מעוניינים בפרטיות? הימנעו משימוש בשיחות הווידאו של פייסבוק
החברה השיקה בסוף השבוע את התשובה שלה ל-Zoom הפופולארית: שירות שיחות וידאו מרובה משתתפים בשם Messenger Rooms שמוצע בחינם; עם זאת, מסתמן כי שכחה לציין את המחיר שתשלמו על השימוש בשירות - אובדן הפרטיות שלכם
- אחרי זום: פייסבוק מגדילה את מספר המשתתפים בשיחת וידאו ל-50
- אחרי הביקורת: Zoom מתקנת את פרצות האבטחה
- אחרי Zoom: גם HouseParty מזנקת ל-50 מיליון משתמשים
זאת אומרת שפייסבוק תעשה את כל מה שהיא עושה בשאר השירותים שלה. תרכיב פרופיל של המשתמשים ותמכור את הפילוחים למפרסמים כדי שאלה יוכלו להתאים לכם פרסומות. פייסבוק מצהירה שהיא לא מוכרת פרטים אישיים. בזה היא צודקת, את הפרטים האישיים היא מנתחת בעצמה ומוכרת למפרסמים את הפרסום המותאם אישית - או במילים אחרות - את הפרסומת שהיא מעריכה שתתאים לכם הכי הרבה.
וכאן הבעיה. גם עם Zoom היתה בעיה כזו, אך החברה הבינה מהר מאוד שכדאי לה לדייק את המסר שלה והסבירה שהיא לא מוכרת את המידע של המשתמשים בכל צורה. עם זאת כנראה שגם היא אוספת נתונים אצל המשתמשים בחינם, אך שלא כמו פייסבוק זה לא הלב של עסקיה. Zoom עוסקת במכירת מנויים לשירותיה לעסקים ויחידים. זה לא משתלב היטב עם פרסומות מותאמות אישית למשתמשים.
ב-Rooms לעומת זאת יש אפשרות לנעול את השיחה ואפשר כמובן לחסום או לדווח על פרופילים שעושים צרות. זאת ההגדרה של "פרטיות" בפייסבוק. אך זה לא אומר שהיא לא תאסוף את המידע שנלווה לשיחה. כגון סוג המכשיר ממנו אתם מתחברים, איזה דפדפן משמש אתכם, פרטים טכניים וכו'. חלק מהמידע הזה גם ישותף עם גורמי צד שלישי, וזאת בהתאם לתנאי השימוש שלה.
סמנכ''ל הפרטיות של פייסבוק, ארין איגן, הצהיר שהחברה בנתה את השירות עם "פרטיות המשתמשים בראש מעייניה", כך לפי דיווח של פורבס. אך הפרטיות שבפייסבוק מתכוונים אליה, רחוקה מאוד מזו שאנחנו מדמיינים. למשל למרות שאתם לא חייבים להיות בעלי חשבון פייסבוק כדי להצטרף, אין זה אומר שלא יאספו מכם נתונים, לפחות טכניים על הדרך בה אתם מתחברים.
פייסבוק לפחות מצהירה שהיא לא מאזינה או צופה בשיחות. זה כבר לפחות נקודה לזכותה. אבל במקום אחר היא מציינת שהיא "עובדת עם ספקי שירות חיצוניים כדי לפקח ולבדוק דיווחים על בעיות. אלה כמובן יקבלו מידע שכולל את שם ה"חדר" בה התנהלה השיחה או מי השתתף בשיחה. פייסבוק גם אוספת עליכם מידע כדי "לשפר את השירות וחוויית השימוש בו".
מומחה סייבר של חברת ESET, ג'ייק מור, הסביר: "ההבדל העיקרי בין שיתוף המידע עם זום לבין שיתוף המידע עם פייסבוק הוא שעם הראשונה אתם משתפים רק כתובת אימייל ושם ואולי עוד כמה פריטי מידע מוגבלים. עם פייסבוק לעומת זאת אתם משתפים את כל הפרטים שמופיעים לכם בפיד הציבורי". הצלבה של הנתונים כולל עם אלה שנמסרים במהלך השימוש ב-Rooms היא מה שהופך את פייסבוק לענקית הפרסום המקוון שהיא.
המסקנה פשוטה. אם אתם מעוניינים בפרטיות מלאה במהלך שיחות וידאו צ'ט, אם בגלל שמדובר בנושאים רגישים או סתם בגלל שאתם לא רוצים לחשוף את עצמכם לאינטרנט. אז הימנעו משימוש בשירותים "חינמיים" של פייסבוק, גוגל או סנאפצ'ט למשל. העדיפו שירותים מקצועיים שמיועדים לסקטור העסקי או השתמשו באפליקציות כגון סיגנל וטלגרם.