משבר הקורונה
בצל הקורונה, הדרכים ללבו ובטנו של הסועד נעשו יצירתיות מתמיד
אפילו מסעדות שנמנעו עד כה ממשלוחים עושות עכשיו טייק אוויי. בתי אוכל אחרים מתמודדים עם משבר הקורונה בפיתוח אפליקציות או קמפיין גיוס המונים
המצב הנוכחי דורש מהמסעדנים, השפים ואנשי הקולינריה להיות הרבה יותר יצירתיים, ולו בשביל לשרוד. בימים שישיבה במסעדה נראית כמו חלום רחוק, מנסים אנשי התעשייה הזו, כל אחד בדרכו שלו – להישאר רלבנטיים.
- יין הבית: רענן שקד לוגם ודוגם מכל הבא ליד
- עוד מכה למסעדות: הציבור הפסיק להזמין
- כך משנים הבידוד והסגר את הרגלי הקולינריה בעולם
הפעולה הראשונה והמתבקשת היא כמובן משלוחים, גם אצל מסעדות שנמנעו מכך עד כה: "רוברטה וינצ'י" בפרדס חנה, המסעדה האיטלקית של השף עידו פיינר, מוציאה עכשיו משלוחים לכל אזור צפון השרון; "בסטה", מסעדת השוק משוק הכרמל, מפרסמת כל יום באינסטגרם תפריט של מנות שמגיעות עד הבית, בטמפרטורת החדר, ומגוון של משקאות; גם מסעדת "בית תאילנדי" הוותיקה, שתל־אביבים רבים חלמו במשך שנים שתתחיל לעשות משלוחים, הצטרפה למגמה.
"זה מחוסר ברירה, כמובן", אומר יריב מלילי, בעלי המסעדה. "משבת שעברה,כשהחליטו לסגור את המסעדות, התחלנו לבנות מערך כזה, ואנחנו עושים הכל בעצמנו, מעסיקים כ־35 עובדים מתוך 120 אנשי הצוות הקבועים, כשהמלצריות והברמנים עושים שליחויות ולוקחים הזמנות טלפוניות. הפדיון הוא כרגע כ־25% מהרגיל, אבל זה משאיר את המערכת עובדת. בינתיים גם בעלת הבית של המסעדה, מיוזמתה, נתנה לנו חודש בלי לשלם שכר דירה. מה שכן, לקוחות רבים באים לקחת אוכל בעצמם, ואנחנו מרגישים את החיבוק שלהם. אמנם חיבוק ממרחק 2 מטר, אבל עדיין חיבוק".
לא רק מסעדות, גם מעדניות כמו "אגתה" ברמת החייל מציעות עכשיו משלוחים, וגם חנויות יין, יקבים ואפילו קוקטיילים מרגריטות או נגרוני של “אימפריאל” ה”בושוויק”, ה”סילון” וה”ספייסהאוס” מגיעים מבוקבקים בבקבוק סגור עד הבית. אבל ממש לא רק משלוחים: יש גם קמפיין הדסטארט ראשוני שיצא השבוע מבית קבוצת מונא ("מונא", "אנה", "בר 51", קפה "טרומפלדור") של השפים מושיקו גמליאלי ואיתמר נבון.
בקמפיין פונים בעלי הקבוצה אל קהל הלקוחות של המסעדה הראשונה שלהם, מונא, במטרה לגייס סכום של 200 אלף שקל להמשך פעילותה הנוכחית והעתידית של המסעדה. "אנחנו בשוטף עובדים בצורה כלכלית מאוד מחושבת", מסביר גמליאלי, "אבל המשבר הזה לא הותיר לנו זמן להתארגנות. הרעיון לקמפיין הגיע ממקום אופטימי. זו לא תרומה אלא השקעה - כל אחד נותן בדרך שבה הוא רוצה להשקיע: בין שזה ספר ובין שארוחה במסעדה או אירוע עתידי שלם (התשורות נעות בין 25 שקל ל־25 אלף שקל עבור אירוע). יש לנו ספקים שאנחנו רוצים לשלם להם בשוטף ועובדים ותיקים שאנחנו לא רוצים להוציא לחל"ת.
“הגישה שלנו היתה תמיד מאוד משפחתית, וגם עכשיו אנחנו לוקחים אחריות ולא אומרים 'אחריי המבול'. ואם אנחנו לוקחים אחריות, חשבנו שאולי גם חלק מהלקוחות ירצו ליטול בה חלק. זה מעגל של ערבות הדדית, שבינתיים עובד מדהים - בתוך 24 שעות מפתיחת הקמפיין הצלחנו לגייס כבר 50% מהסכום המבוקש. לקחת את המנות שלנו ולהכניס אותן לקופסה זה בעיניי כמו לבקש מאמן להפוך ציור שלו לגלויה. אני מקווה שעוד הרבה מסעדות ילכו בעקבותינו".
גם היצרנים הקטנים - המשקים, המחלבות, הקונדיטורים, החקלאים וכל השאר - מצאו את עצמם בן־לילה בתוך מציאות לא פשוטה: אנשים לא יכולים להגיע אליהם, למסעדות הם לא יכולים למכור, ולמשלוחים גדולים רובם לא ערוכים. זו הסיבה ששוק האיכרים ושוק הנמל בתל אביב החלו לפני שבוע בדיוק ביוזמה ראשונית של משלוחים מרוכזים מהמשתתפים הקבועים שלו בימי שישי. "לא היה לנו שירות משלוחים עד כה כי מדובר בגוף שמורכב מהרבה מאוד עסקים קטנים עם מגוון מוצרים ענק, ללא קופה משותפת, שמוכר תוצרת משתנה ועונתית", מסבירה שיר הלפרן, יזמית ובעלים של השוק שפועל מ־2008. אבל לרגל המצב השקנו שירות משלוחים טלפוני, מכל חנויות השוק הקבועות. אליו גם מצטרפים חקלאים משוק האיכרים ובכלל חקלאים מכל רחבי הארץ שנתקעו עם תוצרת.
“יצאנו בקול קורא לחקלאים קטנים ויצרנים מכל הארץ, כדי להשתלב במערך ולהגיע עם התוצרת שלהם לאלפי בתים בגוש דן והשרון (משלוחים, לעת עתה, מרחובות ועד חדרה. כרגע בהזמנה טלפונית: 077-5411393 שלוחה 3 ובעתיד הקרוב גם באתר להזמנות אונליין). זה הזמן לתמוך בחקלאות מקומית. בעסקים הקטנים. הסופרים יסתדרו מצוין ביום שאחרי". כך אפשר יהיה להזמין את כל התוצרת הטרייה של השוק מכל היצרנים והחקלאים במשלוח מרוכז אחד (המשלוחים: מרחובות ועד חדרה)
זו גם היתה המטרה המקורית של האפליקציה (החינמית) Farmer, סטארט־אפ ישראלי שהחל בפיתוח לפני כשנתיים וחצי, בימים שבהם עוד היה מותר לבקר בשוקי איכרים, ובכל זאת. "מדובר בשוק איכרים אונליין", מסביר יובל לנגה, ממפתחי האפליקציה. "זו פלטפורמה דיגיטלית חינמית לחקלאים הכוללת חנות וירטואלית לכל משק למכירה ישירה לצרכן, ללא עלות סליקה. כל משק קובע לעצמו אילו מוצרים למכור, מתי ובאיזה מחיר, ולאן כל אחד מהם יכול לשלוח ברחבי הארץ".
עכשיו, אפשר לרכוש באמצעות האפליקציה תוצרת מקומית של 46 משקים שונים ברחבי הארץ.
מה בעצם ההבדל בין זה לבין הזמנות נקודתיות ממשקים או יצרנים שונים?
לנגה: "אנחנו בעצם מנסים להביא את הפורמט של שוק איכרים רק בצורה דיגיטלית, שבו אתה יוצא עם שקית מכל דוכן. בנוסף, הכוונה היא גם להיות כמו eBay - שם כשרוכשים ממוכרים שונים מקבלים משלוחים שונים. אבל בדיוק כמו שאנשים היום הולכים לקנות בשר אצל הקצב הכי טוב וירקות אצל הירקן הכי טוב, כך נעשה גם הפיצול אצלנו. הרעיון הוא שאנחנו מוכרים רק את הדברים הכי טובים: רק השבוע הצטרפו עשרה משקים חדשים ואנחנו מקבלים פניות מעוד הרבה. אנחנו בתקופה מוזרה, אבל אנחנו מקווים שהרבה דברים יישארו גם לאחרי - כמו למשל משקים שפחדו לעשות משלוחים עד עכשיו ומבינים שבנוסף ללוקיישן הפיזי שלהם, יש עולם שלם שהם יכולים לחיות בו גם בדיגיטל".