משבר הקורונה
עוד מכה למסעדות: הציבור הפסיק להזמין
מסעדות רבות שקיוו שהמשלוחים יפצו על אובדן ההכנסות מדווחות על צמצום של 30% בהזמנות. ההערכות הן שסגירת המשלוחים של מקדונלד’ס היא רק ההתחלה
בשבוע השני לצמצום המשמעותי של הפעילות במשק ולהנחיות החריפות של משרד הבריאות לגבי יציאה מהבית, ניכר כי ענף המשלוחים סופג אף הוא פגיעה, והתקווה כי משלוחים יחפו על הירידה בפדיונות המסעדות שנסגרו, נגוזה.
- Gett ויאנגו יתרכזו במשלוחים. המטרה: שירותים לאוכלוסיה המסתגרת בבתים
- ענף השליחויות משווע לעובדים: “נעלה את השכר"
- ההגבלות יוחמרו: יציאה מהבית - רק לעבודה או להצטיידות במזון ותרופות
בשבוע האחרון ירדו הפדיונות של משלוחים ממסעדות בכ־30%, על פי גורמים בכירים בענף. הצפי הוא כי רבות מהמסעדות שהציעו מאז תחילת משבר הקורונה שירות שליחויות, יפסיקו את הפעילות ויסגרו את הסניפים הבודדים שהן השאירו כדי לתפעל את מערך השליחויות.
הפחתת היקפי המשלוחים נובעת הן מהחשש של האנשים להזמין אוכל מבחוץ והן מהמשבר הכלכלי. לכך ניתן להוסיף את העובדה שהציבור הצטייד בכמויות מזון גדולות מרשתות השיווק ופחות נשען על הסעדה חיצונית. התכתבויות ווטסאפ מקבוצה של שליחי וולט שהגיעו לידי "כלכליסט" חושפות כי הציבור מזמין פחות ופחות משלוחים הביתה. “מיום ליום נהיה יותר קשה להתפרנס”, כתב שליח, “נגמר לאנשים הכסף. אוכלים רק בבית”.
בהתכתבות אחרת תהו השליחים אם כדאי להם להישאר ולהמתין למשלוחים חדשים או ללכת הביתה: “תגידו, בתל אביב נגמרו המשלוחים להיום או שווה להישאר?”, שאל שליח של וולט, ואחרים ענו לו: “הרצליה פיתוח אין כלום”, ו”גם ברמת השרון אין”. שליחים אף החלו למסור משמרות מחוסר כדאיות לעבוד: “מוסר משמרת מ־15:00 עד 18:00 בתל אביב”. שליח נוסף בתגובה: “מוסר משמרת בראשון. יותר טוב”.
אתמול הודיעה רשת מקדונלד'ס על סגירת כל הסניפים שלה בארץ והפסקת שירות המשלוחים, שאותו הותירה פועל מאז 14 במרץ. "נשאיר רק חמש מסעדות במתכונת חירום שיספקו אוכל חינם לבתי חולים, צוותי מד"א וכוחות הבטחון", הודיעה הרשת ללקוחותיה. הסגירה של פעילות המשלוחים של מקדונלד'ס פוגעת אף היא בוולט ותן ביס שכן מקדונלד'ס משתמשת בשירותי החברות הללו למשלוחים. הסגירה של מקדונלד'ס, המפעילה קרוב ל־200 מסעדות, צפויה להיות הסנונית הראשונה בצמצום מערך השליחויות.
רונן נימני, בעלי קבוצת קפה קפה, המפעיל 24 מתוך 300 סניפים של הרשתות שבבעלותו לצורכי משלוחים, אומר כי הפעילות של המשלוחים לא רווחית. "אני מפעיל משלוחים רק ברשתות שמוכרות מזון אסייתי, פיצה וברשת רובן. המשלוחים עובדים מצוין אבל משלוחים זה רק 30% מהפעילות של הרשת וזה עדיין לא מגיע למחזור הרגיל של עסק שמרוויח מישיבה במקום. זה לא שווה את הפתיחה של המקום”.
הגיוס ההמוני של אלפי שליחים והקריאה למובטלים להרוויח משליחויות גרמו למצג שווא כאילו הענף משגשג. אלא שרשתות מזון שונות שהקימו מערך שליחויות בניסיון לשמר חלק מההכנסות גילו כי המערך המורכב של משלוחים מקשה עליהן להרוויח והחליטו כי הן מוותרות על הפעילות. "היתה לי ירידה של 30% בהזמנת משלוחים בסוף השבוע האחרון", אומר בשיחה ל"כלכליסט" גורם בענף המשלוחים. "הירידות החדות בהזמנות אצלנו היו דווקא באזורים של אוכלוסייה מבוססת ועשירה, מה שמלמד שהסיפור הוא לא רק הפגיעה בהכנסה הפנויה של הציבור".
בחברת סיבוס נרשמה גם כן ירידה במשלוחים בשבוע האחרון. לא מעט עובדי הייטק אינם יכולים לממש את הסכום שהמעסיקים הקציבו להם בשל סגירת המסעדות. במקביל, סיבוס מחפשת דרכים לפצות על הירידה בפעילות החברות, והציעה לחברות ההייטק לאפשר לעובדים לממש את השימוש בכרטיסי סיבוס ברשת שופרסל.
מוולט נמסר: “בוולט דואגים לשמור על יחס נכון בין מספר המשלוחים למספר השליחים. הטכנולוגיה שעליה מבוססת האפליקציה מאפשרת לנו לוודא כי פריסת השליחים אכן תואמת לביקושים. לראיה, גם בימים אלה שבהם יש עלייה בכמות ההזמנות ומגייסים שליחים חדשים, ישנה רשימת המתנה של כ־1,000 שליחים שאינם מגויסים לשירות”.