דו"ח טכנולוגי
נטפליקס: עלייה באחוזי הצפייה ובמספר המנויים. אז מדוע החברה כה מוטרדת?
בטווח המיידי, אין ספק שמגפה הייתה טובה לביצועים הכספיים של נטפליקס, במיוחד כשבוחנים את הגידול במנויים לפי אזורים. אך בדו"ח שפרסמה הלילה החברה מתחבאת אזהרה משמעותית לעתיד של נטפליקס במידה והשגרה לא תשוב במהירות. וגם: רבעון מצוין לסנאפ בחסות הקורונה
זו בחירה חסרת תקדים מבחינת נטפליקס לפתוח את הדו"ח שלה בטון עגום זה, שבולטת במיוחד על רקע התוצאות המרשימות של הדו"ח. מספר המנויים בתשלום של שירות הסטרימינג זינק ברבעון הראשון של 2020 ב-22.8% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה ו-9.4% לעומת הרבעון הרציף, ל-182.86 מיליון איש. בסך הכל נוספו לנטפליקס 15.77 מיליון מנויים משלמים בשלושת החודשים האחרונים – כמעט פי 2 מתחזיות החברה בדו"ח הקודם שלה. ההכנסות, שעלו ב-27.6% והגיעו ל-5.77 מיליארד דולר, היו גם הן גבוהות מהתחזיות הרווח הנקי המריא ב-106.1% ל-709 מיליון דולר, אך הרווח למניה שעמד על 1.57 דולר היה נמוך במעט מהתחזיות.
לרבעון הנוכחי חוזה נטפליקס גידול של 25.6% במספר המנויים לעומת הרבעון המקביל, ל-190.36 מיליון איש, גידול של 22.8% בהכנסות ל-6.05 מיליארד דולר וגידול של 202.5% ברווח הנקי ל-820 מיליון דולר. ותחזיות אלו גם מקפלות בחובן הנחה אופטימית מאוד: הן מתבססות על צפי לביטול או הקלת הסגרים במדינות השונות. "כשזה יקרה, אנחנו צופים ירידה בצפייה ובצמיחה", הודיעה החברה. "לאור חוסר הוודאות, מדובר בעיקר בניחוש. המספרים האמיתיים יכולים להיות גדולים או נמוכים בהרבה, בתלות בגורמים רבים כמו מתי יחזרו אנשים לחייבים החברתיים שלהם וכמה אנשים יקחו הפסקה מהטלוויזיה אחרי הסגר".
בטווח המיידי, אין ספק שהמגיפה היתה טובה לביצועים הכספיים של נטפליקס, במיוחד כשבוחנים את הגידול במנויים לפי אזורים. כל האזורים הגלובליים שהיו מוקד מגיפה רשמו זינק מרשים במספר המנויים. איזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה הציג את הגידול האבסולוטי הגדול ביותר: 6.96 מיליון מנויים חדשים במהלך הרבעון (לעומת 4.42 מיליון ברבעון האחרון של 2019). באזור אסיה-פסיפיק, עוד מוקד מגיפה עולמי, נוספו 3.6 מיליון מנויים (לעומת 1.75 מיליון). אפילו צפון אמריקה, שם הפעילות של נטפליקס קרובה לרוויה, נוספו 2.31 מיליון מנויים – יותר מפי 2 מכל המנויים שנוספו בחציון האחרון של 2019. באמריקה הלטינית מנגד, שם ההתפרצות מוגבלת יותר בהיקפה, נוספו לנטפליקס רק 2.9 מיליון מנויים חדשים (לעומת 2.04 מיליון ברבעון האחרון של 2019).
גם הכותרים החדשים של נטפליקס הצליחו להדביק אנשים למסך במספרים מרשימים. הסרט Spenser Confidential רשם 85 מיליון צפיות (המספרים לפי משקי בית) – זה בערך 47% ממנויי נטפליקס. סדרות הקאלט בית הנייר וטייגר קינג רשמו 65 מיליון ו-64 מיליון צפיות בהתאמה. סדרת הריאליטי Love is Blind, ניסוי של נטפליקס בהפצה מדורגת – הפרקים שוחררו בשלושה פרצים במקום בבת אחת – רשמה 30 מיליון צפיות.
לכאורה, המצב מעולה, עם צפי מסוים לחזרה לשגרה. אבל בתוך הדו"ח מתחבאת אזהרה משמעותית לעתיד של נטפליקס במידה שהשגרה לא תשוב במהירות. "ראינו שיבושים משמעותיים בכל הנוגע להפקת תוכן", מזהירה נטפליקס. "כעט כל הצילומים שלנו נעצרו בכל העולם, פרט לכמה מדינות כמו קוריאה ואיסלנד. זה היה הרסני בעבור מיליוני עובדים בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע – חשמלאים, מעצבי שיער, מאפרים, נגרים ונהגים שלרוב מקבלים שכר שעתי ועובדים מפרויקט לפרויקט".
נטפליקס עצמה מנסה לסייע לעובדים אלו והקימה קרן של 100 מיליון דולר לתמיכה במי שספגו את הפגיעה הקשה ביותר. "נשלם לצוותים הללו במשך שבעה שבועות בערך, במטרה לגשר עד כניסת רשת הביטחון הממשלתית", אמרה החברה. כן תרמה החברה 30 מיליון דולר לעמותות שונות שמספקות סיוע חירום לאנשי צוות ולשחקנים מובטלים.
בטווח המיידי, הפקות התוכן של נטפליקס לא צפויות להיפגע. לדברי סמנכ"ל התוכן של החברה, טד סרנדוס, הצילומים לכמעט כל הכותרים שתכננה החברה להפיץ השנה כבר הושלמו, וכך גם חלק משמעותי מהכותרים שמיועדים ל-2021. החברה גם העבירה את צוותי הפוסט לעבודה מהבית ("הצלחנו להפעיל יותר מ-200 פרויקטים מרחוק"), כך שכל הכותרים שצילומיהם הושלמו יופצו בזמן או באיחור לא משמעותי. צוותי הכתיבה של פרויקטים שטרם צולמו ממשיכים לעבוד, כך שעם החזרה לפעולה אפשר יהיה לפעול מהר יותר. והעיכוב בהפקות גם שיפר את תזרים המזומנים של החברה, ונתן לה מרווח נשימה הכרחי במאבק בשוק הסטרימינג הרווי.
נכון לעכשיו, מעריכה נטפליקס שאף שצפוי עיכוב בהפצה של כמה כותרים, מדובר יהיה בעיכוב ממוצע של רבעון. לא להיט, אבל לא משהו משמעותי. יש כמובן בעיה אחת עם הערכה זו: היא מתבססת על צפי של חזרה מהירה לשגרה. "אנו מקווים שהתקדמות בהתמודדות עם הנגיף תאפשר לממשלות להסיר את הסגרים בקרוב", נכתב בהודעת החברה. אבל צפייה זו היא בעיקר ניחוש, כמו שמודה נטפליקס עצמה.
החברה יכולה למשוך עוד קצת זמן, כמה שבועות, ועדיין לשוב לשגרה במהירות. אבל התארכות התגובה למגיפה והמשך הסגרים עלולים עלולים לשלוח אותו עמוק למחילת ארנב: הפקות שנעצרו יצטרכו לעבור התנעה מחדש לגמרי, צילומי חוץ שתלויים בתנאי מזג אוויר עלולים להידחות בחודשים רבים עוד יותר, צוותים שפוזרו ידרשו לעבור איסוף ובנייה מחדש. כל אלו יכולים להתרגם לעיכובים משמעותיים יותר מהזמן שבו לא ניתן היה לבצע צילומים.
ומה שבאמת צריך להטריד את החברה הוא שאם התרחיש הפסימי הזה יתרחש, את המכה היא תקבל לא עכשיו, לא בעוד כמה חודשים, אלא בעוד שנה וחצי. אחרי, אפשר להעריך בסבירות גבוהה, שהעולם כבר יחזור במידה רבה לשגרה, כשאנשים כבר לא יהיו נעולים בביתם ויהיו עסוקים הרבה יותר בפעילות מחוץ לבית. דווקא אז, לא יהיה לנטפליקס ארסנל של תכנים חדשים ומפתים. ובעבור החברה, זה עלול להיות משבר חמור הרבה יותר מזה הנוכחי.
קצרצרים
1) גם לסנאפ היה רבעון מצוין בחסות הקורונה: ההכנסות גדלו ב-44.3% לעומת הרבעון המקביל ל-462.48 מיליון דולר, מספר המשתמשים הפעילים ביום הגיע לשיא של 229 מיליון איש (20.5% גידול לעומת הרבעון המקביל ו-5% לעומת הרבעון הרציף) ואפילו ההפסדים הצטמצמו ב-1.4% ועמדו על 305.94 מיליון דולר. בהתחשב בירידה בפעילות הכלכלית העולמית, והעובדה שמרבית הכנסות סנאפ מגיעות מפרסומות, מדובר בנתונים מרשימים.
2) ועידת הטכנולוגיה IFA, שנערכת מדי ספטמבר בברלין, נמצאת אמנם עוד חודשים בעתיד, אך המארגנים הודיעו כבר עתה של ביטולה. או, יותר נכון, שינוי הפורמט שלה ל"קונספט חדשני שמותאם לזמנים חסרי תקדים אלו". הקונספט עצמו טרם נחשף, אך סביר להניח שמדובר בפורמט מקוון כלשהו. בתור מבקר קבוע בוועידות מסוג זה, אני יכול להעריך בזהירות שזה פשוט לא יעבוד. שום מצגת או אולם וירטואלי לא יצליחו להחליף את החוויה של שיטוט באולמות הוועידה, גילוי מוצרים אקראיים ומפגש עם אנשים רנדומליים.