פרסום ראשון
לאחר עשור: עיריית ת"א סוגרת את "תל אופן"
מערך השכרת האופניים העירוני, שהוקם בשנת 2011, נהנה מפופולריות גבוהה בתחילת בדרך - אך בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית בהיקף השימושים בו, עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים. חוזה הפעלת המערך היה אמור להסתיים בינואר 2021
עיריית תל אביב-יפו החליטה על הפסקת פעילות מערך "תל אופן" בעיר החל מחודש אוגוסט הקרוב, כך נודע לכלכליסט.
מערך השכרת האופניים העירוני הוקם בשנת 2011 ונהנה מפופולריות גבוהה. בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית בהיקף השימושים, עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים. חוזה הפעלת המערך היה אמור להסתיים בינואר 2021, אך לאור התמורות שחלו בהיקפי השימוש הוחלט להקדים את סיום ההתקשרות במספר חודשים.
המיזמים הפרטיים להשכרת אופניים וקורקינטים בעיר, המציעים אלפי כלי רכב לכל דורש, ימשיכו לפעול על פי הנחיות וכללי ההסדרה שקבעה העירייה. במקביל, העירייה בוחנת מסגרת לפעילות של אופניים חשמליים שיתופיים שיאפשרו נסיעה למרחקים ארוכים יותר בגוש דן.
- בגלל הקורונה: הרכב השיתופי של CAR2GO הופך לרכב שליחויות
- פקקים? קורקינט שיתופי? מספר המורשים לנהוג בישראל מגיע לשיא חדש
- משבר הקורונה מאיים לחסל את חברות הקורקינטים
הקמת מערך "תל אופן" הייתה חלק מהחזון העירוני להפיכת האופניים לכלי תחבורה מרכזי בעיר. המיזם הצטרף לסדרת פעולות, ביניהן יצירת רשת של מעל 130 ק"מ שבילי אופניים; פעולות הסברה וחינוך נרחבות, וקידום רגולציה להתניידות במרחב הציבורי ברכב דו-גלגלי.
בעשור האחרון הובילו מאמצים אלו לגידול משמעותי במספר הרוכבים בעיר: על פי סקרים שערכה העירייה, בעשור האחרון הוכפל היקף השימושים באופניים בעיר, כאשר כ-65 אלף תושבים משתמשים באופניים ובקורקינטים כאמצעי תחבורה מרכזי. בתל אופן עצמו בוצעו עד היום כ-14 מיליון נסיעות על ידי אלפי מנויים קבועים ורוכבים מזדמנים. ברחבי העיר היו פרוסות כ-186 תחנות עגינה, ובהן מעל ל-1,860 זוגות אופניים, ובמשך מספר שנים אף פעלו מספר תחנות עגינה ברמת גן ובגבעתיים.
ב-F.S.M החברה הזכיינית שמפעילה את פרויקט תל אופן הביעו צער על החלטת העירייה לסגור את מערך תל אופן: מדובר בהחלטה שגויה, בוודאי על רקע המצב הכלכלי שמחייב פרויקט זמין זול ומסובסד לתושבי העיר והמבקרים בה. פרויקט תל אופן הוקם על מנת לייצר אלטרנטיבה זמינה, זולה וירוקה לתושבי תל אביב יפו והמבקרים בה. התוצאה הייתה פרויקט עם פריסה רחבה של תחנות תל אופן בכל שכונות העיר, מחירי מנוי זולים, זמינות, נגישות ותחזוקה ברמה גבוהה. בעשור האחרון F.S.M הפעילה בהצלחה רבה, את מערך האופניים בכל רחבי העיר גם בתקופות מאתגרות כפי שקיימות במציאות בישראל. הפרויקט מיקם את תל אביב, כעיר מתקדמת בשורה אחת עם כל הערים המתקדמות בעולם המעניקות שירות זה.
"בשנה האחרונה על מנת ליישר קו עם צרכי השוק, נערכו ב -F.S.M להסבת המערך לאופניים חשמליים והתאמת המערך לעידן הנוכחי ולביקוש שנוצר לאופניים שיתופיים חשמליים. ההסבה נועדה לעודד את השימוש באופניים ובכלל זה משכונות המרוחקות ממרכז העיר. הסבת המערך לחשמלי הייתה כרוכה בהשקעה חד פעמית של העירייה, ועלויות התחזוקה והתפעול יהיו מושתות כולן על F.S.M. באופן הזה גם העירייה וגם התושבים היו נהנים מפרויקט אמין, ידידותי, בטוח וזול.
"אנו מזהים צורך ממשי בהפעלת מערך לאופניים שיתופיים חשמליים, הפרטת השירות הציבורי והכנסת גורמים מסחריים לשוק תייקר מאוד את עלויות השימוש לצרכן ותפחית באופן חד את זמינות הכלים בשכונות העיר. ברור שלא ישתלם כלכלית למפעיל פרטי להחזיק מערך אופניים בפריסה בכל העיר ובאזורים שהשימושים בהם נמוכים.
תל אביב היא העיר הראשונה בעולם אשר מבטלת את מערך השירות הציבורי והולכת להסתמך על גורמים פרטיים שעד כה לא הוכיחו איתנות פיננסית ויציבות תפעולית, ויכולים להיעלם בכל רגע כפי שראינו עם מספר חברות בתחום.
"אנו מקווים שהחלטת העירייה אינה סופית והיא רק תוצאה של המצב הכלכלי הקיים כרגע במשק וברגע שהמשק יחזור לפעילות מלאה יוחזר גם פרוייקט תל אופן שהפך לחלק בלתי נפרד מהעיר והשירות העירוני".