אחרי עשור: המועצה הארצית תקדם את תוכנית המתאר לתחבורה יבשתית
התוכנית החדשה תתייחס לכלל תשתיות התחבורה ולקשרי הגומלין ביניהן בראיה חברתית וכלכלית. באוקטובר האחרון חשף "כלכליסט" שמינהל התכנון נאלץ להשתלט על התוכנית, זאת לאחר שמשרד התחבורה "מרח" את הקידום שלה עשור ויותר
20:0207.08.19
המועצה הארצית לתכנון ובניה החליטה היום (ד') לקדם לוועדות המחוזיות את תוכנית המתאר הארצית המשולבת לתחבורה יבשתית - תמ"א 42. התוכנית אמורה לטפל בהכנת תוכניות לשכונות, הסכמי הגג, אזורי התעשייה השונים וקביעת צירים מרכזיים לתנועה ברחבי המדינה.
באוקטובר האחרון חשף "כלכליסט" שמינהל התכנון נאלץ להשתלט על התוכנית, זאת לאחר שמשרד התחבורה "מרח" את הקידום שלה עשור ויותר. למעשה, התוכנית הארצית הופקדה ב־2008 ומשרד התחבורה היה אמור לסיים את העבודה תוך כמה שנים בודדות. בפועל משרד התחבורה לא הגיש את התוכניות הדרושות, כשבפועל צבר התשתיות במדינה התקדם בלעדיה לרבות הקמת מסילות ברזל ארציות, עירוניות או נתיבי תחבורה ציבוריים חדשים. השורה התחתונה: המדינה הרחיבה ערים או הקימה שכונות חדשות מבלי שיתנן להם פתרון תחבורתי הולם הן לרכב פרטי והן להסעת המונים, ובחלק מהמקרים התחבורה הגיעה לאחר איוש הבתים.
פקקים בנתיבי איילון צילום: רויטרס
לפיכך הוחלט שהתוכנית החדשה תתייחס לכלל תשתיות התחבורה ולקשרי הגומלין ביניהן בראיה חברתית וכלכלית. היישום בפועל הוא שכל הצבה של קו אוטובוס, תחנת רכבת או שכונה חדשה תחויב לשקלל את עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, בדגש על מערכות עתירות נוסעים ושילוב מערכות התחבורה השונות וכן תתייחס להולכי הרגל ורוכבי האופניים.
עוד נקבע שוועדת העורכים של התוכנית תהיה הועדה המשותפת לתחבורה יבשתית והולנת"ע נקבעה כוועדת ההיגוי שלה. לאחר אישורה הסופי תהווה התמ"א את פרק תחבורה החדש בתמ"א 1, שיחליף את תמ"א 3 לדרכים ותמ"א 23 למסילות. עוד הוחלט היום לבצע כבר עכשיו מספר שינויים ולבטל כבישים ומסילות שיתבטלו וימחקו מהרשת הארצית, זאת לאחר סלילתם של הכבישים והמסילות החדשים.
כך למשל בנושא מסילת הרכב לאורך כביש החוף (חיפה-תל אביב), הוחלט שמשום שאין וודאות בשלב זה על האפשרות להעביר את מספר המסילות הדרוש (4 מסילות) בתוך התוואי הקיים, ואין מידע מספיק אם אלו יפוצלו לשני תוואים עם שתי מסילות, סומנו כל אפשרויות הקמת המסילה והכבישים שם. לכשתסלל המסילה ובמידה ובתוואי יחיד ניתן יהיה להעביר את כל המסילות הנדרשות, יתבטל מהתוכנית התוואי החלופי.
כמו כן אושר היום שינוי בתוואי כביש 6 בצפון. תוואי דרך 6 סומן על בחלקו על דרך 70 העוברת בסמוך לטמרה ובתוך הישוב כפר יאסיף. תוואי זה סומן כדרך לגריעה מותנית. גריעת הדרך מותנית בביצוע דרך 6 בתוואי החדש העובר מערבית למיקום הישן. במקביל, כביש הרוחב 461, ליד שדה התעופה בן גוריון, מצוי בשלבי תיכנון, אך טרם בוצע בפועל. תוכנית סימנה גם אותה וגם את דרך 46 החדשה. מרגע שתבוצע דרך 46 יבוטל סימנה של דרך 461.