אחרי עיכובים של עשור: אושרה תוכנית המתאר הארצית לתחבורה יבשתית
התוכנית תשמש בסיס תכנוני לכל הפרויקטים התחבורתיים החדשים בהתחשב בעומסי תנועה, ריכוזי אוכלוסייה, קידום תחבורה ציבורית ונגישות למוקדי תעסוקה. המדינה תוכל להחליט איפה יעברו קווי רכבת קלה חדשים, קווי אוטובוסים ושירותי הסעת המונים אחרים
המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות זאב בילסקי, אישרה היום (ג') את תוכנית המתאר המשולבת לתחבורה יבשתית.
- ועדת המשנה של המועצה הארצית אישרה את תוכנית המתאר לתחבורה יבשתית
- אחרי עשור: המועצה הארצית תקדם את תוכנית המתאר לתחבורה יבשתית
מדובר בתוכנית שאמורה לשמש כעוגן תכנוני לכלל הפרויקטים התחבורתיים החדשים בישראל, זאת לאחר שנלקחו בחשבון משתנים של עומסי תנועה, ריכוזי אוכלוסייה, קידום תחבורה ציבורית, שבילי אופניים ונגישות למוקדי תעסוקה. המדינה תוכל להחליט איפה יעברו קווי רכבת קלה חדשים, קווי אוטובוסים ושירותי הסעת המונים אחרים.
התוכנית המקורית התגלגלה במשרדי הממשלה כטיוטה כבר יותר מעשור, עד שמינהל התכנון נאלץ להשתלט בסוף 2018 על הנושא כדי להוציא אותו לפועל, כאשר מי שהיה אחראי לקדם אותו במשרד התחבורה היא המנכ"לית קרן טרנר.
התוכנית החדשה כוללת מספר מרכיבים שלא נדרשו עד היום בתכניות המתאר הארציות לתחבורה (תמ"א 3 לדרכים ותמ"א 23 למסילות), לרבות טיפול בדרכים רבות קיבולת (תחבורה ציבורית ושיתופית); צירים בלעדיים לתחבורה ציבורית, עם אפשרות עתידית לתנועת כלי רכב אוטונומיים; אזורים מיוחדים לרכיבה על אופניים; מרכזי תחבורה ציבורית משולבים (עם גישה למסילות ברזל, ככל שיש) ומסופי מטען שישרתו את שני הנמלים החדשים שנבנים בחיפה ובאשדוד.
"התוכנית תעודד פיתוח כלכלי וייעול השימוש בקרקע הינה בשורה אמיתית לתושבי המדינה, כאשר ההיבט התחבורתי בא לידי ביטוי בכל תוכנית שמאושרת ע"י מוסדות התכנון", אומר מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר. ראש מטה הדיור הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבניה, זאב בילסקי, סיכם שתוכנית המתאר מניחה לראשונה תמונה שלמה של תשתיות התחבורה הארציות בישראל, ומתאימה לא רק לאתגרי השעה אלא כוללת גם ראייה תכנונית ואסטרטגית לטווח הארוך עד לשנת 2040.