$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

משרד האנרגיה מקדם כביש טעינה חשמלי עבור קווי האוטובוסים העירוניים

כך לפי החלק השני של התוכנית ההאצה ליציאה ממשבר הקורונה שהגיש המשרד לאוצר; הלו"ז: תוך שנה ניסוי ראשון במרכז בעלות של עד 50 מיליון שקל; עוד בתוכנית: אג"ח ממשלתי יעודי לגיוס חוב לפרויקטים ירוקים והנחת סיב אופטי בצמוד לכלל התשתיות - חשמל, מים וגז

ליאור גוטמן 10:3706.05.20

משרד האנרגיה הגיש למשרד האוצר את החלק השני של תוכנית ההאצה שלו ליציאה ממשבר הקורונה. החלק הראשון פורסם שבוע שעבר בכלכליסט והוא כלל מכרזי ענק בתחום החשמל הסולארי, נמל דלקים חדש בחיפה וחיבור אילת לרשת הגז.

 

 

 

בחלק השני של התוכנית, שגובש לאחר שמיעת הערות משחקנים בשוק, ניתן דגש על פרויקטי חלוץ ומדען ראשי לקידום תחום האנרגיה. כך למשל אחד מהעיקרים שם הוא פיילוט טעינת אוטובוסים חשמליים כאשר מקור הטעינה הוא הכביש עצמו. מדובר בטכנולוגיה מוכרת בעולם כאשר אחת החברות הבולטות שעוסקת בניסויים בתחום היא אלקטריון הבורסאית שכבר הקימה פיילוט דומה בשבדיה.
אוטובוסים חשמליים של אגד באירופה אוטובוסים חשמליים של אגד באירופה צילום: אגד

 

בכוונת משרד האנרגיה לקדם הקמה של קו באורך 10 ק"מ עליו יפעלו אוטובוסים חשמליים שיטענו מהכביש, כאשר לפי לוחות הזמנים יש להשלים תוך שנה ניסוי ראשון באזור המרכז של ק"מ כביש עם אפשרות טעינה תוך כדי תנועה, ובעלות של עד 50 מיליון שקל.

 

במשרד מספרים שמכרזי האוטובוסים החדשים שיצאו במהלך 2020 ו-2021 מתוכננים כך שלפחות 50% מצי האוטובוסים יהיה חשמלי, ולכן הקמה של תשתיות טעינה לאורך המסלול הופכת להיות חסם קריטי לסילוק רכבי דיזל מזהמים ממרכזי הערים.

 

עוד בתחום התחבורה תוכנית לשינוע מסילתי של רכבת ישראל של חומרי חציבה שונים למרכז הארץ. מדובר בהשקעת עתק של כ-600 מיליון שקל של הפצת חומרי גלם לתחומי התשתיות והבניה ולאורך מספר אתרי פריקה. לעניין זה משרד האנרגיה מבקש שהמדינה תקבל החלטה לכאן או לכאן בנוגע לחציבת מינרלים בשדה בריר שליד ערד. כרגע אין תמימות דעים בין משרדי הממשלה לנושא, וכדי לתכלל את התוכנית המשרד מבקש לדעת מראש מה הסטטוס לנושא, והאם יש להערך לשימוע חומרי חציבה גם משם.

 

אג"ח ממשלתי יעודי לגיוס חוב לפרויקטים ירוקים

 

עוד הוצגו למשרד האוצר תוכניות להנפקת אג"ח ממשלתיים "ירוקים", כלומר כאלה שיועדו לגיוס תקציבים ממשקעים בפרויקטים של התייעלות באנרגיה, הפחתת פליטות, ניהול אנרגיה, ניהול מים, ותחבורה חכמה. התכנית המקורית היא להגיע למאסה של כמה עשרות מיליוני שקלים. במשרד האנרגיה מסבירים שהמדינה כבר ביצעה הנפקות אג"ח יעודיות בעבר כדי למשוך משקיעים לתחום מסוים, והחזון של צמצום הפליטות וייעול השימוש באנרגיה יקבל תשומת לב בשנים הקרובות לצד האיסור המיוחל למכור מכוניות בנזין וסולר משנת 2030.

 

עוד בתוכנית הנחת תשתית של סיב אופטי בצמוד לכלל התשתיות שנפרסות כיום בישראל, לרבות חשמל מים וגז. במשרד טוענים שמדובר בחיזוק תשתיות התקשורת בישראל וסיוע בחיבור יישובים מרוחקים לרבות פריפריה לרשת תקשורת מתקדמת. מי שתהיה אחראית על המיזם היא חברת המים הלאומית מקורות בעלות ראשונית של כ-100 מיליון שקל.

 

בתחום המים מוצע להחריף את הביקורת והטלת הקנסות על תאגידי מים שמחזיקים מתקני שאיבה ישנים, כאלה ששאינם יעילים ונמצאים ברף הטלת הקנס. מנגד מוצע להם שחלוף תשתיות בסיוע המדינה ובמימון של עד 10 מיליון שקל לשיפור המתקנים שלהם.

 

שר האנרגיה יובל שטייניץ מסכם ש" משרד האנרגיה ימשיך לפתח תחומים נוספים, כדי לתרום לכלכלת ישראל".

x