WeTechBerlin
להנדס מחדש את התחבורה הציבורית באמצעות שאטל גמיש
ואלרי וון דר טאן, מנכ"לית VIA VAN השייכת לחברת ויה, התייחסה בוועידת WeTech Berlin של כלכליסט למגבלות התחבורה הציבורית ביחס לרכב פרטי ומציעה פתרון שכבר פועל בברלין
"רבים מכם מכירים את מראה הפקקים - זו בעיה גלובלית שרק מחמירה ככל שיותר אנשים עוברים לעיר. אחד הפתרונות הפשוטים הוא להכניס יותר אנשים לאותו כלי רכב. זה מה שתחבורה ציבורית עושה עשורים רבים, אבל אי אפשר להזמין אותה הביתה. פחות ופחות אנשים משתמשים בה", כך אמרה ואלרי וון דר טאן, מנכ"לית VIA VAN השייכת לחברת ויה בוועידת WeTech Berlin של כלכליסט, "אפילו בעיר כמו ברלין שיש בה תשתית טובה של תחבורה ציבורית רק 27% מהתושבים מתניידים באמצעותה. אחת הסיבות לכך היא שהתחבורה הציבורית לא התפתחה על פני שנים, ומדובר עדיין קווים קבועים וקשיחים לגמרי עם לוח זמנים קבוע. לכן חלק מהנסיעות בעיר לא נוחות כי צריך לקחת כמה קווי רכבת תחתית או לשלב אוטובוס. בסופו של דבר לעתים קרובות אפליקציות התחבורה מראות כי ברכב פרטי אותה הנסיעה תיקח חצי מהזמן מאשר בתחבורה הציבורית".
- "ברלין היא אקוסיסטם שמתהווה בשנים האחרונות"
- פליקס ג'אן: "הגרמנים לא מרוצים מרמת השירות של המתווכים - וכאן אנחנו מכניסים טכנולוגיה"
- שגריר ישראל בגרמניה בפתיחת WeTech Berlin: "זה רגע חשוב לקשרים בין שתי המדינות"
לדבריה, "השאלה המרכזית שלנו הייתה איך להנדס מחדש את התחבורה הציבורית באמצעות טכנולוגיה? מה אם האוטובוס היה מתאים את עצמו אליך? הפתרון של ויה הוא שאטל גמיש שאוסף אנשים בכל מקום שבו הם נמצאים ומוריד אותם ביעד ולוקח כמה אנשים בו זמנית, כלומר הנסיעות הן שיתופיות. הטכנולוגיה מאחורי המוצר מאוד מורכבת משום שקשה לחשב מסלול ממספר נקודות איסוף למספר נקודות הורדה שהן מעין תחנות אוטובוס ווירטואליות".
וון דר טאן הציגה מספר נתונים אודות ויה, חברה שהוקמה ב-2012 על ידי היזמים הישראלים אורן שובל ודניאל רמות שמשמש גם כמנכ"ל החברה. מטה ויה נמצא בניו יורק, אבל היא פועלת גם בישראל במסגרת שיתוף פעולה עם חברת האוטובוסים דן תחת המותג "באבל" של מיניבוסים שיתופים. VIAVAN היא חברה ששייכת לוויה והוקמה בשיתוף עם מרצדס בנץ ב-2017 במטרה להיכנס לשוק האירופי.
"הטכנולוגיה של ויה כבר מיושמת ברחבי העולם ומתבצעות 2.3 מיליון נסיעות בחודש ב-120 ערים מאוסטרליה ויפן ועד ארה"ב וגרמניה", אמרה וון דר טאן, "בברלין אנחנו עובדים באמצעות 150 מיניבוסים חשמליים במסגרת שיתוף פעולה עם חברת BVG. כל בן אדם שלישי באיזור השירות בברלין הוריד את האפליקציה וכבר בוצעו 1.5 מיליון נסיעות.. 84% מהנסיעות הן שיתופיות. 74% מהמשתמשים אומרים שהם יכולים לדמיין ויתור על הרכב הפרטי".