משבר הקורונה
כדורגל בזמן שאין כדורגל? יש דבר כזה
למרות התמסחרותו - הכדורגל הוא עדיין קהילתי במהותו. בשעת משבר זו אוהדי כדורגל מצפים מהמועדונים שלהם להיות שם בשבילם. והמועדונים אכן נענים. איך? בעזרת תוכן חברתי, הכולל גם משחקי איקס-עיגול, שאלונים וחידונים, ועשייה התנדבותית
לוח המשחקים העמוס של הכדורגל העולמי הרגיל אותנו שבכמעט בכל יום בשבוע מתקיים משחק כלשהו במקום כלשהו. בעזרת פלטפורמות צפייה ושידור חדשות יש לנו גם גישה למשחקים האלה. מועדוני הכדורגל הבכירים כבר פועלים במבנה של חברות מדיה עם צוותי הפקה, עריכה וקריאייטיב על מנת למקסם חשיפה לכל רגע מיוחד על הדשא ולייצר שיח עם האוהדים. אך מה קורה כשאין את זה? ולא רק שאין את זה, אלא שהעולם כולו במשבר בריאותי ובמציאות של חוסר ודאות?
- יומן פגרת קורונה: הכדורגל שימש כפצצה ביולוגית
- יומן פגרת קורונה: המצאה ישראלית - חל"ת זמני לכדורגלנים
- איך הכדורגל הישראלי יכול להימנע מאסון כלכלי?
למרות התמסחרותו של הכדורגל הוא עדיין קהילתי במהותו. אוהדי כדורגל, שלעיתים מאסו במסרים המופנים אליהם מטעם גופים ממשלתיים, פוליטיים ורשמיים, מצפים ממועדון הכדורגל להיות שם בשבילם, ובשעת משבר זו, מועדוני הכדורגל אכן נענו. איך? בעזרת תוכן.
איטליה היא המדינה האירופית שנפגעה מהמשבר בצורה הקשה ביותר. אולם, מועדוני הכדורגל עדיין מתפקדים כמקום לקהילות השונות - אפילו אם הן וירטואליות. AS רומא, למשל, מספקת לאוהדי הכדורגל בידור ברשתות החברתיות. המועדון ידוע בתוכן הייחודי שלו, כשהחל לצרף להכרזות על החתמת שחקנים חדשים פרופילים של ילדים נעדרים, שחלקם אף נמצאו מספר חודשים לאחר הפרסום.
במשבר הנוכחי, במטרה לפנות זמן להורים ולמצוא תעסוקה לילדים שנשארו בבית בעקבות סגירת בתי הספר, המועדון פרסם בחשבון הטוויטר שלו חמישה עיצובים שונים של סמל המועדון בשילוב עם דמויותיהם של ביונסה, סנופ דוג ועוד, בשחור לבן על מנת שיוכלו להדפיס, לצבוע ולשלוח חזרה למועדון. העיצובים הנבחרים יזכו במרצ'נדייז חינם מטעם המועדון.
באנגליה שם חוו לראשונה ביטול של מחזור משחקים בסוף השבוע האחרון, סאות'המפטון שהיתה אמורה לשחק נגד נוריץ' מצאה דרך יצירתית ואתגרה את היריב למשחק איקס עיגול בטוויטר. אך נוריץ' לא נענתה לאתגר ואת מקומה תפסה מנצ'סטר סיטי. משחק האיקס עיגול שהסתיים בתיקו זכה ל-4,000 ריטווטים ולכ-29 אלף לייקים.
למשחקי האיקס עיגול התווספו תחרויות ארבע בשורה בין באייר לברקוזן לקבוצת הנשים של אסטון וילה, ומשחק דמקה בין סקיי בלו FC ויוסטון דאש מליגת ה-NWSL בארצות הברית.
בחשבון האינסטגרם של לברוקוזן השתמשו בסטורי בו רופא הקבוצה ענה לשאלות של האוהדים לגבי נושאים כמו התמודדות המועדון עם בריאות השחקנים ואיך אימונים עשויים להתקיים בתרחישים שונים. בנוסף, הדרבי הגדול בין בורוסיה דורטמונד לשאלקה 04 שנדחה במסגרת המחזור האחרון, גרם לדורטמונד לנצל את החלון שנועד לשידור המשחק ולקיים מסיבת אוהדים וירטואלית דרך פלטפורמת ה-Weibo במשך כשעתיים לאוהדיה בסין. המסיבה צברה כ-2.9 מיליון צופים כאשר בשיאה היו 110,000 צופים בבת אחת. המסיבה כללה תוכן אוהדים, אתגרים, סרט דוקומנטרי על המועדון ועוד.
לצד כל היצירתיות, מועדונים מנסים לשדר ככל שניתן "עסקים כרגיל", ולפרסם תוכן שתוכנן להתפרסם מראש כדוגמת ימי הולדת של שחקנים, היום לפני X שנים קרה כך וכך, ועוד. בנוסף, באמצעות עריכת שאלונים וחידונים, מועדונים גם אוספים מידע על בסיס האוהדים שלהם בו יוכלו להשתמש בעתיד כדי לפרסם עוד תוכן ולהכיר את בסיס האוהדים שלהם טוב יותר.
וכמובן, כאשר אצטדיונים עומדים ריקים והציבור צמא לכדורגל בפורמט כלשהו, ה-eSports ממלא את החלל הזה. מועדונים מתחרים מול מועדונים אחרים ומשדרים את המשחקים. אמנם לא דבר חדש, אך כרגע זו אחת הדרכים בהם מועדוני כדורגל מייצרים תוכן שהוא כדורגל.
מעבר לכך, למועדוני כדורגל רבים יש עמותות או שותפויות עם עמותות, שכן כמו שהזכרנו קודם הם קהילתיים במהותם. שחקני ליברפול, למשל, השלימו חוסרי מזון בעקבות ביטול המשחקים, ואוהדים רבים אוספים מזון לאוהדים אחרים. צ'לסי, שבבעלותה מלון ליד אצטדיון סטמפורד ברידג', הודיעה שהיא מציעה אותו לעובדי שירותי הבריאות באנגליה ללא תשלום.
ניתן לשייך את הפעולות של מועדוני כדורגל בתקופה זו לתוך הקטגוריה של פערים מוסדיים. פער מוסדי הוא מונח מעולם הכלכלה, המתייחס לשווקים מתפתחים, כאשר הארגונים האחראים לתנאי השוק לא עונים על צרכי צרכן הקצה ומפספסים הזדמנויות שאותן מנצלות חברות וארגונים אחרים. מועדוני הכדורגל מודעים לכך שהאוהדים שלהם יעריכו יותר את המסרים שממשלות וגופים כמו ארגון הבריאות העולמי מנסים להעביר לאוכלוסיות שונות, אם מסרים אלה יועברו דרכם ודרך השחקנים אחריהם האוהדים עוקבים.
במציאות העכשווית שבה רובנו יוצרים קשר עם אנשים בצורה דיגיטלית (או אם יש לכם מרפסת), התוכן הוא המפתח להשאיר את כדור הנורמליות מתגלגל עד כמה שאפשר. כמה טוב שיש לנו את הכדורגל, גם אם הוא לא משוחק.
הכותב הוא מנהל פיתוח עסקי בכיר, בחברת כנסי תעשיית הכדורגל העולמית Soccerex