משבר הקורונה
חמ"ל קורונה, בדיקה אקראית, מיקום נקודתי: הנוהל המשטרתי למעקב אחר החייבים בבידוד
המשטרה הגישה לבג"ץ את הנוהל שגיבשה לאכיפת התקנות לשעת חירום, שיאפשרו לה לקבל ללא צו שופט נתונים מחברות הסלולר, לשם אכיפת האיסור על יציאה מהבית של מחויבי בידוד - חולי קורונה, מי שבאו במגע עם חולים והשבים מחו"ל. ביקרות על הנוהל: "מאפשר שימוש רחב במידע, אין פיקוח של הכנסת על היישום"
המשטרה תפקח על חובת הבידוד באופן אקראי, תוך דגימה נקודתית של מיקום הטלפון הנייד, ללא בדיקת מסלול התנועה, ללא העברת הנתונים למשרד הבריאות ותוך דיווח אחת לשלושה ימים ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט; כך עולה מהנוהל שגיבשה המשטרה לקבלת נתונים מחברות הסלולר ללא צו שופט. זאת, לצורך אכיפת האיסור על יציאה מהבית של מחויבי בידוד בשל נגיף הקורונה (חולים, מי שבא במגע עם חולים ושבים מחו"ל).
- הפקודה שאוסרת צילום חולי קורונה מופרת, משרד המשפטים שותק
- לחצים על משרד הבריאות לצמצם את נוהל "האח הגדול": התראה לפני בג"ץ, דרישה לפרסום הנהלים
- כוונות משרד הבריאות יובילו לגיהנום בו אין זכויות פרט
הפרקליטות הגישה אתמול בלילה (ב') לבג"ץ את הנוהל, שהוקפא עד אשר ועדת חוץ וביטחון שהוקמה אתמול (ב') בלילה תדון בו. זאת במסגרת בקשת המדינה לבטל את צו הביניים שניתן להקפאת סמכויות המשטרה בנושא, לאחר עתירה בנושא של עו"ד שחר בן מאיר, האגודה לזכויות האזרח, ארגון עדאלה והרשימה המשותפת.
מהנוהל המשטרתי עולה בנוסף כי הגישה למידע מחברות הסלולר תוגבל למספר בעלי תפקידים מצומצם במעין "חמ"ל קורונה" שיוקם. מחיקת הנתונים שבהם נמצאה התאמה למקום הבידוד, כלומר במצב שהכל תקין, תעשה בהקדם האפשרי ולא יותר מ-14 יום לאחר השגתם. מחיקת יתר הנתונים (שם, ת.ז, כתובת) תעשה תוך 90 יום מתום תקופת ביטול התקנות. זאת, כך לפי הנוהל, "למעט מקרים בהם הנתונים עשויים לשמש במסגרת הליך פלילי".
על פי ההסבר שניתן לבג"ץ, שמירת הנתונים דרושה "על מנת שהמשטרה תוכל למיין את החומר שנאסף, ולאבחן בין המקרים בהם נפתחה חקירה או הוטל קנס מנהלי (5,000 שקל) והחומר נדרש כראיה בהליך משפטי (כתב אישום), לבין המקרים שהסתיימו בבירור טלפוני".
העותרים: "אין מנגנון פיקוח"
לאור עדכון הנוהל שנשלח לבג"ץ הודיע הבוקר (ג') עו"ד בן מאיר כי הוא מסרב לביטול צו הביניים, אלא אם יתוקנו מספר ליקויים שלדעתו קיימים בנוהל בכל הקשור לשמירת המידע, השימוש בו והפיקוח על יישום הנוהל המשטרתי.
"הנוסח האמור מתייחס לכל הליך פלילי שהוא, כאשר הסמכות אמורה להיות אך ואך ורק להליך פלילי (או מינהלי) הנוגע להפרת צו בידוד בית", כותב בן מאיר, "שהרי תכלית תקנות המשטרה ועצם ההסכמה להתקין בעת הזו תקנות שעת חירום היא 'המאבק בנגיף הקורונה'".
"בנוסח הנוכחי של התקנה", הוא מוסיף, "תהיה רשאית המשטרה לעשות שימוש בנתוני מיקום לכל הליך פלילי, גם זה שאינו קשור להפרת צו הבידוד. יש לתקן את התקנה בהתאם שכן הממשלה אינה מוסמכת להתקין תקנת שעת חירום שתאפשר שימוש במידע להליך פלילי שאינו קשור למצב החירום".
בן מאיר כותב עוד כי "תקנות המשטרה אינן קובעות כל מנגנון של פיקוח או דיווח על היישום שלהן לוועדה מועדות הכנסת. הגם שנוסח התקנות אמור להיות מונח על שולחן ועדת החוץ והביטחון, ראוי היה כי ייקבע בתקנות המשטרה גם מנגנון של דיווח עיתי לוועדה מועדות הכנסת. שכן כאמור בעתירה עצמה, ישנה חשיבות מירבית במיוחד בעת הזו לפיקוח מתמשך וקבוע של הכנסת על היישום של תקנות שעת החירום".