קו הרכבת חיפה נצרת, קו הרכבת החדש בירושלים (הקו הירוק) וקו הרכבת הראשון בתל אביב שנמצא בבניה.
במהלך אפריל אושרו לגבי הפרויקט בתל אביב רק 20 עובדים, מה שהוביל את יו"ר נת"ע רם בלינקוב לשלוח אתמול (ב) מכתב בהול למשרדי האוצר והתחבורה שם הוא הסביר שככל שלא יאשרו כניסה עובדים החברה לא תוכל להתקדם בעבודות. "לנת"ע נדרשים כעת מאות עובדים מספקים שונים, וכל שיהוי בהגעתם פוגע אנושות בפרויקט הקו האדום שהיינו פרויקט מורכב ממילא", כתב. בלינקוב הוסיף ש"השיהוי לא רק מסכן את לוחות הזמנים אלא מייצר חשיפה משפטית ותקציבית אדירה ולכן אני קורא לכם לאשר באופן מיידי את הבאתם של העובדים".
הפניה כאמור נשאה פרי ואישור הגעת העובדים הגיע היום. מנכ"ל נת"ע חיים גליק מסכם ש"אחרי חודשים של עיכוב בתכניות, ישנה היתכנות שבעוד חודש נוכל לחזור לעבודה בנסיון לצמצם את הנזקים שנגרמו. 300 העובדים המתמחים בהתקנת המערכות הם כוח הכרחי, אולם כ 200 נוספים עדיין תקועים בסין ללא פתרון. אנחנו מודים למשרדי הממשלה שסייעו במציאת הפתרון, ומלאי צפיה שימשיכו בקו הנוכחי ויסייעו לנו בהבאת כל כוח האדם הנחוץ להשלמת המשימה".
בתוך כך, נת"ע עלולה להתמודד עם דרישות תשלום חדשות מצד חברת WSP, היא חברת הניהול של הקו. ממידע שהגיע לידי כלכליסט WSP עשויה לדרוש תוספות תשלום שיגדילו את היקף ההתקשרות מולם בכ-100 מיליון שקל. מבחינת משרדי הממשלה תוספת תשלומים כלשהי לא אושרה, אולם הפרשנות היא שככל ש-WSP תדרוש תשלום נוסף הוא עלול להגיע בעקבות ההבנה שהפרויקט יידחה ממועד ההשקה המקורי שלו (אוקטובר 2021), ולכן נדרשת תוספת תשלום שתרגום לוח הזמנים של תוספת התשלום, זאת במידה ומחלקים את הסכום המבוקש לעלות החודשית של WSP, יהיה איחור של שנה במועד ההשקה. מנת"ע מסרו בתגובה ש"עלותו של פרויקט קו הרכבת הקלה האדום, עומד על יותר מ 17 מליארדי שקלים ומעורבים בו גורמים רבים, ומכאן נובעת גם מורכבותו הרבה. לידי נת"ע לא הגיע מכתב בנוגע לדחייה ולא התבקש אף ספק להכין נייר מסוג זה".