בלעדי לכלכליסט
הסיוע מהמדינה מתעכב ובחברות תחבורה ציבורית יתקשו לשלם את משכורות מאי
מספר הנסיעות נחתך בגלל הקורונה, האוטובוסים ריקים והכנסות החברות צונחות. עיקרי הפגיעה: בחברות התחבורה הציבורית הפרטיות, שבניגוד לאגד ולדן אין להן מנגנון פיצוי למצבים כאלה
מחר (שלישי) יחזרו לראשונה שירותי האוטובוסים לפעילות כמעט מלאה מאז פרוץ משבר הקורונה, אבל במקביל מחריף המשבר בחברות התחבורה הציבורית. ל"כלכליסט" נודע שחלק מחברות התחבורה הציבורית הפרטיות, כל החברות שאינן אגד ודן, יתקשו לשלם את משכורות מאי לאלפי עובדיהן, כאשר יידרשו להעבירן בתחילת יוני.
החברות, שזכו במכרזי משרד התחבורה, סובלות מהפסדים כבדים מאז חודש מרץ, כאשר לאחר צניחה במספר הנוסעים הוגבלה רשמית פעילות התחבורה הציבורית ל-25% מהקווים, ובתדירות מופחתת. 90% מתשלומי המדינה לחברות הן לפי הקילומטראז' שהן נוסעות, ו-10% הוא לפי מספר הנוסעים. בשבוע שעבר, בזמן שהופעלו 50% מהקווים, עמד מספר הנוסעים על כ-12% מהרגיל.
- משרד התחבורה: הרכבות יחזרו לפעול בהדרגה מ-16 במאי, בכפוף לאישור משרד הבריאות
- הקווים העירוניים חוזרים לפעול בהיקף של עד 60%; תותר נסיעה של עד 20 נוסעים באוטובוס
- אחרי הסגר: העלייה לתחבורה ציבורית תחויב בחבישת מסכה
למרות שהחברות הוציאו את רוב עובדיהן לחל"ת, הן נותרו עם תשלומים קבועים עבור חניונים, משרדים והשימוש בתחנות האוטובוס המרכזיות, בזמן שהכנסותיהן מנסיעות ומתשלומי נוסעים נחתכו. משרד התחבורה אמנם פעל להפחתת התשלומים שלהן לאגד ולנצבא על השימוש בתחנות האוטובוס המרכזיות, אבל ההפחתה לא הייתה משמעותית.
גם עם חידוש פעילות התחבורה הציבורית, בינתיים ללא ימי שישי ומוצ"ש, יופעל השירות תחת מגבלות: חובת חבישת מסיכה לנוסעים, ביטול האפשרות לתשלום במזומן היכן שעוד ניתנה, שמירת מרווח בין הנוסעים, והגבלה של 20 נוסעים בלבד באוטובוס, פחות משליש ממספר הנוסעים המרבי, ומחצית ממספר הנוסעים הממונע לנסיעה לפני הקורונה. כבר עתה ברור שנוסעים רבים יעדיפו לנסוע ברכב פרטי, באופניים או בקורקינטים, מחשש להידבק בנגיף מנוסעים אחרים.
"מכרזי התחבורה הציבורית שהתבססו על גידול מתמשך במספר הנוסעים לא בנויים למודל קורונה, ויהיו חייבים להתעדכן, כי מדובר בשינוי שישפיע עלינו גם שנה-שנתיים קדימה", אמר אתמול גורם בכיר בענף. "חלק מהחברות יעברו להפסד במצב הנוכחי, ויתקשו להמשיך ולספק שירות לנוסעים".
בעוד שהסכמי המדינה עם אגד ודן כוללים מנגנונים למצבי משבר, ההסכמים שלה עם החברות הפרטיות שמסיעות כ-400 מיליון נוסעים בשנה, אינם כוללים סעיפים כאלה. ברשימת חברות התחבורה הציבורית הפרטיות אפשר למצוא את קווים, סופרבוס, מטרופולין, אפיקים, דן בדרום, דן באר שבע, דן צפון (מטרונית), אגד תעבורה ונתיב אקספרס.
משרד התחבורה מנהל שיחות בנושא עם החברות, אבל גיבוש מתווה הפיצוים טרם גובש עם משרד האוצר. היום יקיים שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' דיון בנושא.
מהרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה נמסר: "אנחנו פועלים בימים אלו בשיתוף המפעילים והאוצר לקביעת מתווה פיצויים".