בזוס מחכה לפראדה
המשבר החמור בתעשיית האופנה הביא את מותגי היוקרה העצמאיים לזרועות אמזון. עבור מעצבי העילית, שעד כה נרתעו ממכירה בקמעונאית הענק, זה עשוי להיות קרש הצלה. לאמזון, שיצרה עבורם פלטפורמת מכירה בתיווך עורכת "ווג" אנה וינטור, זה יביא לשינוי בתדמית שכה ייחלה לו
הרבה דברים נכתבו על ניסיונו של ג'ף בזוס לשנות תדמית ולאמץ יותר סטייל. אולי הפעם זה באמת יצליח לו. ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון שבבעלותו הודיעה בסוף השבוע על כניסתה לתחום אופנת היוקרה, בשיתוף עם מועצת מעצבי האופנה של אמריקה ומגזין "ווג", ובתמיכתם.
- סוף מסלול: איך הקורונה שינתה את עולם האופנה
- יזמים, לא אלוהים
- קרדשיאן בטרנינג: מגזיני האופנה המודפסים נאבקים על קיומם
נוסף על תרומה של חצי מיליון דולר לתמיכה בפרויקט המשותף להצלת הענף הקורס, תושק חנות באמזון שבה יימכרו דגמי יוקרה של מעצבים שנפגעו מהמשבר, בהם פיליפ לים, דרק לם ומעצבת הנעליים טביתה סימונס, כשאמזון מקבלת לפחות 17% מכל מכירה.
שיתוף הפעולה הוא המשך ליוזמה מקוונת של "ווג" ומועצת מעצבי האופנה למען עסקים קטנים ובינוניים בארה"ב, שכבר גייסו מאז אפריל יותר מ־4 מיליון דולר. בהצהרה שפרסמה עורכת "ווג" האגדית, אנה וינטור, ב"ניו יורק טיימס" נכתב: "אין תרופת פלא למשבר הפוקד את התעשייה שנפגעה קשות, אבל אני מאמינה שזה צעד חשוב בכיוון הנכון" .
בשנים האחרונות חיפשה אמזון, קמעונאית האופנה הגדולה בארה"ב, דריסת רגל בתחום היוקרה, ללא הצלחה יתרה. שיתוף הפעולה מעניק לבזוס, האיש העשיר בתבל, את ההזדמנות ומעניק לו השפעה לא מבוטלת על תעשייה שעד כה חשדה במניעיו והתרחקה ממנו. במשך שנים סירבו מעצבי יוקרה רבים למכור את דגמיהם באתר שמציע פריטים יומיומיים, זולים לרוב, החל בנייר טואלט וכלה בחולצות טי פשוטות.
אבל הקורונה והסגר הממושך הביאו למשבר בענף שבעיקר הכה מעצבים עצמאיים שפועלים על שולי רווח נמוכים ותלויים בחנויות מולטי־ברנד ובתי כלבו, כמו על חנויות האונליין היוקרתיות נט־א־פורטה ומאטצ'ס.קום שסגרו את המחסנים שלהן. רבים מהם לא קיבלו תשלום עבור סחורה שסופקה זה מכבר או שנתקעו עם מלאי. אמזון, שכוחה רק גבר בחודשים אלה, היא בבחינת חבל הצלה עבורם, אם הם אוהבים את בזוס או לא, או אם המודל העסקי שלו מתאים לענף היוקרה או לא. "כל מכירה תעזור לעסק שלי", אמר דרק לם ל"ווג". "וחשוב מכך: זה יעזור לשמור על מקומות העבודה של מעצבים, ארטיזנים, אנשי המכירות וכל השותפים לעשייה בחברה שלי".
אמנם השינוי בעקבות המשבר אינו נמנע ודובר בו רבות, אבל לא בטוח שזה הכיוון שמייחלים לו. האם אנשים יקנו שמלות יקרות במקום שבו הם קונים חיתולים ומקדחות? ההתנגדות לענקית האינטרנט מצד אנשים שרצו להביע תמיכה במעצבים עצמאיים ולקנות ישירות מהם תעמוד עכשיו למבחן, כשהמותגים הללו ייהפכו לחלק מאמזון. מקום שבו יש ללקוח אפשרות לנקד ולפרסם ביקורת קטלנית על פריט שעולה 10 דולר, שלא לדבר על פריט ב־500 דולר ויותר.
טיילר מקול, עורכת האתר "פאשניסטה", תיארה את השותפות כ"עגומה". "עבודה בתחום האופנה היא כמו להיות על הטיטאניק הטובעת כשאנשים עדיין מתלבשים לארוחת הערב בשעה הקבועה, כי זה מה שתמיד עשו", צייצה בחשבון הטוויטר שלה. "אני לא יכולה להפסיק לחשוב על העסקה הזאת. אמזון מקבלת לפחות 17% מהמכירות, במה ולהצגת אופנת יוקרה ואת האישור שכל כך רצתה מ'ווג'. ומה מקבלים המעצבים? חשיפה לקהל שמחפש מבצעים זולים ומשלוחי חינם".