דו"ח טכנולוגי
מצילי חיים: שירותי המשלוחים הפכו לגיבורי הקורונה
השליחים של אמזון לא עומדים בביקוש והחברה נאלצה לצמצם את הפעילות הבינלאומית שלה תוך עיכוב משלוחים לא חיוניים. אך האם היא מפקירה הבריאות והבטיחות של עובדיה ומוציאה אותם לרחובות לא הגנה? וגם: אדוארד סנודן מזהיר מהשפעות ריגול הממשלות על אזרחים בימי הקורונה
בארה"ב, בולטים במיוחד העובדים השחורים של אמזון. הביקוש לשירותי החברה נמצא בזינוק מאז תחילת ההתפרצות במדינה, ביקוש כל כך גבוה שאמזון נאלצה לצמצם את הפעילות הבינלאומית שלה ולהגביל או לעכב משלוח של מוצרים לא חיוניים. ובשעה שהאבטחה, שם ובמדינות אחרות מזנקת (בסוף השבוע הגיע מספר המובטלים בארה"ב לשיא של 3.28 מיליון איש), במחסנים של אמזון העבודה מתנהלת באובר-דרייב והחברה שוכרת 100 אלף עובדים חדשים.
על פני השטח, החברה מוכירה ומעריכה את העובדים האלו, שבשגרה נמצאים בתחתית שרשרת המזון התאגידית, וכינה אותם "גיבורים שנלחמים בעבור הקהילות שלהם". מייסד ומנכ"ל החברה, ג'ף בזוס, טען שמאמצי העובדים זוכים להכרה "ברמת הגבוהות ביותר של הממשל". אבל, באופן שלא באמת מפתיע אף אחד, מתחת לפני השטח המציאות שונה לגמרי, ועובדים שדיברו עם CNBC מתארים סביבת עבודה לא בטוחה נוכח המגיפה, וחברה שכושלת לספק מענה ראוי לאיומים החדשים.
לדברי העובדים, המתקנים של אמזון צפופים כתמיד, מה שהופך אותם לזירת התפרצות מועדפת, מוצרי סניטציה לשימושם בעת העבודה זמינים בכמויות דלות אם בכלל, ותנאי ההעסקה מאלצים עובדים להגיע לעבודה גם כשהם חולים. ומעל הכל, התחושה הבולטת ביותר בקרב העובדים היא שהאחריות לבטיחותם מוטלת עליהם.
האפשרויות של עובדים שלא מעוניינים להגיע לעבודה מוגבלות: הם יכולים לצאת לחופשה ללא תשלום עד סוף אפריל מבלי לאבד את מקום עבודתם, אך גם מבלי לקבל שכר כמובן (הרבה פעמים לא אפשרי במצב הכלכלי של העובדים). אמזון מספקת חופשת מחלה בתשלום, אבל רק לעובדים שנבדקו וזוהו כנשאי קורונה או שאולצו להיכנס לבידוד. כתוצאה, עובדים רבים מגיעים לעבודה גם אם יש להם תסמינים. "יש לי הרבה עמיתים שמטפלים בהורים זקנים או עמיתים שחיים בבתים רב-דוריים עם ילדים קטנים. זה כל כך מרתיח לראות שבאמת לא אכפת להם מאתנו", אמר ל-CNBC וויליאם שטולץ, שעובד במרכז לוגיסטי של אמזון במינסוטה.
אחת הבעיות הגדולות היא תנאי העבודה הצפופים. אמזון אמנם נקטה מהלכים כמו ביטול פגישות בתחילת משמרת, דירוג ההפסקות וריווח כיסאות בחדר המנוחה, וביטול בדיקות האבטחה בסוף יום העבודה. אבל מאמצים אלו לא מטפלים בעבודה במחסנים עצמם, שלמרות גודלם הרב (עד 26 אצטדיוני פוטבול בגדולים שבהם), מחייבים בנקודות מסוימות – בעיקר עמדות האריזה והשילוח – עבודה "כתף לכתף, מרפק למרפק". "הם מדברים על ריחוק חברתי, אבל תנאי העבודה עדיין גרועים. ריחוק חברתי לא קיים באזור המיון והאריזה. אנשים עדיין עובדים קרוב מאוד", אמר עובד במישיגן.
היבאק מוחמד מהמרכז במישיגן סיפרה שגם בחדר הנוחה קשה לשמור על מרחק של שני מטר, בין השאר מכיוון שהעובדים יכולים להשתמש רק במספר מוגבל של מיקרוגלים לחימום האוכל שלהם: "המקום מעוד צפוף. אני מפחדת, אבל אני לא יכולה להפסיק לעבוד ללא תשלום". עובד בקנטנקי סיפר שהוא מודאג במיוחד מהתוכנית להוסיף 100 אלף עובדים למערך הלוגיסטי. "המתקן מרגיש לא בטוח", אמר. "הבניין שלנו מעסיק 400 איש במשמרת לילה. זה הרבה אנשים בבניין אחד".
עובדים אחרים סיפרו ל-CNBC על מחסור במוצרי חיטוי לידיים ואמצעי הגנה אחרים, ושנאלצו להביא אותם בעצמם. נהג משלוחים באטלנטה, שעובד בעבור אמזון באמצעות קבלן חיצוני, סיפר שעובדים התבקשו לדאוג בעצמם לאספקה של כפפות חד-פעמיות וספריי חיטוי, ושכמה מעמיתיו סיפקו חבילות ללא כל ציוד מגן. לדבריו, הוא חושש להידבק בנגיף מעמית שלא שומר על הגנה מתאימה.
החשש מתחזק לאור היקף העבודה, שלדברי הנהג זהה עכשיו ליום המבצעים פריים דיי, עם 130 מסירות במשמרת. כתגמול על הסיכון המוגבר הציע לו המעסיק תוספת של 2 דולר לשעה, ו-2 דולר נוספים לשעה אם ביצע מספר משלוחים מסוים. "יש לי לחץ דם גבוה ואסטמה. יש לי שלושה ילדים. אני לא מוכן לסכן את החיים שלי בשביל עוד שני דולר", הוא אמר.
העומס מורגש גם במרכזים עצמם, שעובדים בקיבולת מלאה מסביב לשעון. כמה עובדים אף מחויבים לעבוד שעות נוספות, כשעובדים במשרה מלאה מחויבים לעבוד יום נוסף של בין 10 ל-12 שעות. שלושה עובדים סיפרו שהדרישה לתפוקה גבוהה יותר במשמרת מותירה להם מעט זמן לשטוף ידיים, ושהדקות שדרושות על מנת להגיע לשירותים במתקן נספרות במערכת הניטור של אמזון ויכולות להוות בסיס לפיטוריהם. "אמזון מחייבת אותנו לעבוד באותו קצב מהיר כתמיד", אמר עובד בפלורידה.
לא רק העובדים חסר הכישורים שבתחתית הפרמידה סובלים מהמצב. רוקחת ב-PillPack, בית מרקחת מקוון בבעלות אמזון, שעובד במרכז שילוח של אמזון בפיניקס, אמרה שמוצרים הגנה וחיטוי לעובדים מוגבלים בזמינותם: מסכות וכפפות אין כלל, מחטא ידיים קיים רק במשורה, ורק לעובדים שעבודתם דורשת זאת. בקומת האריזה במתקן, שמעסיק מאות עובדים, יש רק שני חדרי שירותים, אחד לכל מגדר מסורתי. חדר שירותים נוסף נמצא בקומה אחרת. "אי אפשר ללכת לשירותים במרחק מייל. הזמן שנדרש לעלות ולרדת נמדד גם הוא", סיפרה.
עובד מאורגון נאלץ להתמודד מול דילמה מעיקה: אחרי שאשתו ובנו בן ה-4 פיתחו תסמיני קורונה (בגלל מחדל הבדיקות בארה"ב, לא ניתן היה לבדוק האם הם נושאים את הנגיף) ואשתו אושפזה, הוא נאלץ לצאת לחל"ת כדי לטפל במשפחתו. ואולם, הוא לא בטוח כמה זמן יוכלו לשרוד ללא משכורת. " אני צריך לשלם שכר דירה וללכת לעבוד באמזון, או להישאר בבית ולסכן את תשלום שכר הדירה שלנו", אמר.
עובדת במישיגן, שבעלה מגלה תסמיני קורונה, שחוששת שהביאה את הנגיף הביתה מהעבודה, החליטה לבודד את עצמה כדי למנוע הדבקה נוספת. בלי תשלום כמובן. "אמזון הציע לשלם לנו כפול על שעות נוספות, אבל באיזו עלות? במיוחד במישיגן, המצב לא נרגע כאן ומספר המקרים עולה".
אלו העובדים שנשארו בבית. עובדים אחרים ייתכן שלקחו את הסיכון והלכו לעבודה, ובכך סייעו להפצת הנגיף. המדיניות של אמזון לכאורה אמורה לספק תשלום לעובדים שזוהו כנשאים, אך במצב הנוכחי בארה"ב הגישה לבדיקות מוגבלת, גם במקרה של תסמינים. אפשר להעריך בוודאות שיש לפחות כמה וכמה עובדים חולי קורונה שנאלצים להגיע לעבודה באמזון, כי המצב הכלכלי שלהם פשוט לא מאפשר להם להישאר בבית.
אנו נמצאים בתקופה חסרת תקדים. משרות שפעם היו בתחתית הסולם הפכו היום לבסיס של הכלכלה העולמית, ולעוסקים בהם תפקיד מרכזי בשימור המעט שנשאר ממנה. כלפי חוץ, חברות כמו אמזון ממהרות להרעיף שבחים ולחלוק מחמאות, אבל היחס לעובדים לא השתנה. הם עדיין בתחתית סדר העדיפויות, זוכים לתנאים הגרועים ביותר, ונמצאים בעמדת חולשה בכל הנוגע לעמידה על זכויותיהם, במיוחד לאור הגידול החד במספר המובטלים.
לא רק באמזון. גם בישראל שליחי מזון ועובדי שירותי המשלוחים של הסופרמרקטים מגיעים לעבודה מדי יום, עובדים תחת תנאים קשים מתמיד, תוך שהם מספקים שירות חיוני בעת חירום, וזוכים לתגמול מינימלי בלבד על מאמציהם. מצבם טוב משמעותית מעובדי אמזון בארה"ב – החקיקה כאן מספקת להם הגנות ואפשרויות רבות יותר – אך גם הם מציבים את עצמם בסיכון בכל פעם שהם יוצאים לעבודה, בשעה שחלק ניכר מהאנשים שאליהם הם מגיעים יכול להעביר את המשבר בביתו.
קצרצרים
1) ובינתיים, לליפט יש הצעה לנהגים מחוסרי העבודה שלה. לא, זו לא החלטה להתייחס אליהם כעובדים מן המניין. אל תצחיקו אותה. תחת זאת, החברה מציעה להם ללכת לעבוד באמזון, כאוספי מצרכים בהול פודס, עובדים מחסנים או נהגי משלוחים. "אפשר להבטיח ככה קצת הכנסה נוספת", כתבה החברה לנהגים. במלים אחרות: למה שרק תאגיד ענק אחד ינצל אתכם.
2) המעקבים בחסות הקורונה מתרחבים: באירופה, חברות טלקום רבות החלו לשתף נתוני איכון סלולרי עם ממשלות בגרמניה, אוסטריה, ספרד, בלגיה, בריטניה ועוד. לטענת החברות והמדינות, המידע עובר אנונימיזציה, בהתאם לתקנות GDPR. נגיד.
3) לאור זאת, לחושף סודות ה-NSA, אדוארד סנודן, יש אזהרה שחשוב להקשיב לה במיוחד בימים אלו. על רקע הגידול בכוחות הריגול של מדינות שונות, בחסות התגובה לקורונה, מזהיר סנודן שלשינויים בתחום שמקודמים כיום יכולות להיות השפעות ארוכות טווח. לדבריו, כל המידע שנאסף עכשיו, יישאר בידי הממשלות לאחר שתחלוף המגיפה, וסביר שהן ימשיכו לאסוף אותו גם אחרי שהאיום המידי יחלוף. "הן כבר יודעות על מה אתה מסתכל ברשת. הן כבר יודעות איפה הטלפון שלך. עכשיו הן יודעות מה הדופק שלך. מה יקרה כשהן יתחילו לשלב עם המידע הזה ולהשתמש בבינה מלאכותית?"
4) ווטסאפ, ביומיום לא בדיוק אפליקציה זניחה, רושמת במימי הקורונה גידול משמעותי בהיקף השימוש. לפי נתונים של חברת המחקר Kantar, בשבוע שנגמר ב-24 במרץ רשמה ווטסאפ גידול 40% בהיקף השימוש. מעניין במיוחד החלוקה לפי שלב המגפה: במדינות בשלב התפרצות מוקדם עמד הגידול על 27%, בשלב הביניים על 41% ובשלב מאוחר על 51%. כלומר, ככל, שהמגפה מתפשטת ואנשים מסתגרים בבתים החשיבות של ווטסאפ ככלי תקשורת וכמקור למידע מזנקת.